فعالان هائیتی برای پایان دادن به حمایت آمریکا از هنری در کاخ سفید تجمع کردند

وضعیت وخیم هائیتی در هفته‌های اخیر توجه بیشتری را از سراسر جهان به خود جلب کرده است زیرا کمبود شدید سوخت باعث شده است که بسیاری از مشاغل و بیمارستان‌ها درهای خود را ببندند، درست زمانی که مقامات بهداشتی شیوع ناگهانی وبا را تأیید کردند.

در بیانیه ای که توسط ماکسین واترز، نماینده ایالات متحده، که در آن حضور نداشت، برای تظاهرات تهیه شده، آمده است: “بسیاری از هائیتی ها متقاعد شده اند که ایالات متحده به طور فعال هنری را در قدرت حفظ می کند.” سرکوب در هائیتی باید متوقف شود.

یکی از مشاوران هنری در هنگام مشورت در مورد تظاهرات گفت: «در شهادت‌ها در مقابل کنگره و در نامه‌های قانون‌گذاران که در اینترنت منتشر می‌شود، درباره دولت فعلی سوء تفاهم و اطلاعات تحریف‌شده زیادی وجود دارد».

ما از شهروندان هائیتی، در هر کجا که هستند، دعوت می کنیم تا به جای تکرار افترا در اینترنت، انرژی خود را برای تبدیل هائیتی به کشوری بزرگ متحد کنیم.»

پخش این تظاهرات نشان داد که چند صد نفر در خارج از کاخ سفید جمع شده بودند و تابلوهایی بر روی پرچم هائیتی در دست داشتند یا با پیام هایی از جمله “اجازه دهید مردم هائیتی برای آینده خود تصمیم بگیرند.”

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد پیشنهاد کرده است که یک یا چند کشور “نیروی اقدام سریع” را برای کمک به پلیس هائیتی بفرستند، بدون اینکه پیشنهادی برای استقرار این نیرو توسط سازمان ملل داده شود.

دولت بایدن نشان نداده است که قصد دارد موضع خود را در قبال هنری تغییر دهد.

هنری که مدت کوتاهی پس از ترور رئیس جمهور جوونل مویز در سال گذشته، کشور را اداره می کند، هفته گذشته برای مقابله با باندها درخواست کمک نظامی کرد.

او گفته است که به دنبال برگزاری انتخابات جدید در اسرع وقت است. بسیاری در هائیتی می گویند که خشونت افسارگسیخته از سوی باندهای مسلح که بخش وسیعی از خاک کشور را کنترل می کنند، رأی گیری را در شرایط کنونی غیرممکن می کند.

وال دمینگ، نماینده ایالات متحده، هفته گذشته قانون شفافیت تبانی جنایی هائیتی در سال 2022 را معرفی کرد که خواستار تحقیقات فدرال جدید در مورد کسانی است که از باندهای هائیتی حمایت می کنند.

نوشته برایان السورث

(رویترز) – فعالان روز یکشنبه در کاخ سفید تجمع کردند تا از دولت بایدن بخواهند به حمایت از دولت آریل هنری، نخست وزیر هائیتی پایان دهد، زیرا کشور کارائیب با بحران انسانی به دلیل باندهایی که توزیع سوخت را مسدود می کنند، مواجه است.

(گزارش توسط برایان السورث در میامی؛ ویرایش توسط دایان کرافت)



منبع