پلتولا دموکرات دوباره به مجلس نمایندگان آمریکا در آلاسکا انتخاب شد

(گزارش توسط Moira Warburton و Gram Slattery در واشنگتن؛ ویرایش توسط Jonathan Oatis، Sandra Maler و Cynthia Osterman)



منبع

پلتولا، اولین بومی آلاسکا که به کنگره انتخاب شد، توسط سناتور قدیمی ایالات متحده، لیزا مورکوفسکی، یک جمهوری خواه میانه رو، و همچنین کارکنان دان یانگ، نماینده سابق جمهوریخواه ایالات متحده، سلف پلتولا، تایید شد.

واشنگتن (رویترز) – مری پلتولا، نماینده ایالات متحده از آلاسکا، دموکراتی که برای اولین بار در ماه اوت انتخاب شد، روز چهارشنبه با شکست دو جمهوری خواه، سارا پیلین، نامزد معاون سابق ریاست جمهوری و تاجر نیک بیگیچ، برای یک دوره کامل دو ساله انتخاب شد.

در هر دور شمارش، نامزدی که کمترین سهم آرا را داشته باشد حذف می شود و برگه های رای که رتبه اول را کسب کرده است، مجددا توزیع می شود. نامزدی که اکثریت آرا را پس از شمارش همه آرا به دست آورد برنده می شود.

پلتولا حتی با سیستم قدیمی هم پیروز می شد، زیرا او از همان شمارش اول تعداد قابل توجهی در برابر پیلین و بیگیچ داشت.

پیلین، فرماندار سابق، یک چهره قطبی در درون حزب است، زیرا نامزدی معاونت ریاست جمهوری او در سال 2008 پیش درآمدی برای دوران سیاسی حزب چای آمریکا بود و به هموار کردن راه برای پیروزی دونالد ترامپ در کاخ سفید کمک کرد.

پلتولا پس از اینکه آلاسکا جدول بندی همه آرا را در یک جلسه پخش عمومی با استفاده از سیستم جدید “انتخاب رتبه بندی شده” خود، که به رای دهندگان اجازه می دهد نامزدها را به ترتیب اولویت فهرست کنند، به صدر رسید.

پس از پیروزی پلتولا در یک انتخابات ویژه در ماه اوت در برابر همان دو نامزد، هر دو پیلین و بیگیچ یکدیگر را تحت فشار قرار دادند تا از انتخابات کناره گیری کنند و به جمهوری خواهان باقی مانده شانس بیشتری برای شکست دموکرات ها بدهند.

اما هر کدام امتناع کردند و اصرار داشتند که نوع محافظه کاری آنها در میان رای دهندگان آلاسکا محبوبیت بیشتری خواهد داشت. این ایالت یکی از بالاترین نسبت رای دهندگان مستقل را در کشور دارد.