ساواک تاریخچه و عملكرد تاریخ

ساواک تاریخچه و عملكرد تاریخ

شیوای گرامی، قلمت خوب است و تقریبا هر از گاهی سری به “چه میدانم؟” میزنم تا شاید نوشته تازه ای یافته و بخوانم. با سلام به دوستان / من علاقه ای به حاشیه سازی ندارم . دوستانی که قسمت پا مطالب من را در مورد شعرهای / اخبار روز/ دیده اند می دانند . من از جنبه هنری و سلامت کار و جدی بودن اثر هنری پیشنهاددیدن این مستند که دو روز پیش ارایه شده را داده ام.

ساواک

وسايلي که در آن زمان در اختيار ساواک بود، دوربين‌هايي بود که تا 6 کيلومتر با وضوح کامل، در حد شناخت افراد، عکس مي‌گرفت. دوربين‌هايي نيز بود که از نزديک ترين فاصله، تا 10 سانتي متر عکسبرداري مي‌کرد که براي تصويربرداري از اسناد سفارتخانه‌ها بود. 1-ساواک بخشی از نخست وزیری بوده و رئیس آن را شاه منصوب می‌کرد.

این موزه از جمله مقاصد گردشگری سیاه محسوب می‌شود که رنج زندانیان در زیر شکنجه را روایت می‌کند و از همین نظر با سایر موزه‌های تهران تفاوت دارد. در نتیجه درست مثل گردشگری سیاه که برای تفریح و خوش‌گذرانی انجام نمی‌شود، در اینجا نیز هدف آشنایی با وقایع تلخ تاریخی است. سیا، ساواک را در مشت خود داشت و هر چه به آنها مخابره می‌کرد، بدون چون و چرا انجام می‌شد. رئیس سیا در تهران، مرتب با شاه، رئیس ساواک و نمایندگانش ارتباط داشت. ساواک نیز در آمریکا نماینده داشت و به عنوان یکی از اعضای نمایندگی ایران در سازمان ملل فعالیت می‌کرد. همچنین این دو سازمان، اخبار و اطلاعات لازم را به یکدیگر می‌دادند.

مقالات مرتبط با این مقاله

یکی از متخصصان شکنجه در ساواک، فردی به نام محمد علی شعبانی معروف به دکتر حسینی بود که سواد نداشت و در زمینه شکنجه حرفه‌ای بود. کشیدن ناخن دست و پای مبارزان با انبردست یا گازانبر یکی دیگر از شیوه‌های بسیار قدیمی شکنجه بود که در مواردی درد زیاد آن باعث از هوش رفتن مبارز و عفونت زخم وی می‌شد. از دیگر شکنجه‌های این زندان می‌توان به شلاق‌زدن کف پای زندانی اشاره کرد که او را مجبور می‌کردند تا با پای زخمی روی برف و اداره ساواک یخ راه برود. از چهره‌های سرشناس و معروف که تجربه زندانی شدن در این محل را داشته‌اند، می‌توان به رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌‌الله خامنه‌ای، آیت الله هاشمی رفسنجانی، سید محمد بهشتی، شهید رجایی، اسدالله لاجوردی و…

سال‌ها بعد یکی از هم‌دانشگاهیان گفت که به دلیل آشنایی من با موسیقی کلاسیک خیلی‌ها خیال می‌کردند که من از خانواده‌ای ثروتمند هستم که پدر و مادرم هر دو مثلاً پزشک هستند! هرگز در هیچ‌یک از برنامه‌های اتاق کوهنوردی دانشگاه نتوانستم شرکت کنم. در واقع افسوس می‌خوردم که چرا اتاق کوهنوردی آمد و جای اتاق شطرنج را گرفت که تا پیش از آن و تا چند ماه پس از ورود ما در مهر ۱۳۵۰ و آنگاه که خسرو هرندی (دوره ۳ برق، قهرمان شطرنج ایران و آسیا و…) دانشگاه را ترک می‌کرد، آن‌جا وجود داشت و پس از آن در واقع ناپدید شد.

۹ – نمایش آشتی ملی توسط شاه

منصوری، جواد؛ سیر تکوین انقلاب اسلامی، تهران، دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی، ۱۳۷۵ش، ص۱۱۹. این دوره که سیزده سال دوام یافت، مقارن با نخست وزیری “هویدا” بود. ساواک هیچ مسئولیتی در قبال جان و مال مردم از خود نشان نمی‌داد و گروه های مراقبت تشکیل داد، هر کس را به هر اتهامی که می‌خواست دستگیر می‌کرد و برای بدست آوردن اطلاعات به شکنجه‌گاه‌ها روانه می‌ساخت. (۹) منصوری، جواد، سیر تکوین انقلاب اسلامی، تهران، دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی، ۱۳۷۵ش.

توده ای ها در پی تمهیدات و تبلیغات سیاسی به تدریج وارد ایران می شدند و فعالیت های خود را در کشور از سر می گرفتند. دفتر علنی حزب توده در فروردین۱۳۵۸ در خیابان۱۶ آذر تهران گشوده شد و فعالیت های خود را شروع کرد. نورالدین کیانوری نیز با پاسپورت جعلی وارد کشور شد و به عنوان دبیر کل حزب در دفتر تازه افتتاح شده حزب استقرار یافت. پلنوم هفدهم حزب نیز در دوران حاکمیت جمهوری اسلامی که بیانگر تلاش رهبری حزب توده برای ایجاد یک سازمان و مرکزیت منسجم در شرایط نوین انقلابی کشور محسوب می شد، برگزار و تغییرات و تحولات عمده ای را نیز در پی داشت. پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن۱۳۵۷ برای حزب توده تحولی بزرگ محسوب می شد. این حزب ضمن آنکه طرح هایی برای به انحراف کشیدن انقلاب داشت و سردمداران آن در سر سودای رسیدن به مقامات بالای سیاسی را داشتند، اولین نفع عینی و عملی که شرایط جدید برای حزب توده به بار آورد نجات آنها از آوارگی بود.

  • متاسفانه جمهوری اسلامی بلایی به سر ما آورده که فکر می کنیم چنین جنایتکارانی آدم حسابی بودند…
  • حسن بیگی، محمدابراهیم، شکار در شکارگاه، گوشه‌هایی از زندگی و کارنامه تیمور بختیار و حسن پاکروان نخستین رؤسای ساواک، ص۱۷-۲۱.
  • با سلام به دوستان / من علاقه ای به حاشیه سازی ندارم .
  • از این‌رو با توجه به سوابق و عملکرد این نهاد در ایجاد نارضایتی عمومی، عوامل حکومت پهلوی بر آن شدند با انحلال این سازمان، فضای ملتهب کشور را آرام نمایند.

در چنین فضایی، پس از آماده شدن بوفه، و تا مدت‌ها پس از واکنش پسران و برچیده شدن گلدان‌ها، مسئول فعالیت‌های دانشجویی پیوسته زیر گوش من می‌خواند که در بوفه هم وسایل صوتی نصب کنیم و آن‌جا هم موسیقی پخش کنیم. پس چاره‌ای نداشتم جز آن که دست‌کم پخش موسیقی در بوفه را پیوسته پشت گوش بیاندازم. در انتهای کتاب نیز آرشیو کاملی از اسناد و تصاویر در قسمت ضمائم قرار داده شده اند.

این موزه از حال ‌و روز زندانیان سیاسی در زمان پهلوی پرده برمی‌دارد و بازدیدکنندگان را به سفری تلخ در تاریخ کشور می‌برد. علاوه بر مجسمه چهره‌های سرشناس و زندانیان که با ظرافت زیادی طراحی و ساخته شده‌اند، وضعیت زندانیان در آن دوران و شکنجه آن‌ها به نمایش گذاشته شده است. ساواک هم در نگهداری رژیم شاه و هم در سقوط آن عامل بسیار مؤثری بود. تاریخ این تشکیلات اطلاعاتی که با حمایت آمریکایی ها در ایران ایجاد شد و در نهایت با بدنامی تمام عاملی برای سقوط رژیم پهلوی گردید، می تواند بسیار آموزنده باشد. هرچند درباره تاریخچه ساواک مطالب پراکنده ای در این سوی و آن سوی انتشار یافته بود، اما تاکنون اثری جامع و مستقل در این باره انتشار نیافته بود.