قانونگذاران کانزاس یک لایحه مالیاتی را تصویب کردند، اما ممکن است این ایالت همچنان شاهد کاهش مالیات بزرگ نباشد

TOPEKA، کان (AP) – قانونگذاران کانزاس در تلاش هستند تا بر اختلافات سیاسی غلبه کنند که باعث شده ساکنان ایالت آنها شاهد کاهش عمده مالیات بر درآمد در دو سال گذشته نباشند، حتی در حالی که سایر ایالت ها نرخ مالیات بر درآمد را کاهش داده اند.

مجلس قانونگذاری تحت کنترل جمهوری خواهان بامداد روز شنبه لایحه ای را تصویب کرد که بر اساس آن مالیات بر درآمد، فروش و دارایی بیش از 1.5 میلیارد دلار طی سه سال کاهش می یابد. با این حال، اظهارات لورا کلی، فرماندار دموکرات در اوایل هفته و یکی از دستیاران ارشد جمعه شب حاکی از آن بود که او ممکن است این طرح را وتو کند. مشخص نبود که حامیان دو سوم اکثریت مورد نیاز در هر دو مجلس را داشته باشند تا چنین اقدامی را نادیده بگیرند.

به نظر می رسد که این بحث در ابتدای سال 2023 در جایی که بود گیر کرده بود، با جمهوری خواهان ارشد که برای یک نرخ مالیات بر درآمد شخصی به جای سه نرخ فعلی و کلی مخالف گام هایی در این جهت بودند. از آنجایی که قانون‌گذاران کاهش‌های مالیاتی متعددی را در یک لایحه تنظیم می‌کنند، بن‌بست کانزاس را از اجرای پیشنهادهای دیگر، مانند حذف مالیات بر مزایای تامین اجتماعی بازنشستگان و کاهش مالیات بر دارایی‌های تحمیلی دولت که به بودجه مدارس دولتی کمک می‌کند، باز داشته است.

مانند سایر ایالت‌ها، کانزاس با درآمدهای مالیاتی کاملاً همراه بوده است و هنوز پیش‌بینی می‌شود که در پایان ژوئن 2025 بیش از 3.7 میلیارد دلار مازاد داشته باشد. اما ناتوانی آن در اجرای کاهش مالیات به شدت با جورجیا، جایی که ژنرال تحت کنترل جمهوری‌خواهان در ماه گذشته در تضاد است. مجمع کاهش مالیات بر درآمد شخصی و شرکتی را تصویب کرد که برایان کمپ، فرماندار جمهوری خواه از آن حمایت کرد.

به گفته بنیاد محافظه کار مالیات، ده ایالت دیگر در سال گذشته نرخ مالیات بر درآمد را کاهش دادند.

دینا سایکس، رهبر اقلیت سنا، دموکرات و متحد کلی در منطقه کانزاس، در طول مناظره اتاق خود گفت: “من آینده ای را می بینم که احتمالاً به دلیل هر مکالمه ای که داشته ام، این وتو خواهد شد.”

لایحه تصویب شده توسط قانونگذاران کانزاس، ایالت را به دو نرخ مالیات بر درآمد شخصی به جای سه نرخ فعلی منتقل می کند و بالاترین نرخ را به جای 5.7 درصد فعلی، 5.55 درصد تعیین می کند. این امر باعث حذف مالیات بر درآمد بر مزایای تامین اجتماعی می شود که زمانی شروع می شود که یک بازنشسته 75000 دلار در سال درآمد داشته باشد. این امر مالیات بر دارایی ایالت را برای مدارس دولتی کاهش می دهد و مالیات فروش 2 درصدی را که از قبل تعیین شده بود تا منقضی شود، شش ماه زودتر، در اول جولای، حذف می کند.

این رای در سنا 24 بر 9 و در مجلس نمایندگان 119 بر 0 بود. نتایج نشان داد که همتایان دموکرات کلی از هم جدا شده اند. در مجلس سنا، آنها تا حد زیادی با این طرح مخالف بودند، در حالی که در مجلس از این طرح حمایت کردند.

کلی معمولاً لوایحی را با اکثریت دو حزبی بزرگ امضا کرده است، اما دموکرات‌ها و چند مخالف جمهوری‌خواه برای جلوگیری از لغو حق وتو در مورد مسائل مالیاتی در سنا با او کنار آمده‌اند.

قانونگذاران صبح روز شنبه را برای تعطیلات بهاری به تعویق انداختند، اما قرار است در 25 آوریل برای پنج روز آخر جلسه خود در سال جاری دوباره تشکیل جلسه دهند.

یکی از مسائل کلیدی برای متحدان سنای فرماندار این بود که آیا این طرح در نهایت ظرف چند سال باعث مشکلات بودجه می شود یا خیر.

بحث‌ها در مورد کاهش مالیات در کانزاس از زمانی که یک آزمایش بدنام ملی در سال‌های 2012-2013 در کاهش مالیات بر درآمد تحت حاکمیت سام براون‌بک، فرماندار جمهوری‌خواه، با کسری‌های بودجه‌ای بزرگ همراه بود که تا زمانی که قانون‌گذاران اکثر این کاهش‌ها را در سال 2017 لغو کردند، ادامه داشت. کلی که در آن زمان یک ایالت بود. سناتور، اولین دوره فرمانداری خود را در سال 2018 با مخالفت با سیاست های براون بک به دست آورد و هنوز هم به طور مرتب از آزمایش مالیاتی یاد می کند.

قبل از رای گیری روز شنبه، ویل لارنس، رئیس دفتر کلی، به خبرنگاران گفت که این طرح حدود 75 میلیون دلار بیشتر در سال – یا 225 میلیون دلار بیشتر در طول سه سال – از آنچه که کلی مقرون به صرفه می دانست برای ایالت هزینه خواهد داشت.

لارنس گفت: «این بسیار فراتر از رقمی است که او با آن کاملاً واضح گفته است.

کلی از طرح مصالحه‌ای که دفترش با جمهوری‌خواهان ارشد این هفته تهیه کرده بود، حمایت کرده بود، سه نرخ مالیات بر درآمد شخصی ایالت را حفظ کرد، اما بالاترین نرخ را به 5.5 درصد کاهش داد. او در جلسه صبح پنجشنبه به دموکرات‌های مجلس نمایندگان گفت که با دو نرخ مالیات مخالف است، زیرا این گامی به سوی مالیات تک نرخی است که معتقد است بیشترین سود را برای مالیات دهندگان ثروتمند دارد.

کلی به گروه گفت: «ما نمی‌خواهیم این مسیر را شروع کنیم.

اما دموکرات‌های مجلس بر این باور بودند که طرحی که کلی از آن حمایت می‌کرد، برای مالیات‌دهندگان ثروتمند نیز سنگین بود، و جمهوری‌خواهانی که فکر نمی‌کردند آنقدر سخاوتمندانه باشد که آن را در روز پنجشنبه در مجلس خنثی کنند، به آنها ملحق شدند.

دموکرات های مجلس نمایندگان این طرح را که روز شنبه تصویب شد، بسیار بهتر دیدند. آنها ارقامی را منتشر کردند که نشان می‌دهد کاهش مالیات بر درآمد زوج‌های متاهل با درآمد کمتر از 25000 دلار را حذف می‌کند و با افزایش ثروت مالیات‌دهندگان، درصد کاهش مالیات بر درآمد کاهش می‌یابد.

ویک میلر، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان، از دموکرات‌های توپکا، در جلسه‌ای قبل از رای‌گیری مجلس به همکارانش گفت: «این چیزی بود که می‌خواستم ببینم، که آرامش واقعی برای مردم واقعی است».

اکثر قانونگذاران جمهوری خواه موافق بودند.

کرین تایسون، رئیس کمیته مالیاتی سنا، یکی از جمهوری خواهان شرق کانزاس، در جریان مناظره اتاق خود گفت: “بیایید پول را به مالیات دهندگان برگردانیم.” “آن را در جیب آنها نگه دارید.”

منبع