روسیه افسران خود را از خرسون خارج کرد

ستاد کل اوکراین گفت: نه منطقه در سراسر اوکراین، از اودسا در جنوب غربی تا خارکف در شمال شرق، بار دیگر شاهد حملاتی بود که انرژی و سایر زیرساخت‌های حیاتی را در روز گذشته هدف قرار دادند. در مجموع 25 حمله هوایی روسیه و بیش از 100 حمله موشکی و توپخانه ای در اطراف اوکراین گزارش شده است.

___

موتور سیچ یکی از تولیدکنندگان پیشرو در اوکراین است و از زمان شوروی یکی از سازندگان کلیدی موتورهای هواپیما بوده است. تاسیسات آن در طول جنگ بارها هدف حملات روسیه قرار گرفته است.

به گفته ستاد کل اوکراین، در همین حال، نیروهای ضد حمله اوکراین در مناطق خرسون و زاپوریژژیا، تأسیسات تحت کنترل روسیه، به ویژه در شهر نوا کاخوفکا را هدف قرار دادند و به گفته ستاد کل اوکراین، 17 حمله هوایی را در کل عملیات انجام دادند.

پوشش AP از جنگ در اوکراین را دنبال کنید: https://apnews.com/hub/russia-ukraine



منبع

ارتش اوکراین در یک پست تلگرامی روز یکشنبه مدعی شد که 14 هواپیمای بدون سرنشین روسیه ساخت ایران را طی روز گذشته منهدم کرده است.

ارتش اوکراین روز یکشنبه گفت که نیروهای روسیه در حال حاضر بیشتر در حالت تدافعی هستند، اما حملات تهاجمی خود را به زیرساخت های انرژی اوکراین و چندین شهر در منطقه شرقی دونباس ادامه می دهند.

فرمانداران دو منطقه روسیه که با شمال شرق اوکراین هم مرز هستند، گفتند که خطوط دفاعی در حال ایجاد است، ظاهراً در انتظار حملات فرامرزی در حالی که نیروهای اوکراینی در حال پیشروی هستند.

وی گفت در حالی که نیروهای اوکراینی در تلاش بودند تا حملات خود را در کرانه راست پیش ببرند، خطوط دفاعی روسیه “تقویت شده اند و وضعیت ثابت مانده است.”

در جای دیگر، سرویس امنیتی اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که رئیس قدیمی یک کارخانه بزرگ موتور هواپیما را به اتهام همکاری با روسیه از طریق تهیه تجهیزات نظامی برای هواپیماهای تهاجمی روسیه، بازداشت کرده است.

ویاچسلاو بوهوسلایف، رئیس کارخانه موتور سیچ در زاپوریژژیا، و یکی دیگر از مقامات ارشد کارخانه به همکاری و “کمک به دولت متجاوز” متهم شدند.

روز شنبه، مقامات مستقر توسط روسیه در اوکراین به همه ساکنان خرسون گفتند که بلافاصله قبل از اقدام مورد انتظار نیروهای اوکراینی برای بازپس گیری شهر، آنجا را ترک کنند. کریل استرموسوف، معاون اداره منطقه ای مورد حمایت روسیه در خرسون، یکشنبه گفت که بیش از 20000 غیرنظامی به ساحل چپ رودخانه دنیپر تخلیه شده اند.

حملات روسیه به منابع برق باعث تعلیق اضطراری تولید کود در یک کارخانه بزرگ شیمیایی، ریونازوت، در شمال غربی اوکراین شد. این شرکت روز یکشنبه گفت که این تعلیق خطر زیست محیطی ندارد.

شهردار Enerhodar، محل استقرار نیروگاه هسته‌ای Zaporizhzhia، از حمله به هتلی که توسط نیروهای اشغالگر روسیه و کسانی که با آنها همکاری می‌کنند، گزارش داد. معلوم نیست کسی صدمه دیده یا نه.

سرویس امنیتی اوکراین SBU در بیانیه ای اعلام کرد که این دو متهم به تبانی با یک سازنده تسلیحات روسی نزدیک به کرملین برای تامین موتورهای ساخت اوکراین و قطعات یدکی برای نیروهای روسی هستند. SBU طرح پیچیده ای را با استفاده از واسطه ها در سه کشور برای دور زدن تحریم ها علیه روسیه توصیف کرد.

اندیشکده ISW همچنین یکشنبه اعلام کرد که به نظر می‌رسد آخرین استراتژی جنگی روسیه برای هدف قرار دادن نیروگاه‌های برق در روزهای اخیر با هدف کاهش اراده اوکراینی‌ها برای مبارزه و وادار کردن دولت اوکراین به صرف منابع اضافی برای حفاظت از غیرنظامیان و زیرساخت‌های انرژی است. این سازمان گفت بعید است که این تلاش به روحیه اوکراین آسیب برساند، اما تأثیر اقتصادی قابل توجهی خواهد داشت.

به گفته فرماندهی جنوبی ارتش اوکراین، حملات موشکی اس-300 روسیه شبانه به یک محله مسکونی در شهر میکولایف اصابت کرد و سه نفر مجروح شدند. در یک پست فیس بوک آمده است که دو ساختمان آپارتمانی، یک زمین بازی و یک انبار آسیب دیده یا ویران شده است. تصاویر منتشر شده در تلگرام توسط رسانه‌ها و مقامات محلی، یک ساختمان آپارتمان را نشان می‌دهد که یک طرف آن بریده شده است و انبوهی از آوار در میان گودال‌هایی روی زمین مجاور آن قرار دارد.

کیو، اوکراین (AP) – اندیشکده مؤسسه مطالعات جنگ روز یکشنبه اعلام کرد که رهبری نظامی روسیه افسران خود را در شهر خرسون که به روسیه ضمیمه شده است، از طریق رودخانه دنیپر خارج کرده است.

تحرکات نیروها در حالی صورت می گیرد که ارتش اوکراین اعلام کرد نیروهایش به حملات متقابل خود در مناطق خرسون و زاپوریژژیا ادامه داده اند.

فرماندار بلگورود ویاچسلاو گلادکوف گفت که خطوط دفاعی نیز در منطقه وی ساخته شده است. او روز شنبه تصاویری از خطوط بلوک های هرمی شکل که برای جلوگیری از حرکت خودروهای زرهی ساخته شده بود را منتشر کرد.

رومن استاروویت، فرماندار کورسک روز یکشنبه گفت که دو خط دفاعی در این منطقه قبلا ساخته شده است و خط سوم تا 5 نوامبر به پایان خواهد رسید.

خرسون از روزهای آغازین جنگ هشت ماهه در اوکراین در دست روسیه بوده است. این شهر پایتخت منطقه‌ای به همین نام است، یکی از چهار منطقه‌ای که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه ماه گذشته به طور غیرقانونی ضمیمه کرد و روز پنجشنبه تحت حکومت نظامی روسیه قرار گرفت.

مسکو برای به تعویق انداختن ضدحمله اوکراین در حالی که روس‌ها عقب نشینی خود را کامل می‌کنند، نیروهای تازه بسیج شده و بی‌تجربه را در آن سوی رودخانه عریض رها کرده است.

روز جمعه، نیروهای اوکراینی مواضع روسیه را در سراسر استان بمباران کردند و مسیرهای تدارکاتی نیروهای طرفدار کرملین را در آن سوی رودخانه هدف قرار دادند و برای آخرین فشار برای بازپس گیری شهر آماده شدند.