مردم هائیتی در ایالات متحده برای حمایت از دوستان و خانواده خود در خانه احساس فشار می کنند

در پاسخ، بایدن محدودیت‌های دوران همه‌گیری را که توسط رئیس‌جمهور سابق جمهوری‌خواه دونالد ترامپ برای اخراج سریع مهاجران از کوبا، هائیتی، نیکاراگوئه و ونزوئلا به مکزیک اعمال کرده بود، گسترش داد. در عین حال، دولت او این امکان را برای 30000 مهاجر از همان کشورها در ماه برای ورود از طریق هوایی با درخواست “آزادی مشروط” بشردوستانه باز کرد.

“استرس ناخواسته”

ناامیدی برای ترک در هائیتی در بحبوحه بحران سیاسی و افزایش خشونت‌ها که اخیراً شامل موجی از کشتار پلیس‌ها بوده است، افزایش یافته است و باعث اعتراض افسران خشمگینی شد که به اقامتگاه آریل هنری، نخست‌وزیر موقت حمله کردند.

(رویترز) – مردم هائیتی در ایالات متحده تحت فشار زیادی برای کمک به خانواده و دوستان تحت برنامه مهاجرتی ایالات متحده که در ماه جاری اعلام شد، مواجه هستند که ممکن است به برخی از مردم کمک کند تا از خشونت های رو به افزایش هائیتی فرار کنند، اما همچنین فشار زیادی را بر مهاجران این کشور وارد می کند.

یک مقام ارشد دولت هفته گذشته گفت که حدود 1700 نفر از کوبا، هائیتی و نیکاراگوئه از طریق این برنامه در هفته های اخیر وارد ایالات متحده شده اند و هزاران نفر دیگر برای سفر تایید شده اند.

برنامه آزادی مشروط با هدف تشویق مهاجران به سفر ایمن به ایالات متحده به جای قایق های شجاعانه یا سفرهای زمینی طاقت فرسا از طریق آمریکای مرکزی تا مرز انجام می شود. مقامات ایالات متحده می گویند که عبور غیرقانونی این چهار تابعیت به طور چشمگیری کاهش یافته است.

رائه گفت: «درست است که این برنامه ای است که خانواده ها را متحد می کند. من می‌توانم بگویم این برنامه‌ای است که استرس بی‌رویه را بر خانواده‌ها وارد می‌کند و باعث ایجاد شکاف در خانواده‌ها می‌شود.»

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، یک دموکرات، با رکورد تعداد مهاجرانی که از مرز ایالات متحده و مکزیک عبور کرده اند، از جمله ورود بیش از 10000 هائیتی به جنوب تگزاس در سپتامبر 2021، دست و پنجه نرم کرده است. با وجود مخالفت‌های گروه‌های حقوق بشر و یک دیپلمات حرفه‌ای آمریکایی که انجام این کار را “غیر انسانی” می‌دانست.

گرلین جوزف، مدیر اجرایی گروه حمایت از مهاجرت غیرانتفاعی اتحاد پل هائیتی، که به مردم هائیتی کمک می کند تا حامیان مالی پیدا کنند، این معضل را تشریح کرد.

مدافعان و وکلای دادگستری گفتند، اما یافتن حامیان مالی برای بسیاری از هائیتی‌ها دشوار است، زیرا بسیاری از مهاجران در ایالات متحده نگران هستند که نتوانند با افزایش هزینه‌های زندگی و افزایش اجاره‌بها برای دیگران تأمین کنند.

مدافعان محلی و وکلای مهاجرت گفتند که ساکنان هائیتی در ایالات متحده، که بسیاری از آنها برای تامین مخارج زندگی خود با مشکل مواجه هستند، می گویند که همه از اعضای نزدیک خانواده گرفته تا آشنایان یا همسایگان دور که سال ها با آنها صحبت نکرده اند، آنها را جستجو می کنند.

تامی رائه، یک وکیل آمریکایی که در هائیتی کار می کند، یک مصاحبه رادیویی برای توصیف برنامه آزادی مشروط بشردوستانه انجام داد و بعداً توسط تماس های افرادی که به دنبال حامی مالی بودند، سرازیر شد.

سنت فورت، 59 ساله، یک مددکار اجتماعی که در حال حاضر از اعضای خانواده خود حمایت مالی می کند، می گوید: همه چیز بسیار متشنج است زیرا همه منتظر تماس با کسی هستند.

جوزف گفت که مدافعان مهاجران مدت‌هاست که برای اقداماتی مانند آزادی مشروط بشردوستانه مبارزه کرده‌اند، اما گفت که این برنامه نباید به اخراج سیستماتیک یا اخراج مهاجرانی که به دنبال پناهندگی هستند متصل شود.

او گفت که مشتریانش توضیح داده اند که انتظار می رود از کل خانواده های بزرگ حمایت کنند و در برخی موارد با تهدید مواجه می شوند.

جوزف گفت: “مردم می گویند “من بیش از یک پسرعمو دارم که می خواهم اسپانسر شوم، فقط می توانم یکی از آنها را اسپانسر کنم.” “و این یک مشکل بزرگ ایجاد می کند زیرا چگونه انتخاب می کنید که کدام یک را اسپانسر کنید؟” او همچنین با اخراج هائیتی‌ها و سایر مهاجرانی که به مرز جنوب غربی می‌رسند مخالف است، که بسیاری از آنها به دنبال پناهندگی از ایالات متحده هستند.

جوبر سنت فورت، ساکن فلوریدا جنوبی از هائیتی، گفت که تقریباً بلافاصله پس از اینکه دولت بایدن در 5 ژانویه اعلام کرد راه قانونی جدیدی را برای مهاجران از چهار کشور، از جمله هائیتی که حامیان مالی آمریکا داشتند، باز می کند، غرق تماس ها شد.

متأسفانه بسیاری از مردم در موقعیتی نیستند که از اعضای خانواده یا دوستان خود حمایت مالی کنند، اما آنها بدون وقفه تماس دریافت می کنند.

متأسفانه، این امر به بسیاری از سیاست‌های بد وابسته است. از آن برای بازدارندگی مردم از جستجوی حفاظت در مرز ایالات متحده و مکزیک استفاده می‌شود.»

(گزارش توسط برایان السورث در کاراکاس؛ گزارش اضافی توسط تد هسون در واشنگتن دی سی؛ ویرایش توسط میکا روزنبرگ و آرورا الیس)



منبع

وزارت امنیت داخلی، که این برنامه را مدیریت می کند، به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

نوشته برایان السورث