نیروهای ایالات متحده و فیلیپین رزمایش های رزمی را برای آماده سازی برای بحران برگزار می کنند

علاوه بر چین و فیلیپین، ویتنام، مالزی، تایوان و برونئی ادعاهای همپوشانی در این آبراه شلوغ داشته اند، جایی که تخمین زده می شود سالانه 5 تریلیون دلار کالا از آنجا عبور می کند و گمان می رود که ذخایر گاز و نفت زیر دریا غنی است.

در ماه ژوئیه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، از چین خواست تا از حکم داوری سال 2016 پیروی کند که ادعاهای سرزمینی گسترده پکن در دریای چین جنوبی را باطل کرد و هشدار داد که واشنگتن موظف به دفاع از فیلیپین بر اساس معاهده دفاع متقابل ایالات متحده و فیلیپین در سال 1951 است. نیروهای فیلیپینی، کشتی ها یا هواپیماها در آب های مورد مناقشه مورد حمله قرار می گیرند.

مقامات ارتش آمریکا اعلام کردند که مانورهای نظامی در فیلیپین همزمان با تمرینات رزمی بین تفنگداران دریایی آمریکا و نیروهای دفاع شخصی ارتش ژاپن در جزیره هوکایدو در شمال ژاپن برگزار می شود که حدود 3000 پرسنل نظامی از هر دو طرف در آن شرکت دارند.

سرلشکر جی بارگرون از لشکر سوم تفنگداران دریایی مستقر در ژاپن گفت که تمرینات همزمان با هدف تقویت قابلیت های دفاعی اتحادهای ایالات متحده با فیلیپین و ژاپن “از طریق آموزش ترکیبی واقع بینانه” انجام شده است.

بارگرون در بیانیه‌ای گفت: «این رزمایش‌ها به نیروهای ما امکان می‌دهد قابلیت همکاری و آمادگی را تقویت کنند تا اطمینان حاصل شود که آماده واکنش سریع به بحران در سراسر اقیانوس آرام هستیم».

مانیل، فیلیپین (AP) – بیش از 2500 تفنگدار آمریکایی و فیلیپینی روز دوشنبه به تمرینات رزمی پیوستند تا بتوانند به هر بحران ناگهانی در منطقه ای که مدت هاست بر سر اختلافات ارضی دریای چین جنوبی و افزایش تنش ها بر سر تایوان درگیر است، پاسخ دهند.

این مکان‌ها شامل استان جزیره‌ای غربی پالاوان، که رو به دریای چین جنوبی است، و شمال فیلیپین، در سراسر تنگه لوزون از تایوان است.

رزمایش‌های نظامی سالانه برخی از بزرگ‌ترین رزمایش‌های تاکنون بین متحدان دیرینه پیمان در دوران رئیس‌جمهور منتخب فیلیپین فردیناند مارکوس جونیور است. سلف او، رودریگو دوترته، منتقد صریح سیاست‌های امنیتی ایالات متحده بود و به گفته او تمرین‌های نظامی با نیروهای آمریکایی را نادیده می‌گرفت. می تواند چین را توهین کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا ماه گذشته گفت که اگر پکن بخواهد به این جزیره خودمختار حمله کند، نیروهای آمریکایی از تایوان دفاع خواهند کرد که اعتراض چین را برانگیخت.

این حکم پس از شکایت دولت فیلیپین در سال 2013 در مورد تصرف یک شاخه در سواحل شمال غربی این کشور توسط یک دادگاه داوری در لاهه صادر شد. چین شرکت نکرد، تصمیم داوری را ساختگی خواند و همچنان از آن سرپیچی می کند.

سرهنگ دوم تفنگداران دریایی ایالات متحده کورت استال به آسوشیتدپرس گفت: «قدرت، عزم و تعهد ما به متحدان و شرکایمان در منطقه مؤثرترین عامل بازدارنده ما است». ما با هم می‌توانیم دشمنان احتمالی را از آزمایش توانایی‌ها یا روابطمان باز داریم.»

به گفته مقامات نظامی ایالات متحده و فیلیپین، این رزمایش که کامانداگ مخفف تاگالوگ “همکاری رزمندگان دریا” نامیده می شود، شامل 1900 تفنگدار دریایی ایالات متحده و بیش از 600 همتای عمدتا فیلیپینی در حملات دوزیستانی ساختگی و عملیات ویژه است. آنها گفتند که پرتابگرهای موشکی HIMARS و جت های جنگنده مافوق صوت آمریکا در مانورهای شلیک مستقیم خواهند بود که در 14 اکتبر به پایان می رسد.

اختلافات دریایی طولانی مدت و تنش فزاینده روابط بین چین و تایوان به جبهه های اصلی رقابت آمریکا و چین تبدیل شده است.



منبع