پس از عقب نشینی روسیه، ارتش اوکراین برای حرکت بعدی برنامه ریزی می کند

تتیانا استادنیک که روز دوشنبه سوار قطار شد، پس از انتظار برای آزادسازی خرسون، تصمیم گرفت برود.

دو هفته پس از عقب نشینی از شهر جنوبی خرسون، روسیه در حالی که در رودخانه دنیپر حفاری می کند، با توپخانه به این شهر حمله می کند.

KHERSON، اوکراین (AP) – تک تیرانداز اوکراینی دامنه خود را تنظیم کرد و یک گلوله کالیبر 50 را به سمت یک سرباز روسی در آن سوی رودخانه دنیپر شلیک کرد. پیش از این یک اوکراینی دیگر از پهپاد برای اسکن نیروهای روسی استفاده کرده بود.

به گفته ISW، برخی از کارشناسان نظامی می گویند این احتمال وجود دارد که آب و هوا به طور نامتناسبی به نیروهای ضعیف روسیه آسیب برساند و به اوکراین اجازه دهد از زمین های یخ زده استفاده کند و راحت تر از ماه های گل آلود پاییز حرکت کند.

در یک تحول کلیدی در میدان نبرد در این هفته، نیروهای کیف به مواضع روسیه در تف کینبرن، دروازه ای به حوزه دریای سیاه، و همچنین بخش هایی از منطقه جنوبی خرسون که هنوز تحت کنترل روسیه است، حمله کردند. مؤسسه مطالعات جنگ، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن، گفت که بازپس گیری این منطقه می تواند به نیروهای اوکراینی کمک کند تا به قلمرو تحت کنترل روسیه در منطقه خرسون «زیر آتش توپخانه کمتر روسیه» نسبت به عبور مستقیم از رودخانه دنیپر کمک کنند. این اندیشکده افزود که کنترل این منطقه به کیف کمک می کند تا حملات روسیه به بنادر جنوبی اوکراین را کاهش دهد و به این کشور اجازه دهد تا فعالیت دریایی خود را در دریای سیاه افزایش دهد.

عقب نشینی روسیه از تنها مرکز استانی که در 9 ماه جنگ به دست آورد، یکی از مهم ترین تلفات مسکو در میدان جنگ بود. ارتش اوکراین از طریق یک سخنگوی ارتش اوکراین گفت: اکنون که نیروهایش خط مقدم جدیدی را در اختیار دارند، ارتش در حال برنامه ریزی برای حرکت بعدی خود است.

ما اکنون می رویم زیرا خوابیدن در شب ترسناک است. گلوله ها بالای سر ما پرواز می کنند و منفجر می شوند. خیلی زیاد است.» او گفت: «ما صبر می کنیم تا وضعیت بهتر شود. و سپس به خانه برمی گردیم.»

به گفته وزارت دفاع بریتانیا، در برخی نقاط، استحکامات جدید تا 60 کیلومتری (37 مایل) پشت خط مقدم فعلی قرار دارند که نشان می‌دهد روسیه در حال آماده شدن برای پیشرفت‌های بیشتر اوکراینی است.

عبور از رودخانه و عقب راندن بیشتر روس ها به برنامه ریزی لجستیکی پیچیده ای نیاز دارد. هر دو طرف پل های روی دنیپر را منفجر کرده اند.

نیروهای اوکراینی اکنون می توانند به عمق بیشتر مناطق تحت کنترل روسیه حمله کنند و احتمالاً ضد حمله خود را به کریمه نزدیکتر کنند که روسیه به طور غیرقانونی در سال 2014 آن را تصرف کرد.

دیگران در منطقه خرسون تصمیم گرفته اند با وجود ترس زندگی کنند.

مقامات اوکراینی این هفته تخلیه غیرنظامیان را از بخش‌هایی از مناطق خرسون و میکولایف که اخیراً آزاد شده‌اند، آغاز کردند، زیرا از ترس کمبود گرما، برق و آب به دلیل گلوله باران روسیه، زمستان را غیرقابل زندگی می‌کند.

ماریو بیکارسکی، تحلیلگر واحد اطلاعات اکونومیست، گفت: «این همان چیزی است که خطوط تدارکات روس‌ها را قطع می‌کند و این همان چیزی است که هر گونه پیشروی بیشتر اوکراینی را فراتر از ساحل چپ رودخانه دشوارتر می‌کند».

بیکارسکی، تحلیلگر گفت، در عین حال، وظیفه اصلی روسیه جلوگیری از هرگونه عقب‌نشینی بیشتر از منطقه وسیع‌تر خرسون و تقویت سیستم‌های دفاعی خود بر فراز کریمه است. رایان، استراتژیست نظامی، گفت که روسیه از زمستان برای برنامه ریزی حملات 2023، ذخیره مهمات و ادامه عملیات خود برای هدف قرار دادن زیرساخت های حیاتی از جمله نیروگاه های برق و آب استفاده خواهد کرد.

لودمیلا بوندر یکی از ساکنان دهکده کوچک کیسلیوکا گفت: “من می ترسم.” من هنوز با لباس کامل در زیرزمین می خوابم.



منبع

حملات روزانه روسیه در حال حاضر تشدید شده است. هفته گذشته یک انبار سوخت در خرسون مورد حمله قرار گرفت که اولین بار پس از خروج روسیه از این کشور بود. به گفته دفتر رئیس جمهور اوکراین، در هفته جاری حداقل یک نفر در اثر گلوله باران روسیه کشته و سه نفر زخمی شدند. حملات هوایی روسیه قبل از خروج روسیه به زیرساخت های کلیدی آسیب رساند و یک بحران انسانی وخیم ایجاد کرد. بسیاری از کسانی که اشغال روسیه را پشت سر گذاشتند و در حال ترک هستند یا به آن فکر می کنند، می گویند همراه با تهدید حمله، که لایه ای از استرس را اضافه می کند.

میک رایان، استراتژیست نظامی و ژنرال بازنشسته ارتش استرالیا، گفت: «نیروهای مسلح اوکراین مدتی پیش ابتکار عمل در این جنگ را به دست گرفتند.» آنها شتاب زیادی دارند. هیچ راهی وجود ندارد که بخواهند آن را هدر دهند.»

نیروهای روسیه به ایجاد استحکامات از جمله سیستم های خندق در نزدیکی مرز کریمه و برخی مناطق بین دونتسک و لوهانسک در شرق ادامه می دهند.

اوکراین با تسلیحات راه دور خود به نیروهای روسی حمله می کند و افسران اوکراینی می گویند که می خواهند از شتاب آنها استفاده کنند.