مظنون بمبگذاری لاکربی در بازداشت آمریکاست

در آن مصاحبه، مقامات آمریکایی گفتند، مسعود اعتراف کرد که بمب را در حمله پان ام ساخته و با دو توطئه‌گر دیگر برای اجرای آن همکاری کرده است. او همچنین گفت که این عملیات به دستور اطلاعات لیبی انجام شده است و طبق سوگند نامه FBI که در این پرونده ثبت شده است، قذافی پس از حمله از او و سایر اعضای تیم تشکر کرده است.

پیشرفت در این تحقیقات زمانی رخ داد که مقامات آمریکایی در سال 2017 نسخه‌ای از مصاحبه‌ای را دریافت کردند که مسعود، کارشناس قدیمی مواد منفجره سرویس اطلاعاتی لیبی، در سال 2012 پس از بازداشت در پی فروپاشی رژیم، با مجریان قانون لیبی انجام داده بود. رهبر این کشور، سرهنگ معمر قذافی.

وزارت دادگستری ایالات متحده اتهامات جدیدی را علیه مسعود در دسامبر 2020 در سی و دومین سالگرد بمب گذاری اعلام کرد.

پرواز شماره 103 پان ام که از لندن به نیویورک در حرکت بود، در 21 دسامبر 1988 بر فراز لاکربی منفجر شد و تمام 259 سرنشین هواپیما و 11 نفر دیگر روی زمین کشته شدند. این مرگبارترین حمله تروریستی در خاک بریتانیا باقی مانده است.

دفتر ولیعهد در بیانیه خود افزود: «دادستان ها و پلیس اسکاتلند با همکاری دولت بریتانیا و همکاران آمریکایی به پیگیری این تحقیقات ادامه خواهند داد و تنها هدفشان این است که کسانی را که همراه با المقرحی عمل کرده اند به دست عدالت بسپارند.»



منبع

او در سال 2012 در لیبی درگذشت و همچنان به بی گناهی خود اعتراض می کرد.

لندن (AP) – مقامات ایالات متحده و اسکاتلند یکشنبه گفتند که مرد لیبیایی مظنون ساخت بمبی که در سال 1988 یک هواپیمای مسافربری را بر فراز لاکربی اسکاتلند منهدم کرد، در بازداشت ایالات متحده است.

اداره مالی و دادستانی اسکاتلند در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به خانواده‌های کشته‌شدگان بمب‌گذاری لاکربی گفته شده است که مظنون ابوعجله مسعود خیر المریمی در بازداشت ایالات متحده است».

وزارت دادگستری ایالات متحده این اطلاعات را تایید کرد و افزود: “انتظار می رود که او در دادگاه منطقه ای ایالات متحده در منطقه کلمبیا ظاهر شود.” هیچ اطلاعاتی در مورد چگونگی قرار گرفتن مسعود در بازداشت آمریکا ارائه نکرد.

ویلیام بار، دادستان کل وقت، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «سرانجام، این مرد که مسئول کشتن آمریکایی‌ها و بسیاری دیگر بود، به خاطر جنایاتش مشمول عدالت خواهد شد».

در سال 2001، عبدالباسط المقرهی افسر سابق اطلاعات لیبی به اتهام بمب گذاری در این پرواز محکوم شد. او تا به امروز تنها فردی است که به خاطر این حمله محکوم شده است. او یک درخواست تجدیدنظر را از دست داد و قبل از اینکه در سال 2009 به دلایل دلسوزانه آزاد شود، به دلیل بیماری لاعلاج سرطانی رها شد.

در حالی که مسعود اکنون سومین مقام اطلاعاتی لیبی است که در ایالات متحده در ارتباط با بمب گذاری لاکربی متهم شده است، او اولین کسی است که در دادگاه آمریکایی محاکمه می شود.