سناتور وارن از بانک سیلورگیت در مورد معاملات تجاری خود با FTX پاسخ می خواهد

در این نامه آمده است: «در هفته‌های پس از فروپاشی تکان‌دهنده FTX، ادعاهای جدید و نگران‌کننده درباره شیوه‌های تجاری این شرکت همچنان ظاهر می‌شود، از جمله گزارش‌هایی مبنی بر اینکه آقای Bankman-Fried مخفیانه حدود 10 میلیارد دلار از وجوه مشتری را به تجارت خود منتقل کرده است. وسیله نقلیه، Alameda Research، برای تأمین مالی «شرط‌های مخاطره‌آمیز» که هم قوانین اوراق بهادار ایالات متحده و هم شرایط خدمات FTX را نقض می‌کند. ما نگران نقش Silvergate در این فعالیت‌ها هستیم زیرا گزارش‌هایی حاکی از آن است که Silvergate انتقال وجوه مشتریان FTX به Alameda را تسهیل کرده است.

سیلورگیت که یک موسسه تنظیم‌شده است، باید حساب‌های مشتریان خود را از نظر فعالیت‌های غیرقانونی، مانند پولشویی یا فرار مالیاتی، کنترل کند و به رگولاتورها در مورد تراکنش‌های مشکوک هشدار دهد. در کتابچه راهنمای منتشر شده توسط دفتر کنترل ارز، یکی از رگولاتورهای برتر بانکی کشور، آمده است: «هنگامی که بانک رابطه با مشتری برقرار کرد، باید نسبت به تراکنش‌های غیرعادی هوشیار باشد. از جمله فعالیت‌هایی که بانک‌ها باید مواظب آن باشند، «انتقال غیرمعمول وجوه بین حساب‌های مرتبط یا حساب‌هایی است که شامل همان یا اصلی‌های مرتبط است».

به نظر می رسد که Silvergate در مرکز انتقال نادرست میلیاردها سرمایه مشتریان FTX قرار دارد. آمریکایی ها به پاسخ نیاز دارند. سناتور وارن در بیانیه ای گفت: کسانی که مرتکب تخلف شده اند باید پاسخگو باشند.

اواخر روز دوشنبه، الیزابت وارن، دموکرات ماساچوست و عضو کمیته بانکداری سنا، و دو همکار جمهوری خواه لین و سیلورگیت درخواستی برای کسب اطلاعات در مورد رابطه بانک با FTX و نهادهای Bankman-Fried ارسال کردند.

در یک انتشار خبری اخیر که به آشفتگی FTX پرداخته است، لین گفت که قرار گرفتن موسسه او در معرض شکست FTX اسمی است، به طوری که سپرده های FTX در مجموع کمتر از 10٪ از تقریباً 12 میلیارد دلار سپرده های دیجیتال بانک تا 30 سپتامبر است. “به عنوان یک نهاد تحت نظارت فدرال لین گفت: مؤسسه بانکی که سرمایه خوبی دارد، ترازنامه قوی با نقدینگی کافی برای حمایت از نیازهای مشتریانمان حفظ می کنیم.

یک کارشناس حقوق اوراق بهادار گفت که استفاده Silvergate از Bankman-Fried به عنوان یک قیچی ممکن است خطرات قانونی بالقوه ایجاد کند. لوئیس دی. لوونفلز، وکیل برجسته اوراق بهادار و یکی از نویسندگان رساله برجسته در مورد قوانین اوراق بهادار کشور، گفت: «اگر آنها او را در وب سایت خود تبلیغ می کنند، وظیفه جدی تری دارند. “آنها وظیفه دارند مطمئن شوند که کلاهبرداری را تحریک نمی کنند.”

رسوبات مبتنی بر رمزارز

به گفته کارمند سابق FTX با آگاهی مستقیم از تراکنش‌ها، FTX اغلب از شبکه تبادل Silvergate استفاده می‌کرد. در میان تراکنش‌هایی که کارمند سابق توضیح داد، انتقال وجوه از حساب مشتری FTX در Silvergate به حساب‌های متعلق به Alameda Research و سایر نهادهایی بود که کارمند معتقد بود توسط Bankman-Fried کنترل می‌شد.

لین با استناد به محرمانه بودن مشتری و وضعیت Silvergate به عنوان یک مؤسسه مالی تحت نظارت فدرال، از پاسخ به سؤالات NBC News در مورد معاملات این بانک با FTX، Alameda یا سایر شرکت های Bankman-Fried خودداری کرد.

مشتریان Silvergate همگی نهادی هستند و شامل صرافی های رمزنگاری، صندوق های تامینی، شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر و سایر موسسات خرید و فروش ارزهای دیجیتال، وب سایت و پرونده های اوراق بهادار آن هستند. سیلورگیت روزانه بیش از 1300 مشتری ارز دیجیتال و فین تک دارد که از پلتفرم خود استفاده می کنند. در سال 2017، یک سیستم انتقال پول فوری را راه‌اندازی کرد که 24/7 کار می‌کند، به نام شبکه تبادل سیلورگیت یا SEN. بانک بیان می‌کند که در طول این مدت، SEN یک تریلیون دلار انتقال دلار آمریکا را تسهیل کرده است.

از آنجایی که شور و هیجان کریپتو سرد شده و چندین صرافی ارزهای دیجیتال اعلام ورشکستگی کرده‌اند، لین بیانیه‌هایی صادر کرده است که به سرمایه‌گذاران اطمینان می‌دهد که هیچ یک از این شکست‌ها به عملیات آن لطمه نمی‌زند.

کارشناسان انطباق بانکی می گویند مشتریان نهادی بزرگ مانند مشتریانی که در سیلورگیت بانکی دارند به دقت لازم نیاز دارند زیرا بسیار پیچیده هستند و مالکیت آنها ممکن است مبهم باشد. به عنوان مثال، یکی از کارشناسان گفت که چندین تحلیلگر باید فقط یک حساب بزرگ مانند FTX را ارائه دهند تا از پولشویی اطمینان حاصل شود.

هنوز مشخص نیست که در FTX، Alameda و سایر نهادهای وابسته چه اتفاقی افتاده است یا میلیاردها دلار از وجوه گمشده مشتریان به کجا ختم شده است. اما در گفتگو با یک مدیر سرمایه گذاری، یکی از کارمندان ارشد سابق FTX گفت که Silvergate شریک اصلی بانکی FTX است. در مکالمه ای که ضبط آن با NBC News به اشتراک گذاشته شد، کارمند سابق انتقال وجوه بین حساب Silvergate FTX که شامل پول مشتریان FTX و حساب های متعلق به سایر نهادهایی است که گمان می رود توسط Bankman-Fried کنترل می شود، از جمله Alameda توضیح داد. تحقیق، عملیات تجارت رمزنگاری به ظاهر مجزا. مدیر سرمایه گذاری به NBC News گفت که برخی از اظهارات کارمند سابق را با اعضای کمیته بانکی سنا در میان گذاشته است.

اواخر روز دوشنبه، لین بیانیه جدیدی را منتشر کرد که در آن فرآیند بررسی دقیق بانک در مورد FTX و Alameda را توصیف کرد و گفت: «اگر فعالیت غیرمنتظره یا بالقوه نگران کننده را در هر حسابی شناسایی کنیم، تحقیقاتی را انجام می دهیم و در صورت نیاز، به صورت محرمانه پرونده را تشکیل می دهیم. گزارش فعالیت مشکوک مطابق با مقررات فدرال.

“وظیفه دقت نظر”

اسناد اوراق بهادار آن نشان می دهد که Silvergate توسط بانک فدرال رزرو سانفرانسیسکو و ایالت کالیفرنیا نظارت می شود و سپرده های آن توسط صندوق بیمه سپرده فدرال شرکت تضمین می شود. سیلورگیت به عنوان یک بانک تحت نظارت، وظیفه دارد حساب های مشتریان را برای فعالیت های مشکوکی که می تواند نشانه کلاهبرداری، پولشویی یا فرار مالیاتی باشد، نظارت کند. بانک در پرونده های خود اذعان کرد که چنین جرائمی را می توان از طریق استفاده از ارزهای دیجیتال فعال کرد، اما Silvergate گفت که چارچوب مدیریت ریسک و انطباق آن “به طور منطقی برای شناسایی چنین فعالیت های غیرقانونی انجام شده توسط مشتری بالقوه یا فعلی ما طراحی شده است.” با این حال، بانک در این پرونده‌ها پذیرفت که نمی‌تواند از توانایی خود برای افشای همه این فعالیت‌ها در صورت وقوع اطمینان حاصل کند.

پرونده های ورشکستگی FTX، اظهارات عمومی بانکمن-فرید و گزارش های خبری سوالاتی را در مورد اختلاط احتمالی پول مشتریان و انتقال وجوه بین FTX و Alameda ایجاد می کند.

سیلورگیت یکی از معدود بانک های ایالات متحده است که به مشتریان اجازه می دهد دلار یا سایر ارزهای به اصطلاح فیات را به صرافی های رمزنگاری منتقل کنند. بر اساس پرونده ورشکستگی اخیر FTX، FTX و شرکت های مرتبط، از جمله Alameda Research، صندوق تامینی و شرکت تجاری اختصاصی آن، 20 حساب مختلف در Silvergate داشتند. بر اساس شکایتی که علیه Bankman-Fried و مدیران ارشد او ارائه شده است، میلیاردها دلار در حواله های سیمی از طریق Silvergate به FTX Group در سال های اخیر کاهش یافته است.

وقتی نوبت به ارائه خدمات بانکی به جامعه ارزهای دیجیتال می‌رسید، بانک سیلورگیت یک کارت ACE در اختیار داشت: تأییدیه‌ای از جانب کسی جز سام بنکمن-فرید، موسس مشهور FTX، یک صرافی بزرگ و محبوب رمزنگاری.

با این حال، قرار گرفتن در معرض احتمالی سیلورگیت با شکست FTX فراتر از سپرده هایی است که برای این شرکت نگه داشته است. پرونده های اوراق بهادار Silvergate خطرات احتمالی ناشی از ارتباط با مشتریان مشکل ساز را بیان می کند. در یک پرونده آمده است: «اگر یکی از مشتریان ما (یا در مورد مبادلات ارز دیجیتال، مشتریان آنها) درگیر یا متهم به انجام فعالیت‌های غیرقانونی با استفاده از ارز دیجیتال شوند، ممکن است مشمول جریمه‌ها و تحریم‌های مختلفی شویم. از جمله محدودیت‌های فعالیت‌های ما، که می‌تواند باعث آسیب به شهرت شود و بر کسب‌وکار، وضعیت مالی و نتایج عملیات ما تأثیر منفی بگذارد.»

بانکمن-فرید در توضیحی که اخیراً و به طور برجسته در وب سایت بانک سیلورگیت منتشر شد، گفت: «زندگی به عنوان یک شرکت رمزنگاری را می توان به قبل از سیلورگیت و بعد از سیلورگیت تقسیم کرد. اغراق کردن اینکه چقدر بانکداری را برای شرکت های بلاک چین متحول کرد، سخت است.

بانک‌ها باید گزارش‌های مربوط به فعالیت‌های مشکوک را به شبکه اجرای جرایم مالی (FinCEN) در صورت مشاهده تراکنش‌های مشکل‌ساز ارسال کنند. اما چنین پرونده‌هایی محرمانه هستند و نمی‌توان مشخص کرد که آیا سیلورگیت هر یک از این گزارش‌ها را در مورد FTX ارسال کرده است یا خیر. نامه قانونگذاران به طور خاص می‌پرسد که آیا سیلورگیت گزارش‌های فعالیت مشکوکی را درباره FTX ارائه کرده است یا خیر، و اضافه می‌کند که عدم انجام این کار ممکن است نقض قانون باشد.

این مقاله در ابتدا در NBCNews.com منتشر شده است



منبعلین اذعان کرده است که خرید و تجارت بیت کوین در حال افزایش بود، اما بانک‌های دیگر از تجارت ارزهای دیجیتال اجتناب می‌کردند زیرا خطرات پولشویی و سایر جرایم مالی این عرصه را تحت تأثیر قرار داده بود. در یک پادکست در سال 2019، وقتی از او پرسیده شد که آیا سیلورگیت قصد دارد خلاء بانکداری رمزنگاری را پر کند و “سپرده‌ها را هدایت کند” موافقت کرد.

در پاسخ به نامه قانونگذاران، سیلورگیت این بیانیه را ارائه کرد: «ما نامه سناتور وارن را دریافت کردیم و مشتاقانه منتظر پاسخ علنی و شفاف به سؤالات وی هستیم. مانند بسیاری دیگر، Silvergate قربانی سوء استفاده آشکار FTX و Alameda Research از دارایی‌های مشتری و سایر خطاهای قضاوتی بود و ما معتقدیم که همکاری کامل ما به درست کردن سابقه نقش ما در اکوسیستم دارایی دیجیتال کمک می‌کند.

رانندگی آنها را انجام داد. سپرده های سیلورگیت در سه ماهه سپتامبر به 13 میلیارد دلار رسیده بود و سهام آن که در سال 2019 با قیمت 12 دلار برای عموم منتشر شد، در اوایل نوامبر 2021 زمانی که قیمت بیت کوین به اوج خود یعنی تقریباً 69000 دلار رسید، به 217 دلار افزایش یافت. سپس، دارایی‌های سیلورگیت لین بر اساس داده‌های موجود در پرونده‌های نظارتی به ارزش 87.5 میلیون دلار تخمین زده شد. اکنون با کاهش ۸۹ درصدی سهام سیلورگیت، سهام لین که در نتیجه فروش سهام کمتر شده است، ارزشی معادل ۶.۱ میلیون دلار دارد.

لین در مصاحبه‌های خود گفته است که پانزده سال پیش، خیلی قبل از شوق کریپتو، بانک سیلورگیت یک شرکت وام صنعتی کوچک در سن دیگو با چهار شعبه، ۴۰ کارمند و ۳۰۰ میلیون دلار دارایی بود. بانک از فروپاشی وام مسکن در سال 2008 طفره رفت و با دیگر وام دهندگانی که در آشفتگی بودند مشکلی برای جذب وام گیرندگان نداشت. لین گفت، با این حال، انباشت سپرده‌ها سخت‌تر بود، و از آنجایی که برای سهم خود با مؤسسات بزرگ‌تر و معتبرتر مبارزه می‌کرد، در سال 2013، لین گفت، او شروع به دیدن وعده‌های ارزهای دیجیتال کرد.

بایگانی‌های آن بیان می‌کنند که تقریباً 40 درصد از سپرده‌های سیلورگیت از سوی نهادهای خارجی است، بدون اینکه کشورها مشخص شوند. این در عرصه کریپتو تعجب آور نیست. پرونده اخیر در دادگاه ورشکستگی نشان می دهد که تنها 2٪ از مشتریان صرافی FTX ساکن ایالات متحده بودند. یک سوم مشتریان FTX از جزایر کیمن و جزایر ویرجین، بهشت ​​های مالیاتی شناخته شده بودند، در حالی که مشتریان چینی که تراکنش های رمزنگاری را غیرقانونی کرده است، در مجموع 8 درصد از مشتریان FTX را تشکیل می دهند.

اکنون، با گم شدن میلیاردها دلار از خزانه یک FTX ورشکسته، ادای احترام بانکمن-فرید از وب سایت Silvergate مستقر در سن دیگو ناپدید شده است. نقش سیلورگیت به عنوان بانکدار FTX و سایر نهادهای بانکمن-فرید، سؤالاتی را برای آلن لین، مدیر اجرایی آن ایجاد کرده و برای سهامداران عمومی مؤسسه دردسر ایجاد می کند.

این نامه که توسط سناتورهای جمهوری خواه جان کندی از لوئیزیانا و راجر مارشال از کانزاس امضا شد، همچنین هوشیاری سیلورگیت در علامت گذاری فعالیت های مشکوک در حساب های مشتریان را مورد تردید قرار داد، همانطور که طبق مقررات بانکی باید انجام شود.

این بانک همچنین اخیراً تغییری در نظارت بر ریسک داخلی خود ایجاد کرده است. در 7 نوامبر، چند روز قبل از اعلام ورشکستگی FTX، سیلورگیت یک مدیر ارشد ریسک جدید را معرفی کرد: کاتلین فراهر، که قبلاً معاون رئیس بانک، مسئول قانون انطباق و رازداری بانکی بود. فراهر جایگزین تایلر پیرسون، داماد لین مدیر عامل Silvergate شد که در این نقش حضور داشت. پیرسون اکنون معاون مدیر ارشد ریسک در بانک است. یکی از سخنگویان سیلورگیت گفت که این تغییر نشان دهنده تغییر در وظایف رئیس جدید بانک است.

در نامه آمده است: «مشارکت بانک شما در انتقال وجوه مشتریان FTX به Alameda نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد یک شکست فاحش در مسئولیت بانک شما در نظارت و گزارش فعالیت‌های مالی مشکوک انجام شده توسط مشتریانش باشد. سیلورگیت تا 19 دسامبر فرصت دارد تا به قانونگذاران پاسخ دهد.