روسیه در شرق اوکراین دست به کار شده است. باخموت “ویران شد”

ماکسیم مارچنکو، رئیس دولت محلی، گفت که در اودسا، یک شهر بندری کلیدی در غرب دریای سیاه، حملات هواپیماهای بدون سرنشین یک شبه بخش زیادی از منطقه آن را بدون برق گذاشت.

کی‌یو، اوکراین (AP) – ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت، نیروهای روسیه شهر باخموت در شرق اوکراین را «ویران کرده‌اند»، در حالی که ارتش اوکراین روز شنبه از حملات موشکی، موشکی و هوایی در چندین بخش از این کشور که مسکو در تلاش است پس از فتح آن‌ها گزارش داد. ماه ها مقاومت

آخرین نبردهای جنگ 9 و نیم ماهه روسیه در اوکراین بر چهار استانی متمرکز شده است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیروزمندانه – و به طور غیرقانونی – ادعا کرد که در اواخر سپتامبر آنها را ضمیمه کرده است. این جنگ نشان دهنده تلاش روسیه برای کنترل آن مناطق و اصرار اوکراین برای بازپس گیری آنها است.

روز جمعه، پوتین به اظهارات اخیر آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان که گفت توافقنامه صلح 2015 برای شرق اوکراین که توسط فرانسه و آلمان مذاکره شد، زمان را برای اوکراین برای آماده شدن برای جنگ با روسیه در سال جاری خریداری کرد.

___

هدف از این توافق کاهش تنش ها پس از تصرف یک سال پیش از آن توسط جدایی طلبان طرفدار روسیه در دونباس بود که جرقه جنگ با نیروهای اوکراینی را برانگیخت که پس از تهاجم تمام عیار در 24 فوریه به جنگ با خود روسیه تبدیل شد.

زلنسکی منظورش از “ویران شده” را مشخص نکرد – و برخی از ساختمان ها پابرجا هستند و ساکنان هنوز در خیابان های شهر می چرخند.

گرفتن باخموت خطوط تدارکات اوکراین را پاره می‌کند و مسیری را برای نیروهای روسی باز می‌کند تا به سمت کراماتورسک و اسلوویانسک، پایگاه‌های اصلی اوکراین در دونتسک فشار بیاورند. روسیه بیش از نیمی از سال را باخموت را با موشک هدف قرار داده است. حمله زمینی پس از آن تسریع شد که نیروهایش اوکراینی ها را مجبور به عقب نشینی از لوهانسک در ماه ژوئیه کردند.

اما برخی از تحلیلگران منطق استراتژیک روسیه را در تعقیب بی وقفه برای تصرف باخموت و مناطق اطراف که در هفته های گذشته نیز زیر گلوله باران شدید قرار گرفتند و مقامات اوکراینی گزارش دادند که برخی از ساکنان در زیرزمین های مرطوب زندگی می کنند، زیر سوال برده اند.

پوشش AP از جنگ در اوکراین را دنبال کنید: https://apnews.com/hub/russia-ukraine



منبع

ستاد کل ارتش اوکراین از حملات موشکی، حدود 20 حمله هوایی و بیش از 60 حمله راکتی در سراسر اوکراین بین جمعه تا شنبه خبر داد. سخنگوی اولکساندر اشتوپون گفت که فعال ترین درگیری ها در منطقه باخموت بود که در آن بیش از 20 مکان پرجمعیت زیر آتش قرار گرفت. او گفت که نیروهای اوکراینی حملات روسیه در دونتسک و لوهانسک همسایه را دفع کردند.

ارتش اوکراین روز شنبه همچنین از حملات در استان های دیگر خبر داد: خارکف و سومی در شمال شرق، دنیپروپتروفسک در مرکز اوکراین، زاپوریژژیا در جنوب شرقی و خرسون در جنوب. دو منطقه اخیر، همراه با دونتسک و لوهانسک، چهار منطقه ای هستند که پوتین ادعا می کند اکنون قلمرو روسیه هستند.

مؤسسه مطالعات جنگ، یک اندیشکده در واشنگتن، «هزینه‌های مربوط به شش ماه نبرد وحشیانه، ساینده و مبتنی بر فرسایش در اطراف #باخموت بسیار بیشتر از هر مزیت عملیاتی است که #روس‌ها می‌توانند از گرفتن باخموت به دست آورند. روز پنجشنبه در فید توییتر خود منتشر کرد.

پس از اینکه نیروهای اوکراینی نزدیک به یک ماه پیش شهر جنوبی خرسون را بازپس گرفتند، نبرد در اطراف باخموت داغ شد و تمایل پوتین به دستاوردهای مشهود پس از هفته ها شکست آشکار در اوکراین را نشان داد.

حمله کوبنده شرق روسیه موفق شد تقریباً تمام لوهانسک را در طول تابستان تصرف کند. به گفته تحلیلگران و مقامات اوکراینی، دونتسک از سرنوشت مشابهی فرار کرد و ارتش روسیه در هفته های اخیر نیروی انسانی و منابع خود را در اطراف باخموت در تلاش برای محاصره شهر ریخته است.

زلنسکی گفت که وضعیت در چندین شهر خط مقدم در استان‌های دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین «بسیار دشوار» است. این استان‌ها با هم دونباس را تشکیل می‌دهند، منطقه‌ای صنعتی گسترده در همسایگی روسیه که پوتین از آغاز جنگ آن را به عنوان کانونی معرفی کرد و جدایی‌طلبان مورد حمایت مسکو از سال 2014 تا کنون در آن می‌جنگند.

«باخموت، سولدار، مارینکا، کرمینا. زلنسکی در نطق ویدئویی شبانه خود با نام بردن از شهرهایی که دوباره در تیررس قرار گرفته‌اند، گفت: مدت‌هاست که در زمین این مناطق هیچ مکان زنده‌ای باقی نمانده است که گلوله‌ها و آتش‌سوزی آسیب ندیده باشد. در واقع باخموت، یکی دیگر از شهرهای دنباس را که ارتش روسیه به ویرانه های سوخته تبدیل کرده بود، ویران کرد.