قاچاقچی به هیئت منصفه آمریکا می گوید که رئیس سابق امنیت مکزیک را پرداخت کرده است


نیویورک (AP) – یک قاچاقچی مواد مخدر روز دوشنبه در توصیف جلساتی در یک کارواش و خانه روستایی یک قاچاقچی، شهادت داد که به یک مقام امنیتی سابق مکزیکی در سطح کابینه میلیون‌ها دلار برای کمک پرداخت کرده است که شامل اطلاعات دولت ایالات متحده در مورد یک محموله بزرگ کوکائین است. در مکزیک.

اسکار ناوا والنسیا، معروف به “ال لوبو”، گفت که پرداخت ها به جنارو گارسیا لونا، وزیر سابق امنیت، همچنین برای تضمین حفاظت در زمانی بود که شکاف در کارتل بدنام سینالوآ به سمت یک جنگ جهانی مواد مخدر پیش می رفت.

ناوا والنسیا به اعضای هیئت منصفه در دادگاه فدرال گارسیا لونا در مورد قاچاق مواد مخدر در ایالات متحده گفت که گارسیا لونا و یک مقام عالی رتبه پلیس “گفتند که در کنار ما خواهند ایستاد.”

گارسیا لونا متهم است که میلیون ها دلار دریافت کرده تا کارتل سینالوآ بدون مجازات فعالیت کند، زیرا چندین تن کوکائین به ایالات متحده ارسال کرده است.

وکلای مدافع هنوز فرصت بازجویی از ناوا والنسیا را نداشته‌اند، اما آنها استدلال کرده‌اند که این پرونده بر اساس دروغ‌های مجرمان منفعت طلب استوار است. گارسیا لونا اعتراف به بی گناهی کرده است و وکلای او گفته اند که عضو سابق کابینه با جدیت تلاش کرد تا با تجارت مواد مخدر مبارزه کند و توسط یک دولت ایالات متحده که زمانی او را به عنوان یک شریک می دانست، رها شده است.

ناوا والنسیا – که گاهی اوقات با نام “ال لوبو” والنسیا شناخته می شود و نام مستعارش در اسپانیایی به معنای “گرگ” است – سال ها پیش به توطئه کوکائین اعتراف کرد. او زمانی هدایت کارتل مواد مخدر Milenio مکزیک را بر عهده داشت.

این شرکت با کارتل سینالوآ در زمان پادشاهی بدنام خواکین «ال چاپو» گوزمان، که دادگاه اخیر او در ایالات متحده شهادتی در مورد پرداخت های ادعایی به گارسیا لونا داشت، ارتباط داشت.

ناوا والنسیا به هیئت منصفه گفت که 5 میلیون دلار به گارسیا لونا و دیگر مقامات بلندپایه دولتی پرداخت تا سعی کنند یک کانتینر حمل و نقل مملو از 10 تن (9070 کیلوگرم) کوکائین کلمبیایی را پس از توقیف آن در بندر مانزانیلو در ساحل اقیانوس آرام مکزیک آزاد کنند. .

قاچاقچیان مواد مخدر را پس نگرفتند. ناوا والنسیا گفت که در واقع، چند روز بعد یک کانتینر 10 تنی دیگر کشف و ضبط شد و مواد مخدر سوزانده شدند.

ناوا والنسیا شهادت داد، در جلسه ای که حدود یک ماه بعد در خانه روستایی یک کارتل بزرگ در خارج از شهر مرکزی مکزیک کوئرناواکا برگزار شد، گارسیا لونا گفت که نتوانسته است مداخله کند زیرا دولت ایالات متحده و تفنگداران دریایی مکزیک در این توقیف نقش داشته اند.

اما او گفت که گارسیا لونا از راه دیگری وارد شده است: او بعداً سندی ارائه کرد که نشان می‌دهد دولت ایالات متحده از این محموله و منشأ آن مطلع بوده است، اطلاعاتی که قاچاقچیان مکزیکی از آن برای متقاعد کردن تامین‌کنندگان کلمبیایی عصبانی‌شان استفاده می‌کردند که مشکل از کلمبیایی‌ها بوده است. ‘ پایان. ناوا والنسیا گفت که کلمبیایی‌ها سپس از درخواست خود برای بازپرداخت 50 میلیون دلاری خودداری کردند.

ناوا والنسیا مدتی بعد، در بحبوحه شکاف در کارتل سینالوآ، دومین دیدار رو در رو با گارسیا لونا را بازگو کرد. ناوا والنسیا در نهایت با جناح گوزمان همسو شد، که نگران بود متحدانش که به دشمنان تبدیل شده بودند به اطلاع رسانی به مقامات مراجعه کنند تا پلیس را وادار به آزار و اذیت رقبای خود کنند.

او توضیح داد: «قرار بود عملیات و تحقیقاتی علیه ما انجام شود و ما می‌خواستیم برای ترمز آنها تلاش کنیم.

بنابراین، او گفت، او و همکارانش 500000 دلار برای ملاقات با گارسیا لونا و 2.5 میلیون دلار دیگر وقتی که وزیر امنیتی وقت برای تحصن در دفتری در بالای یک کارواش در شهر گوادالاخارا حاضر شد، پرداخت کردند. آن زمان بود که به گفته ناوا والنسیا، گارسیا لونا و مقام پلیس همراه او متعهد شدند که «در کنار ما بایستند».

گارسیا لونا از سال 2001 تا 2005 آژانس تحقیقات فدرال مکزیک را رهبری کرد، سپس از سال 2006 تا 2012 به عنوان وزیر امنیت عمومی رئیس جمهور وقت فیلیپه کالدرون خدمت کرد. او خدمات دولتی مکزیک را ترک کرد و در سال 2012 به میامی نقل مکان کرد. او در سال 2019 در تگزاس و تگزاس دستگیر شد. از آن زمان بدون وثیقه در یک زندان فدرال بازداشت شده است.

او در صورت محکومیت به قاچاق مواد مخدر و شرکت در یک کار جنایی مستمر ممکن است با ده ها سال زندان روبرو شود.



منبع