هیچ خسارتی در فیلیپین از بقایای موشک چینی گزارش نشده است

چین همچنین پس از استفاده از موشک برای انهدام یکی از ماهواره‌های آب‌وهوای منحل‌شده خود در سال 2007، با انتقاداتی مواجه شد که به گفته دولت‌های دیگر ممکن است ماهواره‌های دیگر را به خطر بیندازد.

آژانس فضایی سرنشین دار چین یکشنبه گزارش داد که بیشتر مرحله نهایی موشک Long March-5B پس از ورود به جو سوخته است. گفت که تقویت کننده مجاز است بدون هدایت سقوط کند.

پرتاب 24 جولای Long March-5B، قدرتمندترین موشک چین، آزمایشگاه ونتیان را به مدار برد. به ماژول اصلی Tianhe متصل شد، جایی که سه فضانورد در آن زندگی می کنند.

مانیل، فیلیپین (AP) – یک مقام فیلیپینی روز دوشنبه گفت، هیچ خسارتی در منطقه‌ای در غرب فیلیپین گزارش نشده است که طبق گزارش‌ها، بقایای موشکی که بخشی از ایستگاه فضایی جدید چین را تقویت کرد، سقوط کرده است.

تالامپاس به آسوشیتدپرس گفت: “ما در حال نظارت بر وضعیت هستیم و همچنین توصیه ای به مردم صادر کرده ایم که هوشیار باشند، از تماس با هر گونه زباله مشکوک شناور خودداری کنند و بلافاصله به مقامات محلی گزارش دهند.”

اولین ایستگاه فضایی این کشور، Tiangong-1، در سال 2016 پس از تایید پکن که کنترل آن را از دست داد، به اقیانوس آرام سقوط کرد. یک موشک 18 تنی در می 2020 بدون کنترل سقوط کرد.

چین با انتقادهایی روبرو شده است که پیش از این دو بار اجازه داده است که مراحل موشک به زمین بدون کنترل سقوط کنند. ناسا سال گذشته پکن را به “عدم رعایت استانداردهای مسئول در مورد زباله های فضایی” پس از فرود قطعات یک موشک چینی در اقیانوس هند متهم کرد.

آژانس فضایی فیلیپین هیچ اطلاعیه ای از همتای چینی خود در مورد بقایای موشک دریافت نکرد.

در بیانیه آژانس چینی هیچ جزئیاتی در مورد اینکه آیا زباله های باقی مانده در خشکی یا دریا سقوط کرده اند، ارائه نشده است، اما گفته است که “منطقه فرود” در 119 درجه طول شرقی و 9.1 درجه عرض شمالی است. این در آبهای جنوب شرقی پایتخت پالاوان، پورتو پرینسسا است.

مارک تالامپاس، یکی از مقامات آژانس فضایی فیلیپین، گفت که به مقامات توصیه شده است که مواظب بقایای موشک باشند که ممکن است به آب دریا در نزدیکی استان پالاوان سرازیر شده باشد.

دولت چین پیشتر اعلام کرده بود که بقایای یک فضاپیمای باری جداگانه که به ایستگاه خدمات می داد، پس از سوختن بیشتر آن در هنگام ورود مجدد به منطقه از پیش تعیین شده اقیانوس آرام جنوبی سقوط کرد.



منبع