فرمانده ارتش پاکستان برای آزادسازی وام صندوق بین المللی پول از آمریکا کمک می خواهد

هیچ اظهارنظر فوری از سوی واشنگتن در مورد این تماس تلفنی وجود نداشت.

درخواست درخواستی نادر از سوی فرمانده ارتش بود. روابط پاکستان با ایالات متحده در سال های اخیر، عمدتاً بر سر مسئله همسایه افغانستان که اکنون توسط طالبان اداره می شود، دچار مشکل شده است.

شریف بارها دولت نخست وزیر سابق را مقصر دانسته و مدعی شده است که خان – ستاره سابق کریکت که تبدیل به یک سیاستمدار اسلام‌گرا شده است – عمداً شرایط صندوق بین‌المللی پول را زیر پا گذاشته است تا در میان پیروان داخلی محبوب بماند.

به گفته چندین مقام دولتی، ژنرال قمر جاوید باجوا این موضوع را با وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده در میان گذاشت و از واشنگتن خواست تا از نفوذ خود در صندوق بین المللی پول برای کمک به پاکستان استفاده کند.

از زمان برکناری خان، ارزش پول پاکستان در بحبوحه عدم اطمینان در مورد کمک های صندوق بین المللی پول به پایین ترین حد خود رسیده است. روپیه در آخر هفته گذشته به کمترین میزان خود یعنی حدود 240 در برابر دلار سقوط کرد. پیش از این، دلار 225 روپیه فروخته می شد.

پاکستان به احیای سریع این کمک مالی امیدوار بود، اما صندوق بین المللی پول تاکنون این قسط بسیار مورد نیاز را منتشر نکرده است، که ممکن است باعث تماس باجوا با واشنگتن شده باشد. هنوز مشخص نیست که مقامات ایالات متحده چه کاری می توانند برای سرعت بخشیدن به روند کمک مالی انجام دهند.

عاصم افتخار، سخنگوی این وزارتخانه گفت: «می‌دانم که گفتگو صورت گرفته است، اما در این مرحله، مستقیماً از محتوای این بحث مطلع نیستم».

جانشین خان، نخست وزیر شهباز شریف، و دولت او اوایل ماه جاری به توافق اولیه با صندوق بین المللی پول برای احیای بسته کمک مالی دست یافتند. این توافق منوط به تصویب هیئت مدیره صندوق بود.

پاکستان به شدت به وام صندوق بین المللی پول نیاز دارد. اوایل ماه ژوئیه، صندوق اعلام کرد که ارزش این کمک مالی را از 6 میلیارد دلار به 7 میلیارد دلار افزایش می دهد، در صورتی که توسط هیئت اجرایی آن تصویب شود، که معمولاً یک امر رسمی تلقی می شود.

مقاماتی که روز شنبه با آسوشیتدپرس صحبت کردند گفتند که بحث بر روی وام صندوق بین المللی پول متمرکز بود. آنها به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند زیرا مجاز به گفتگو با رسانه ها نبودند.

تحلیلگران می گویند که احیای کمک مالی صندوق بین المللی پول به پاکستان کمک خواهد کرد و سایر نهادهای مالی بین المللی را برای تعامل با این کشور جنوب آسیا تشویق می کند.

این روابط به ویژه در زمان نخست وزیر سابق عمران خان که در ماه آوریل با رای عدم اعتماد در پارلمان برکنار شد، پرتنش باقی ماند. با این حال، ارتش پاکستان که بیش از نیمی از تاریخ 75 ساله خود را مستقیماً بر این کشور حکومت کرده است، از نزدیک با ایالات متحده همکاری کرده و متحد رسمی در جنگ علیه تروریسم علیه القاعده بوده است.

دولت شریف همچنین بر سر احیای کمک مالی صندوق بین المللی پول با واشنگتن در تماس بوده است. خان از زمان برکناری خود، بارها مدعی شده است که دولتش تحت توطئه ایالات متحده سرنگون شده است، اتهامی که واشنگتن آن را رد می کند.

وزارت خارجه پاکستان روز جمعه تایید کرد که باجوا و شرمن با هم گفتگو کرده اند.

کاهش مداوم ارزش پول این ملت اسلامی وحشت را در بین جامعه تجاری آن گسترش داده است. افزایش قیمت مواد غذایی و تورم، دولت شریف را که اکنون در چهار ماهه ریاست خود قرار دارد، به شدت منفور کرده است.



منبع

اسلام آباد (AP) – مقامات پاکستانی روز شنبه گفتند که فرمانده ارتش قدرتمند پاکستان با واشنگتن تماس گرفته و از ایالات متحده برای تضمین آزادی زودهنگام قسط 1.7 میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول به کشورش که با بحران اقتصادی عمیق دست و پنجه نرم می کند، درخواست کمک کرده است.

بر اساس بیانیه ارتش، باجوا همچنین روز جمعه تلفنی با ژنرال مایکل کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه گفتگو کرد. به نقل از کوریلا، او از نقش پاکستان در ثبات منطقه قدردانی می کند و برای بهبود بیشتر در همکاری با پاکستان ابراز امیدواری می کند.

پاکستان و صندوق بین‌المللی پول در ابتدا توافقنامه کمک مالی را در سال 2019 امضا کردند. اما از اوایل سال جاری، زمانی که صندوق بین‌المللی پول در مورد پایبندی پاکستان به شروط این قرارداد در زمان خان ابراز نگرانی کرد، انتشار یک قسط 1.7 میلیارد دلاری متوقف شد.