پاپ به منتقدانی که از پاپ بندیکت شانزدهم استفاده کرده بودند، پاسخ داد

در هواپیمای پاپ (AP) – پاپ فرانسیس روز یکشنبه برخی از منتقدان خود را متهم کرد که از مرگ پاپ بندیکت شانزدهم برای به دست آوردن امتیازات ایدئولوژیک در آخرین شکاف حزبی در کلیسای کاتولیک سوء استفاده کردند.

در روزها و هفته‌های پس از مرگ او، منشی قدیمی بندیکت و برخی از کاردینال‌های محافظه‌کار با کتاب‌ها، مصاحبه‌ها و یادداشت‌هایی در انتقاد از پاپ فرانسیس بیرون آمدند. این تفسیر باعث شد که پاپ سابق اخیراً درگذشته، که نقطه مرجع محافظه کاران و سنت گرایان بود، در برابر پاپ فعلی قرار گیرد.

فرانسیس برای اینکه متوجه شود بندیکت فراتر از چنین حزبی است، به یاد آورد که چگونه پاپ بازنشسته شکایتی را که از فرانسیس به دلیل حمایت او از حمایت های قانونی برای مشارکت همجنس گرایان دریافت کرده بود، رسیدگی کرد.

فرانسیس گفت: “فکر می‌کنم مرگ بندیکت ابزاری بود. مردم می‌خواستند برای طرف خود امتیاز بگیرند. و افرادی که ابزاری برای چنین فردی خوب، بسیار نزدیک به خدا هستند، تقریباً می‌توانم بگویم … آن‌ها این کار را نمی‌کنند. اخلاق دارند، آنها افرادی هستند که به یک حزب تعلق دارند، نه به کلیسا.

فرانسیس گفت: «آنها آن را برای او توضیح دادند و داستان به این ترتیب به پایان رسید. “این حکایتی است برای نشان دادن اینکه پاپ بندیکت چگونه در هنگام شکایت حرکت کرد.”

در جریان یک کنفرانس خبری هوایی که از سودان جنوبی بازمی‌گشت، از فرانسیس در مورد انتقاداتی که پس از مرگ بندیکت در 31 دسامبر، که به عنوان پاپ ممتاز در 10 سال اول سلطنت خود در واتیکان زندگی می‌کرد، سئوال شد.

فرانسیس اصرار داشت که شایعات مربوط به اختلاف با بندیکت، یا اینکه بندیکت در مورد تصمیماتی که گرفته بود تلخ بود، نادرست بود و این دو مرتباً با هم مشورت کردند و موافق بودند.

موضع برگولیو در آن زمان شناخته شده بود، اما او آن را به طور علنی طی مصاحبه ای در سال 2019 با پخش کننده تلویزیونی مکزیکی Televisa بیان کرد.

پوشش مذهبی آسوشیتدپرس از طریق همکاری AP با The Conversation US، با تأمین مالی از Lilly Endowment Inc پشتیبانی می‌شود. AP تنها مسئول این محتوا است.



منبع

فرانسیس یکشنبه فاش کرد که شخصی که خود را “الهیدان بزرگ” تصور می کرد، از بندیکت در مورد موقعیت فرانسیس شکایت کرده بود، اما پاپ بازنشسته “نترسید.”

زمانی که او اسقف اعظم بوئنوس آیرس بود، کاردینال آن زمان خورخه ماریو برگولیو از قوانین آرژانتین حمایت کرد که به افراد دارای روابط پایدار، از جمله اتحادیه های همجنس، اجازه می داد از ارث و سایر حقوق برخوردار شوند. او از چنین قانونی به عنوان جایگزینی برای پیشنهادهای آرژانتین برای قانونی کردن ازدواج همجنس‌بازان حمایت کرد که کلیسای کاتولیک با آن مخالف است.

___

او با چهار متکلم کاردینال درجه یک تماس گرفت و گفت: “این را برای من توضیح دهید.”