پلوسی برای شروع تور آسیایی وارد سنگاپور شد

پکن تماس رسمی آمریکا با تایوان را تشویقی برای دائمی کردن استقلال عملی دهه‌ها خود می‌داند، اقدامی که رهبران ایالات متحده می‌گویند از آن حمایت نمی‌کنند. پلوسی، رئیس یکی از سه شعبه دولت ایالات متحده، بالاترین مقام منتخب آمریکایی خواهد بود که از تایوان از زمان نیوت گینگریچ در سال 1997 دیدار می کند.

هیأت پلوسی شامل گریگوری میکس، نماینده آمریکا، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان است. مارک تاکانو، رئیس کمیته امور کهنه سربازان مجلس نمایندگان؛ سوزان دلبن، نایب رئیس کمیته راه و روش مجلس. راجا کریشنامورتی، عضو کمیته اطلاعاتی منتخب دائمی مجلس و رئیس کمیته فرعی سیاست‌های اقتصادی و مصرف‌کننده کمیته نظارت و اصلاحات مجلس نمایندگان؛ و اندی کیم، عضو کمیته نیروهای مسلح و امور خارجی مجلس نمایندگان.

یک فرد آشنا با این موضوع تأیید کرد که پلوسی و هیئت او قبل از طلوع صبح در ایالت شهر فرود آمدند. آنها به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند زیرا مجاز به انتشار جزئیات به رسانه ها نبودند.

دولت بایدن تلاش کرده است به پکن اطمینان دهد که دلیلی برای “مقابله” وجود ندارد و اگر چنین دیداری رخ دهد، نشان دهنده تغییری در سیاست ایالات متحده نخواهد بود.

“سیاست چین واحد” واشنگتن می گوید که هیچ موضعی در مورد وضعیت دو طرف اتخاذ نمی کند اما خواهان حل و فصل مسالمت آمیز اختلاف آنها است. پکن یک جایگزین “اصل چین واحد” را ترویج می کند که می گوید آنها یک کشور هستند و حزب کمونیست رهبر آن است.

سفر به تایوان برای پلوسی که به طور فزاینده ای از موقعیت خود در کنگره به عنوان فرستاده ایالات متحده در صحنه جهانی استفاده می کند، نقطه عطف شغلی خواهد بود. او مدت‌هاست که چین را در زمینه حقوق بشر به چالش می‌کشد و می‌خواست اوایل امسال از تایوان بازدید کند.

سو از هنگ کنگ گزارش داد.



منبع

او گزارش های خبری مبنی بر اینکه ممکن است از تایوان که توسط پکن به عنوان قلمرو خود ادعا می شود، بازدید کند، تایید نکرد. شی جین پینگ، رئیس جمهور چین هفته گذشته در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود، جو بایدن، نسبت به مداخله در معاملات پکن با این جزیره هشدار داد.

همچنین انتظار می‌رود که او در یک مهمانی کوکتل با اتاق بازرگانی آمریکا در سنگاپور شرکت کند. هیچ دسترسی رسانه ای به دیدار او وجود ندارد، دیداری که تحت پوشش بسته نگه داشته شده است.

ایالات متحده در سال 1979 به رسمیت شناختن دیپلماتیک خود را از تایپه به پکن تغییر داد، اما روابط غیررسمی با این جزیره حفظ کرد. واشنگتن طبق قانون فدرال موظف است ببیند که تایوان ابزاری برای دفاع از خود دارد.

تایوان و چین در سال 1949 پس از پیروزی کمونیست ها در جنگ داخلی در سرزمین اصلی، از هم جدا شدند. هر دو طرف می گویند که آنها یک کشور هستند اما در مورد اینکه کدام دولت حق رهبری ملی را دارد، اختلاف نظر دارند. آنها هیچ روابط رسمی ندارند، اما میلیاردها دلار تجارت و سرمایه گذاری با یکدیگر مرتبط هستند.

سخنگوی وزارت خارجه سنگاپور گفت که پلوسی با حلیمه یعقوب رئیس جمهور سنگاپور و لی هسین لونگ نخست وزیر سنگاپور و تعدادی از وزرای کابینه دیدار خواهد کرد.

کوالالامپور، مالزی (AP) – نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، بامداد دوشنبه وارد سنگاپور شد و تور آسیایی خود را در حالی آغاز کرد که سوالاتی در مورد توقف احتمالی در تایوان که به تنش با پکن دامن زده است، چرخید.

پلوسی در بیانیه ای در آخر هفته گفت که از مالزی، کره جنوبی و ژاپن نیز بازدید خواهد کرد تا درباره تجارت، همه گیری کووید-19، تغییرات آب و هوایی، امنیت و «حکومت دموکراتیک» گفتگو کند.

___