سلمان رشدی نویسنده بر روی صحنه سخنرانی در نیویورک مورد حمله قرار گرفت

دولت ایران مدت هاست که از فرمان خمینی فاصله گرفته است، اما احساسات ضد رشدی باقی مانده است. در سال 2012، یک بنیاد مذهبی نیمه رسمی ایرانی، جایزه رشدی را از 2.8 میلیون دلار به 3.3 میلیون دلار افزایش داد.

صدها نفر از حاضران با مشاهده این حمله نفس نفس زدند و سپس تخلیه شدند.

موسسه Chautauqua، در حدود 55 مایلی جنوب غربی بوفالو در گوشه روستایی نیویورک، به دلیل مجموعه سخنرانی های تابستانی خود شناخته شده است. رشدی قبلاً در آنجا صحبت کرده است.



منبع

رشدی به سرعت توسط گروه کوچکی از مردم محاصره شد که احتمالاً برای فرستادن خون بیشتر به سینه‌اش، پاهای او را بالا نگه داشتند.

رشدی در آن زمان این تهدید را رد کرد و گفت “هیچ مدرکی” مبنی بر علاقه مردم به این جایزه وجود ندارد.

کتاب آیات شیطانی رشدی از سال 1988 در ایران ممنوع شده است، زیرا بسیاری از مسلمانان آن را توهین آمیز می دانند. یک سال بعد، رهبر فقید ایران، آیت‌الله روح‌الله خمینی، فتوا یا فرمانی صادر کرد و خواستار مرگ رشدی شد.

جایزه ای بالغ بر 3 میلیون دلار نیز برای هر کسی که رشدی را بکشد در نظر گرفته شده است.

رشدی در آن سال خاطراتی به نام «جوزف آنتون» درباره این فتوا منتشر کرد. این عنوان برگرفته از نام مستعاری بود که رشدی در زمان مخفی شدن از آن استفاده کرده بود.

چاتوکوآ، نیویورک (AP) – سلمان رشدی، نویسنده‌ای که نوشته‌اش منجر به تهدید به مرگ از سوی ایران در دهه 1980 شد، روز جمعه در حالی که قصد داشت در غرب نیویورک سخنرانی کند مورد حمله قرار گرفت.

رشدی با رمان «بچه های نیمه شب» برنده جایزه بوکر در سال 1981 به شهرت رسید، اما نام او پس از «آیات شیطانی» در سراسر جهان شناخته شد.

وضعیت او بلافاصله مشخص نشد.

یکی از خبرنگاران آسوشیتدپرس شاهد بود که مردی به صحنه در مؤسسه Chautauqua یورش برد و شروع به مشت زدن یا چاقو زدن به رشدی در حین معرفی او کرد. نویسنده 75 ساله هل داده شد یا به زمین افتاد و مرد مهار شد.