قانونگذاران آمریکایی به دلیل روابط چین و تایوان بر بانک های بزرگ فشار می آورند

چین مدعی است که تایوان را به صورت دموکراتیک به عنوان سرزمین خود اداره می کند. دولت تایوان ادعای حاکمیت چین را رد کرد.

قانون‌گذاران همچنین از مدیران اجرایی خواستند که «نقض حقوق بشر» چین را محکوم کنند، برخلاف جلسات قبلی که تمرکز آن بر مسائل داخلی مانند مسکن و حمایت از مصرف‌کننده بود.

من تمام تلاشم را انجام خواهم داد تا مطمئن شوم با بهترین بانک های چینی در جهان رقابت می کنیم. برای آینده آمریکا بسیار مهم است که آمریکا برتری مالی خود را مانند هر چیز دیگری حفظ کند.”

در جریان یک جلسه استماع در کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان ایالات متحده، بلین لوتکمایر، نماینده جمهوریخواه کنگره، مدیران اجرایی بانک را تحت فشار قرار داد که چگونه در صورت حمله چینی به تایوان چه واکنشی نشان خواهند داد.

غول های وال استریت از جمله JPMorgan، Goldman Sachs Group Inc و Morgan Stanley در سال های اخیر به دنبال گسترش تجارت خود در چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، بوده اند. مقامات آنجا علیرغم افزایش تنش های ژئوپلیتیکی و رقابت اقتصادی بین دو کشور، مالکیت بیشتری بر تجارت اوراق بهادار خود به بانک های آمریکایی داده اند.

چین در هفته های اخیر مانورهای نظامی را در نزدیکی تایوان انجام داده است. پس از بازدید نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از تایپه، چین موشک‌هایی به آب‌های نزدیک جزیره شلیک کرد، اگرچه فعالیت‌های این کشور از آن زمان کاهش یافته است.

(گزارش توسط Lananh Nguyen و Pete Schroeder؛ گزارش اضافی توسط سعید Azhar؛ ویرایش توسط Richard Pullin)



منبع

جیمی دیمون، مدیرعامل جی‌پی مورگان و چیس، و جین فریزر، مدیرعامل سیتی‌گروپ، هر دو موافق بودند و گفتند که اگر چین به تایوان حمله کند، بانک‌هایشان از دستورالعمل‌های دولت پیروی خواهند کرد.

فریزر گفت: این یک سوال فرضی است. به احتمال زیاد حضور کمتری خواهیم داشت.» سیتی گروپ دارای گستره جهانی است که بیش از 160 کشور را در بر می گیرد.

برایان موینیهان، مدیر اجرایی بانک آمریکا گفت: «ما از دستورالعمل‌های دولت پیروی خواهیم کرد، که دهه‌ها برای همکاری با چین بوده است. اگر آنها این موضع را تغییر دهند، ما بلافاصله آن را تغییر خواهیم داد، همانطور که در روسیه انجام دادیم.

زمانی که بعداً توسط لنس گودن جمهوری‌خواه پرسیده شد که آیا «نقض حقوق بشر در چین را محکوم می‌کند»، فریزر تردید کرد. او گفت: «محکوم کردن یک کلمه قوی است. ما مطمئناً از دیدن آن بسیار مضطرب هستیم.»

بررسی های بیشتر بر چالش هایی تاکید می کند که بزرگترین وام دهندگان کشور به طور فزاینده ای با آن روبرو هستند زیرا آنها سعی می کنند منافع تجاری را با فشار سیاست گذاران، فعالان و سرمایه گذاران برای اتخاذ موضع در مورد مسائل زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی متعادل کنند.

واشنگتن (رویترز) – در بحبوحه تنش های فزاینده بین واشنگتن و پکن بر سر حاکمیت تایوان و سابقه حقوق بشر چین، بانکداران ارشد آمریکایی روز چهارشنبه تحت فشار قانونگذاران قرار گرفتند تا موضع سخت تری در تجارت با چین اتخاذ کنند.

سیتی گروپ، که اولین بانک ایالات متحده بود که در سال 1902 در چین فروشگاه راه اندازی کرد، سال گذشته به عنوان بخشی از تلاش خود برای افزایش تجارت در بازار، درخواست مجوز اوراق بهادار در سرزمین اصلی چین را داد.

جی پی مورگان که از سال 1921 در چین است، به شرکت های چینی و بین المللی، موسسات مالی و سازمان های دولتی خدمات می دهد. سال گذشته این شرکت اولین شرکت خارجی بود که به طور کامل یک سرمایه گذاری اوراق بهادار در چین داشت.

توسط لانانه نگوین و سعید ازهر

دیمون از جی‌پی مورگان همچنین هشدار داد که ایالات متحده باید با بانک‌های چینی جهانی رقابت کند، بانک‌هایی که در چند سال گذشته به بزرگ‌ترین بانک‌های جهان تبدیل شده‌اند.

نماینده کنگره، لوتکمایر از فریزر پرسید که اگر جنگ بر سر تایوان آغاز شود، سیتی گروپ چه خواهد کرد؟