درگیری اسرائیل و فلسطین به جام جهانی قطر رسید

“کدام کانال؟” قطری پرسید. روزنامه نگار پاسخ داد که او از کان، پخش عمومی اسرائیل است.

عماد قره قره، سخنگوی اداره کل امور مدنی فلسطین، گفت که او نشنیده است که فلسطینی ها از بن گوریون اجازه خروج از اسرائیل را بخواهند. فلسطینی‌های کرانه باختری این هفته از فرودگاه اردن به قطر سفر کردند، در حالی که فلسطینی‌های غزه از گذرگاه مرزی رفح وارد مصر شدند.

دوحه، قطر (AP) – این منطقه برای روزنامه‌نگار اسرائیلی ناشناخته بود. قبل از شروع جام جهانی در بازار روباز روستایی در دوحه سرگردان بود، مرد قطری را با روسری سنتی و ردای روان سفیدش به پایان رساند و خواستار مصاحبه شد.

هنگامی که فیفا پروازهای مستقیم بی سابقه از فرودگاه بین المللی بن گوریون در تل آویو به دوحه را اعلام کرد، مقامات قطری قول دادند که این ترتیبات سفر برای فلسطینیان هم در کرانه باختری اشغالی و هم در غزه که 15 سال است تحت محاصره فلج کننده اسرائیل و مصر قرار دارد نیز اعمال خواهد شد. سال ها، از زمانی که حماس کنترل آنجا را به دست گرفت.

او گفت: «من خیلی هیجان زده بودم که با یک پاسپورت اسرائیلی وارد شدم، فکر می کردم چیز مثبتی است. این غم انگیز است، ناخوشایند است. مردم ما را فحش می دادند و تهدید می کردند.»

سارا شادید، راهپیمایی 26 ساله، گفت: “ما می خواهیم همه در مورد اشغال و تجربه مردم در فلسطین بدانند تا مردم بیشتری از ما حمایت کنند.”

الی آگامی، یکی از مدیران هوانوردی که در نزدیکی تل آویو زندگی می کند، گفت: «دوستان و خانواده من فکر می کردند که می تواند خطرناک باشد، اما خوب است. من به مردم نمی گویم، اما فکر می کنم هیچ کس اهمیتی نمی دهد که شما اسرائیلی هستید یا یهودی. همه فقط به بازی اهمیت می دهند.»

شورر گفت در حالی که تعامل با مقامات قطری کاملاً خوشایند بوده است، خیابان ها داستان متفاوتی داشتند. او گفت که به هواداران اسرائیلی توصیه می کند که کیپاهای یهودی خود را پنهان کنند و ستاره های داوود خود را کنار بگذارند تا خصومت برانگیخته نشود. وقتی یک فروشنده تلفن همراه متوجه تنظیمات دوستش به زبان عبری شد، از عصبانیت منفجر شد و بر سر اسرائیلی فریاد زد که از دوحه خارج شود.

آلون لاوی، یکی از اعضای هیأت، با اشاره به اینکه لشکر هواداران ایران، عربستان سعودی و کشورهای دیگر، دشمن یا سردرگم نسبت به اسرائیل که اکنون قطر را سیل کرده اند، گفت: «ما می خواهیم از هرگونه اصطکاک با دیگر هواداران و مقامات محلی جلوگیری کنیم. ما می خواهیم به (اسرائیلی ها) یادآوری کنیم که نیازی نیست انگشتان خود را در چشمان دیگران فرو کنید.

طرفداران فلسطینی از سراسر جهان عرب – از جمله نوادگان کسانی که در جنگ 1948 بر سر ایجاد اسرائیل از خانه‌های خود گریختند یا مجبور به ترک خانه‌های خود شدند – این هفته در خیابان‌های دوحه به دام افتاده‌اند و پرچم‌های فلسطین را پوشانده بودند. برخی نیز بازوبند فلسطینی داشتند.

لیور هیات، یک دیپلمات ارشد اسرائیلی، گفت که همه طرفداران فلسطینی که به دنبال پرواز از فرودگاه اسرائیل هستند، باید مجوز امنیتی اسرائیل را برای خروج و بازگشت دریافت کنند – این روند اغلب طاقت‌فرسا و غیرقابل پیش‌بینی است. او اذعان کرد: “مدتی طول می کشد.”

کانال‌های اصلی اسرائیل اجازه پخش از دوحه را پیدا کرده‌اند و به تماشاگران اسرائیلی پوشش مستمر مسابقات را می‌دهند. اما برخلاف دیگر شبکه‌های خارجی بزرگ که در مرکز شهر دوحه واقع شده‌اند، اسرائیلی‌ها بدون استودیوی رسمی در اطراف پرسه می‌زنند.

این مبادله در رسانه های اجتماعی پراکنده شد و منعکس کننده آخرین نقطه اشتعال سیاسی در اولین جام جهانی در جهان عرب بود – نگران نباشید که تیم های ملی اسرائیل و فلسطین در این مسابقات شرکت نمی کنند.

معاویه ماهر، یک تاجر 31 ساله از شهر الخلیل، یکی از شهرهای پرتنش کرانه باختری، گفت: «من برای یادآوری اینجا هستم که در سال 2022، سرزمین ما هنوز اشغال شده است. او در یک کنسرت در جشنواره هواداران فیفا می رقصید. با پوشیدن پرچم فلسطین به عنوان شنل. “فکر می کنم وضعیت اسفباری است. اما من نیز افتخار می کنم.”



منبع

اما پنج روز پس از این مسابقات، مشخص نبود که مقامات چگونه این فرض را اجرا خواهند کرد.

شش دیپلمات اسرائیلی در یک دفتر آژانس مسافرتی در دوحه دفاتر خود را راه اندازی کرده اند تا به بحران های بزرگ و کوچک پاسخ دهند. برای محدود کردن مشکلات احتمالی، وزارت امور خارجه کمپینی را راه اندازی کرده است و از اسرائیلی ها می خواهد که دروغ بگویند.

او گفت: «کمی ناراحتم» و اضافه کرد که مطمئن است حضور آنها انتخاب قطر نیست. دوحه بین اسرائیل و گروه شبه نظامی حماس میانجیگری می کند و برای حقوق کارمندان دولت در نوار غزه تحت حاکمیت حماس پول نقد ارسال می کند.

“شما در حال کشتن نوزادان!” چند هوادار عرب در جریان پخش این هفته هنگامی که با او برخورد کردند فریاد زدند.

وقتی از او در مورد هجوم هواداران اسرائیلی پرسیدند، به طرز ناخوشایندی خندید.

روزنامه نگار تکرار کرد: «اسرائیل.» چند ثانیه بعد، مصاحبه به پایان رسید.

بسیاری از طرفداران اسرائیلی از تازگی جذاب حضور در کشوری که هیچ روابط دیپلماتیک با اسرائیل ندارد شگفت زده می شوند. شهروندانی که به امنیت فکر می کنند اظهار می کنند که چقدر احساس امنیت می کنند.

فلسطینی ها تصاویری از رویارویی دوحه بین این مرد قطری و روزنامه نگار اسرائیلی را به همراه کلیپ های دیگری از رویارویی فلسطینی ها و قطری ها با عصبانیت با خبرنگاران اسرائیلی به صورت زنده از تلویزیون به اشتراک گذاشتند. آن‌ها این را دلیلی می‌دانستند که اگرچه قطر به اسرائیلی‌ها اجازه پرواز مستقیم به دوحه و دریافت حمایت کنسولی برای اولین بار در تاریخ را داده است، امارات مسلمان محافظه‌کار قصد ندارد با اسرائیل راحت باشد.

خاخام مندی چیتریک، که بر این تلاش نظارت می کند، گفت: «ما سؤالات و درخواست های بسیاری دریافت کرده ایم.

اسرائیلی ها خود را در میان آسمان خراش های پر زرق و برق دوحه خانه کرده اند. اولین آشپزخانه کوشر قطر در نزدیکی فرودگاه راه اندازی شد و هتل ها و مناطق هوادار را با نان چلو یهودی تخم مرغی کلاسیک و ساندویچ های زیتون و هوموس عرضه می کند. آنها قصد دارند برای سبت یهودیان که جمعه از غروب آفتاب شروع می شود، غذای دیگری بپزند که همه مواد آن مطابق با قوانین رژیم غذایی کوشر باشد.

هواداران فلسطینی که این سفر طولانی را انجام دادند، گفتند که احساس می کنند حضور آنها در بزرگترین رویداد ورزشی جهان یک هدف سیاسی است.

جنجال‌هایی به دنبال سرازیر شدن اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها به دوحه صورت گرفته است و نشان می‌دهد که درگیری خشونت‌آمیز صدساله آنها، از جمله اشغال بی‌پایان سرزمین‌هایی که فلسطینی‌ها برای یک کشور آینده می‌خواهند، چقدر ریشه‌دار و پراحساس است.

قطری مات و مبهوت شد. “جایی که؟”

دیپلمات ها می گویند، با این وجود، انتظار می رود هزاران هوادار فوتبال اسرائیلی برای جام جهانی به دوحه بروند، از جمله برخی از آنها با 10 پرواز مستقیم که طی ماه آینده برنامه ریزی شده است.

در همین حال رسانه‌های قطری ویدیوهایی از این دست را با عنوان «نه به عادی‌سازی» منتشر کرده‌اند. مقامات قطر، با سابقه حمایت عمومی از فلسطینی‌ها، اصرار دارند که گشایش موقت به روی اسرائیلی‌ها صرفاً برای رعایت الزامات میزبانی فیفا بوده است – نه گامی برای عادی‌سازی روابط مانند بحرین و امارات متحده عربی در سال 2020. قطر هشدار داده است. افزایش خشونت در کرانه باختری اشغالی یا نوار غزه این ترتیبات را از مسیر خود خارج خواهد کرد.

تال شورر، گزارشگر ورزشی کانال 13 اسرائیل، گفت که در جریان گزارش های زنده خود از این مسابقات، توسط فلسطینی ها و دیگر هواداران عرب مورد هجوم، توهین و توهین قرار گرفته است.

گروهی از جوانان فلسطینی ساکن دوحه شعار «فلسطین را آزاد کن!» سر دادند. در حالی که روز یکشنبه در بازار تاریخی سوق واقف دوحه راهپیمایی می کردند.