روسیه می گوید تا زمانی که «غرب دسته جمعی» تحریم ها علیه این کشور را لغو نکند، جریان گاز طبیعی را از طریق یک خط لوله کلیدی به اروپا از سر نخواهد گرفت.

کرملین تندترین اظهارات خود را درباره قطع جریان گاز طبیعی روسیه به اروپا از طریق خط لوله کلیدی نورد استریم 1 در روز دوشنبه منتشر کرد و گفت تا زمانی که “غرب دسته جمعی” تحریم ها علیه مسکو را لغو نکند، عرضه گاز از سر گرفته نخواهد شد.

روز جمعه، گازپروم جریان گاز از طریق خط لوله کلیدی را به دلیل مسائل فنی به طور نامحدود قطع کرد.

ما شاهد تلاش‌های بی‌وقفه برای انتقال مسئولیت و سرزنش به گردن خود هستیم. ما قاطعانه این را رد می‌کنیم و اصرار داریم که غرب جمعی – در این مورد، اتحادیه اروپا، کانادا، بریتانیا – مقصر این واقعیت است که وضعیت به نقطه‌ای رسیده است که به نقل از رویترز، پسکوف افزود که اکنون است.

توقف کامل در نورد استریم 1 باعث شد قیمت آتی گاز طبیعی هلند تنها در یک روز در روز دوشنبه تا 36 درصد افزایش یابد.

وارن پترسون، رئیس استراتژی کالا در بانک ING روز دوشنبه نوشت: “بازار اکنون احتمالاً به طور فزاینده ای در مورد جریان از طریق اوکراین و همچنین ترک استریم عصبی خواهد شد.”

مقاله اصلی را در Business Insider بخوانید





منبع

پسکوف افزود که در صورت کاهش تحریم ها، نورد استریم 1 «قطعاً» عرضه خود به اروپا را از سر خواهد گرفت.

روسیه حدود 40 درصد گاز طبیعی اروپا را تامین می کند که بیشتر آن از طریق خطوط لوله انتقال می یابد. به گزارش رویترز، در سال 2021، روسیه حدود 155 میلیارد متر مکعب سوخت به اروپا صادر کرد که بیش از یک سوم آن از خط لوله نورد استریم 1 تامین شد.

پس از تعطیلی نورد استریم 1، تنها دو شبکه حامل گاز طبیعی به اروپا باقی مانده است: یکی از اوکراین عبور می‌کند – اگرچه به دلیل جنگ در آنجا عرضه کند شده است – و خط لوله ترک‌استریم که از روسیه به ترکیه می‌رود و به طور عادی کار می‌کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در کنفرانس مطبوعاتی سالانه خود در مسکو در 19 دسامبر 2019 نگاه می کند.میخائیل سوتلوف/گتی ایماژ

  • قبل از جمعه گذشته عرضه خود را به طور کامل قطع کردغول گاز دولتی روسیه گازپروم پیش از این برای چند ماه جریان گاز طبیعی از طریق نورد استریم 1 را کاهش داده بود. این شرکت و کرملین همواره تاکید کرده اند که کند شدن جریان گاز به دلایل فنی بوده است.

    کرملین اعلام کرد در صورت لغو تحریم ها، جریان گاز به اروپا از طریق نورد استریم 1 از سر گرفته خواهد شد.

  • ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در کنفرانس مطبوعاتی سالانه خود در 19 دسامبر 2019 در مسکو، روسیه به این موضوع نگاه می کند.  حدود 1500 خبرنگار و فیلمبردار در کنفرانس مطبوعاتی سالانه 4.5 ساعته ولادیمیر پوتین شرکت کردند.

    دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در یک کنفرانس تلفنی گفت: مشکلات تامین گاز به دلیل تحریم های اعمال شده علیه کشورمان توسط کشورهای غربی از جمله آلمان و انگلیس به وجود آمد.

    این اظهارات تندترین اظهارات کرملین تاکنون بوده است که عرضه گاز را به تحریم ها مرتبط می کند.