لیز تراس قبل از اینکه در مجلس عوام قیام کند می دانست که ملکه الیزابت به شدت بیمار است.

ربع ساعت بعد، بیانیه ای از کاخ باکینگهام اعلام کرد که پزشکان ملکه “نگران سلامت اعلیحضرت هستند و به او توصیه کرده اند که تحت نظارت پزشکی بماند”. این بیانیه افزود: ملکه راحت است.

زمانی که کاروان خانم تراس از داونینگ استریت 20 دقیقه بعد، در ساعت 10:50 صبح وارد پارلمان شد، آقای کیس از قبل شروع به ضامن زدن خیابان داونینگ و ماشین وایت هال گسترده تر کرده بود. این فقط نخست وزیر نبود که به تازگی به سمت خود باز شده بود – خانم تراس اولین روز خود را در شماره 10 روز سه شنبه با حذف کارکنان آغاز کرده بود و دستیاران جدید او فقط روند استقرار در پست جدید خود را آغاز کرده بودند. نقش ها

این یکی از پر سر و صداترین منتقدان لیز تراس بود که بار سنگینی را که بر دوش نخست وزیر جدید قرار داشت، مورد توجه قرار داد.

اما تلگراف می‌داند که وقتی خانم تراس وارد عوام شد تا بزرگترین مداخله اقتصادی در زمان صلح بریتانیا را اعلام کند، از قبل می‌دانست که سلامت پادشاه به سرعت رو به افول است و مرگ او قریب‌الوقوع است. به‌روزرسانی آقای زهاوی، اندکی پس از ظهر، آخرین پیام‌های یک سری از دستیاران سلطنتی را در صبح آن روز منتشر کرد.

خانم تراس بیانیه از پیش آماده شده را ارائه کرد و فاش کرد که قبض‌های انرژی خانگی معمولی تا دو سال آینده به 2500 پوند محدود می‌شود – اعلامیه‌ای که قرار بود لرزه‌ای باشد اما قرار بود تحت الشعاع رویدادی قرار گیرد که در سراسر جهان طنین انداز شود. .

خانم تراس دوباره کارمندان خود را گرد هم آورد تا سخنرانی دوم را در آن بعدازظهر نهایی کنند – پاسخی به از دست دادن غیرقابل درک پادشاهی که او انتظار داشت به عنوان نخست وزیر با او در جمع بینندگان هفتگی شرکت کند.

ایان بلکفورد، رهبر حزب ملی اسکاتلند، به عوام گفت که افکارش با خانم تراس است، که «درست چند روز پس از دوره ریاستش» «باید با عظمت از دست دادن رئیس کنار بیاید. دولت، و رهبری که اکنون در جایگاه او لازم است را نشان دهد».

در ساعت 4:30 بعدازظهر او در آپارتمان نخست وزیری بالای خیابان داونینگ شماره 11 بود که تماس تلفنی از کاخ به گوش رسید. انتقال این پیام به عهده آقای کیس بود: ملکه مرده است. هشدارهای اولیه در اوایل روز نتوانست از شدت این خبر بکاهد.

روز بعد، خانم تراس از طریق کاخ باکینگهام برای اولین مخاطب خود با پادشاه جدید همراهی شد. پس از کوتاهی اولیه، نخست وزیر به او «تسلیت بسیار بسیار صمیمانه» داد و پادشاه جدید چگونگی مرگ مادرش را توضیح داد: «لحظه‌ای که من می‌ترسیدم – همانطور که می‌دانم بسیاری از مردم از آن وحشت داشتند.»

لیز تراس و کینگ چارلز – خبرگزاری فرانسه

لیز تراس روز جمعه در مجلس عوام به ملکه الیزابت دوم ادای احترام کرد – شاتراستاک

در حالی که خانم تراس به سمت صندلی خود می‌رفت، تشویق‌های شادی‌آور نمایندگان محافظه‌کار با بینش نخست‌وزیر نسبت به رویدادهای Balmoral همراه بود. اما 30 دقیقه دیگر گذشت تا اینکه برای دیگران در اتاق مشخص شد که چیزی اشتباه است.

در ادامه پاسخ رهبر حزب کارگر، یادداشت مشابهی به آنجلا راینر، معاون سر کیر ارسال شد.

لیز تراس و کینگ چارلز - خبرگزاری فرانسه

لیز تراس اولین بار صبح پنجشنبه قبل از سخنرانی در مجلس عوام از وضعیت سلامت ملکه مطلع شد – خبرگزاری فرانسه

خانم تراس اولین بار در اوایل صبح پنجشنبه از وضعیت سلامت ملکه مطلع شد، زمانی که سایمون کیس، وزیر کابینه، جلسه را برای انتشار خبر قطع کرد. در Balmoral، دستیاران نگران ملکه نیز زنگ خطر را با اطرافیان شاهزاده چارلز به صدا درآورده بودند. هلیکوپتر بورگوندی پادشاه در ساعت 6:48 صبح از ویندزور اعزام شد تا وارث تاج و تخت را از خانه دامفریز در آیرشر جمع آوری کند. چارلز تا ساعت 10:30 صبح به بالمورال رسید.

شاهزاده ولز، ملکه کامیلا، لرد رئیس شورا پنی موردانت و نخست وزیر لیز تراس در مراسم شورای الحاق در کاخ سنت جیمز در روز شنبه - کریستی اوکانر/PA

اکنون، یکی از دستیاران پیشنهاد کرد، نخست وزیر به وظیفه کمک به “هدایت کشور در این دوره فوق العاده طی 10 روز آینده و پس از آن” روی خواهد آورد.



منبع

به طور مفید، آقای کیس، به عنوان منشی خصوصی سابق شاهزاده ویلیام، غرق در پروتکل سلطنتی و همچنین مکانیک وایت هال است. یکی از کارکنان گفت که ماشین خدمات ملکی نشان داد که در چنین مواقعی چقدر می تواند “فوق العاده موثر” باشد.

لیز تراس روز جمعه در مجلس عوام به ملکه الیزابت دوم ادای احترام کرد - شاتراستاک

دقایقی پس از نشستن او و پاسخ سر کیر استارمر به این بیانیه، آقای زهاوی وارد اتاق شد و روی نیمکت جلو، بین خانم تراس و کواسی کوارتنگ، صدراعظم جدید، فشار آورد. قبل از اینکه یادداشتی را که به شکل مربع تا شده بود به نخست وزیر بدهد، شروع به زمزمه کردن در گوش نخست وزیر کرد.

اعتقاد بر این بود که اولین باری که خانم تراس از رو به زوال سلامتی ملکه الیزابت دوم مطلع شد، زمانی بود که ندیم زهاوی، صدراعظم دوک لنکستر، 24 ساعت قبل، پس از بیانیه عوام عوام در مورد بسته نجات انرژی خود، فوراً به نخست وزیر اطلاع داده بود.

شاهزاده ولز، ملکه کامیلا، لرد رئیس شورا پنی موردانت و نخست وزیر لیز تراس در مراسم شورای الحاق در کاخ سنت جیمز در روز شنبه – کریستی اوکانر/PA

نخست وزیر در ساعت 22:30 شب گذشته، پس از یک سری جلسات در اتاق کابینه، جزئیات طرح را نهایی کرده بود، که در آن، به گفته یکی از دستیاران، بسته بندی را «خط به خط» کباب کرده بود. مسئولان در مورد نکات ظریف

لیز تراس اولین بار صبح پنجشنبه قبل از سخنرانی در مجلس عوام از وضعیت سلامت ملکه مطلع شد - خبرگزاری فرانسه

یک منبع گفت که این خبر با “شوک، غم و اندوه بسیار و ناباوری” استقبال شد.

توالی وقایع به توضیح حالت غم انگیز صورت خانم تراس کمک می کند که او کمی قبل از ساعت 11:40 صبح وارد اتاق شد، زمانی که او قبل از اینکه به سمت جایگاهش روی نیمکت جلو حرکت کند، با سر لیندسی هویل، سخنران عمومی رد و بدل شد. همچنین توضیح می دهد که چرا مداخله بعدی آقای زهاوی باعث شوک یا شگفتی مشهود نشد.

تا لحظه مداخله آقای کیس، تمام تمرکز خانم تروس بر رونمایی برنامه ریزی شده ضمانت قیمت انرژی خود بود: محور یک بسته عظیم حمایتی که برای محافظت از خانواده ها در برابر بدترین بحران هزینه های زندگی و راه اندازی نخست وزیری او طراحی شده بود. با صدای بلند

خانم تراس در دفتر عوام خود، چند متر دورتر از اتاق عوام بود و در حال انجام آخرین مقدمات برای بیانیه خود بود، زمانی که به او اطلاع دادند که مرگ ملکه “قریب الوقوع” است.