دومین زندانی ایرانی به اتهام جنایت اعتراضی اعدام شد


دبی، امارات متحده عربی (AP) – ایران روز دوشنبه اعلام کرد که دومین زندانی خود را که در بحبوحه اعتراضات سراسری که اکنون حکومت دینی کشور را به چالش می‌کشد، اعدام کرده است.

اعدام مجیدرضا رهنورد، کمتر از یک ماه پس از آن که گفته می‌شود وی چاقوکشی مرگبار دو مقام امنیتی را انجام داده است، نشان می‌دهد که ایران اکنون با سرعتی در اجرای احکام اعدام برای بازداشت شدگان تظاهرات‌هایی که دولت امیدوار است آنها را سرکوب کند، احکام اعدام را اجرا می‌کند.

فعالان هشدار می‌دهند که حداقل ده‌ها نفر قبلاً در جلسات غیرعلنی به اعدام محکوم شده‌اند. به گفته فعالان حقوق بشر در ایران، گروهی که اعتراضات را زیر نظر دارد، از آغاز تظاهرات در اواسط سپتامبر حداقل 488 نفر کشته شده اند. 18200 نفر دیگر توسط مقامات بازداشت شده اند.

خبرگزاری میزان ایران، زیر نظر قوه قضائیه کشور، مدعی شد رهنورد در 17 نوامبر در مشهد دو تن از نیروهای امنیتی را با ضربات چاقو کشته و چهار تن دیگر را زخمی کرده است.

فیلمی که از تلویزیون دولتی پخش شد، مردی را نشان می‌دهد که دیگری را در گوشه خیابان تعقیب می‌کند، سپس بالای سر او می‌ایستد و پس از افتادن او به موتوری پارک شده، او را با چاقو می‌کوبد. ضارب که تلویزیون دولتی آن را رهنورد عنوان کرد، سپس متواری شد.

گزارش میزان هویت کشته شدگان را بسیجی «دانشجویی»، داوطلب شبه نظامی زیر نظر سپاه پاسداران ایران معرفی کرد. بسیج (ba-SEEJ’) در شهرهای بزرگ مستقر شده و به تظاهرکنندگان حمله کرده و آنها را بازداشت کرده است که در بسیاری از موارد به مقابله پرداخته اند.

گزارش میزان هیچ انگیزه ای از حمله ادعایی رهنورد ارائه نکرده است. در این گزارش رهنورد متهم شد که در هنگام دستگیری قصد فرار به یک کشور خارجی را داشته است.

مشهد، شهر مقدس شیعیان، در ۷۴۰ کیلومتری شرق تهران، پایتخت ایران قرار دارد. فعالان می‌گویند مشهد شاهد اعتصاب‌ها، بسته شدن مغازه‌ها و تظاهرات در میان ناآرامی‌هایی است که به دلیل مرگ مهسا امینی، زن 22 ساله‌ای که توسط پلیس اخلاق ایران در 16 سپتامبر دستگیر شده بود، آغاز شد.

میزان گفت رهنورد در دادگاه انقلاب مشهد محکوم شده است. دادگاه‌ها در سطح بین‌المللی مورد انتقاد قرار گرفته‌اند که به محاکمه‌ها اجازه نمی‌دهند وکلای خود را انتخاب کنند یا حتی شواهدی علیه آنها ببینند.

رهنورد به اتهام محاربه، کلمه ای فارسی به معنای جنگ با خدا، محکوم شده بود. این اتهام در دهه‌های پس از سال 1979 علیه دیگران مطرح شده و مجازات اعدام را در پی دارد.

ایران اولین زندانی بازداشت شده در تظاهرات روز پنجشنبه را اعدام کرد. در بحبوحه ناآرامی ها، ایران شاهد کاهش ارزش ریالی خود به پایین ترین سطح در برابر دلار آمریکا بوده است.

ایران یکی از برترین جلادهای جهان است. معمولاً زندانیان را با حلق آویز کردن اعدام می کند. پیش از این، عفو بین‌الملل گفته بود که به سندی دست یافته است که توسط یکی از فرماندهان ارشد پلیس ایران امضا شده است که در آن درخواست شده است که اعدام یک زندانی «در کوتاه‌ترین زمان ممکن» کامل شود و حکم اعدام او در ملاء عام به عنوان «ژستی دلگرم‌کننده نسبت به» اجرا شود. نیروهای امنیتی.»



منبع