وزارت دفاع روسیه سه روز به این فکر کرد که چگونه عدم پذیرش خبرنگاران در نیروگاه اتمی زاپوریژژیا را توضیح دهد.

به گفته وزارت دفاع فدراسیون روسیه، صبح روز 1 سپتامبر، خبرنگاران این استخر که به Energodar رسیدند، ظاهراً “شاهد عینی مستقیم تلاش ناموفق برای یورش به NPP Zaporizhzhia توسط خرابکاران اوکراینی و مخفی شدن در یک پناهگاه بمب، شخصاً یک حمله توپخانه عظیم را مشاهده کرد.”

طرف روسی همچنین مدعی است که به درخواست دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بیش از 60 نماینده رسانه از جمله فرانسه، آمریکا، چین، دانمارک، ژاپن، آلمان، ترکیه، قطر، امارات متحده عربی، کره جنوبی، ویتنام و کشورهای دیگر، ظاهراً توسط طرف روسی دعوت شده بودند تا کار این مأموریت در NPP Zaporizhzhia را پوشش دهند.

کاترینا تیشچنکویکشنبه، 4 سپتامبر 2022، 21:25

رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، گفت که علیرغم توافق با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، این هیئت کارشناسی بدون هیچ گونه اسکورت خبرنگاران مستقل وارد نیروگاه هسته ای زاپوریژژیا شد. هنوز توافق بر سر غیرنظامی سازی ZNPP ممکن نشده است.

جزئیات بیشتروزارت دفاع روسیه اعلام کرد که بر اساس «اسناد تفصیلی و توافق شده»، دسترسی به قلمرو استان زاپوریژژیا که توسط مهاجمان کنترل می‌شود باید بر اساس فهرست‌هایی که قبلاً توسط وزارت دفاع روسیه به وزارت دفاع روسیه ارائه شده بود، فراهم می‌شد. ایمنی و امنیت.

مدتی طول کشید تا مأموریت کارشناسی به ZNPP برسد. روس ها پاس های ویژه ای در اختیار کارشناسان قرار ندادند. 14 نفر از اعضای این مأموریت تنها در 1 سپتامبر توانستند به ایستگاه اشغالی برسند. آنها 2.5 ساعت را در آنجا سپری کردند و پس از آن فقط 5 نماینده ماموریت در نیروگاه هسته ای ماندند.

جزئیاتولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفته است که خبرنگاران قادر به همراهی ماموریت آژانس بین المللی انرژی اتمی در نیروگاه هسته ای زاپوریژژیا (ZNPP) نبودند. وزارت دفاع روسیه تنها روز یکشنبه 4 سپتامبر به این بیانیه پاسخ داد.

نقل قول از وزارت دفاع فدراسیون روسیه: «در حالی که رژیم کیف و حامیان غربی آن برای عملیات تصرف ZNPP در 1 سپتامبر آماده می شدند، «نمایندگان رسانه ای» مخصوصاً انتخاب شده و آموزش دیده از اوکراین، ایالات متحده و بریتانیا مجبور شدند جامعه جهانی را در مورد انتقال این ایستگاه مطلع کنند. تحت کنترل کیف در حضور آژانس بین المللی انرژی اتمی.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که «به منظور رعایت پروتکل ایمنی مأموریت»، همه افراد خارجی که قصد عبور از خط مرزی را همراه با کاروان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتند، متوقف شدند و اجازه عبور داده نشد.

روس‌ها می‌گویند: «هیچ نماینده‌ای از اوکراین یا سایر رسانه‌های گروهی که قرار بود در تاریخ 1 سپتامبر، کارشناس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از قلمرو تحت کنترل رژیم کی‌یف تا نیروگاه زاپوریژژیا همراهی کنند، در فهرست مأموریت‌های مورد توافق قرار نگرفته‌اند».

برای این منظور، همانطور که در 2 سپتامبر سال جاری توسط بیانیه عمومی وی.

زمینه: ماموریت آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) قرار بود در 31 اوت به نیروگاه اتمی Zaporizhzhia برسد، اما تنها در 1 سپتامبر موفق شد به آنجا برسد.

منبع: بیانیه نماینده رسمی وزارت دفاع فدراسیون روسیه

وزارت دفاع فدراسیون روسیه بیان می‌کند که روزنامه‌نگاران اوکراینی و غربی، که مهاجمان به آنها اجازه ورود به نیروگاه هسته‌ای Zaporizhzhia (ZNPP) در 1 سپتامبر را ندادند، ظاهراً در حال آماده‌سازی یک اقدام تحریک‌آمیز بودند. در عوض بیش از 60 نماینده رسانه از کشورهای مختلف اجازه حضور یافتند.

روزنامه نگاران در خط مقدم خود می جنگند. تبدیل شود حامی ما، از کار ما حمایت کنید!



منبع