شرپا نپالی کوهنورد مالزیایی را در نجات نادر منطقه مرگ اورست نجات داد

نپال رکورد 478 مجوز برای اورست را در طول فصل صعود از مارس تا می امسال صادر کرد.

(گزارش توسط Gopal Sharma؛ ویرایش توسط Kirsten Donovan)



منبع

بیگیان کویرالا از مقامات وزارت گردشگری به رویترز گفت: نجات کوهنوردان در آن ارتفاع تقریبا غیرممکن است. “این یک عمل بسیار نادر است.”

حداقل 12 کوهنورد جان خود را از دست داده اند که بیشترین تعداد در 8 سال گذشته است و پنج کوهنورد دیگر هنوز در دامنه های اورست مفقود هستند.

گلجه کوهنورد را از منطقه بالکن تا کول جنوبی طی مدت شش ساعت به پایین 600 متر (1900 فوت) برد، جایی که نیما تهی شرپا، راهنمای دیگر، به نجات ملحق شد.

کاتماندو (رویترز) – یک مقام دولتی روز چهارشنبه گفت که یک کوهنورد مالزیایی پس از اینکه یک راهنمای شرپا نپالی او را از زیر قله اورست در یک عملیات نجات “بسیار نادر” در ارتفاع بالا به پایین برد، جان سالم به در برد.

گلجه گفت که مشتری چینی خود را متقاعد کرد که از تلاش خود برای صعود دست بکشد و از کوه پایین بیاید و گفت که نجات کوهنورد برای او مهم است.

سپس یک هلیکوپتر با استفاده از یک خط طولانی او را از ارتفاع 7162 متری (23500 فوت) کمپ III به کمپ اصلی برد.

توسط گوپال شارما

گلجه شرپا، 30 ساله، در 18 مه، یک مشتری چینی را به سمت قله 8849 متری اورست راهنمایی می کرد که کوهنورد مالزیایی را دید که به طناب چسبیده بود و از سرمای شدید در منطقه ای به نام “منطقه مرگ” می لرزید. می تواند تا منفی 30 درجه سانتیگراد (86 فارنهایت) یا کمتر کاهش یابد.

گلجه گفت: “ما کوهنورد را در یک تشک خواب پیچیدیم، او را روی برف کشیدیم یا به نوبت به پشت به کمپ III بردیم.”

گلجه، بودایی متدین، می گوید: «نجات یک زندگی مهمتر از دعا کردن در صومعه است.

Tashi Lakhpa Sherpa از شرکت Seven Summit Treks که تدارکات را برای کوهنورد مالزیایی فراهم می کرد، به دلیل حفظ حریم خصوصی مشتری خود از ذکر نام او خودداری کرد. این کوهنورد هفته گذشته در پروازی به مالزی قرار گرفت.