خانواده آمریکایی می گویند که او توسط طالبان در مبادله آزاد شده است

متقی افزود: این اقدام به ما نشان می‌دهد که همه مشکلات از طریق گفتگو حل می‌شود و از تیم‌های دو طرف تشکر می‌کنم که برای تحقق این امر زحمت کشیدند.

نورزی در افغانستان در یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت که او از یک زندان نامشخص ایالات متحده آزاد شده و اوایل روز گذشته به طالبان در کابل تحویل داده شده است، در ازای یک زندانی آمریکایی که در افغانستان نگهداری می‌شود و او هویت او را مشخص نکرده است.

وی افزود: “من برای موفقیت بیشتر طالبان دعا می کنم.” من امیدوارم که این تبادل بتواند به صلح بین افغانستان و آمریکا منجر شود، زیرا یک آمریکایی آزاد شد و من هم اکنون آزاد هستم.

دولت بایدن بلافاصله جزئیات مبادله زندانیان را تایید نکرد، اما خواهر فریکس که اهل لومبارد، ایلینوی است، از مقامات دولت آمریکا که به آزادی برادرش کمک کردند تشکر کرد.

طالبان همچنین روز دوشنبه ویدئوی کوتاهی را در شبکه های اجتماعی منتشر کرد که ورود نورزی به میدان هوایی کابل را نشان می دهد که در آنجا مورد استقبال مقامات ارشد طالبان از جمله متقی قرار گرفت.

“من بسیار خوشحالم که می شنوم که برادرم سالم است و در راه خانه نزد ما است. خانواده ما در هر روز از بیش از 31 ماه گروگانی او برای این کار دعا کرده اند. ما هرگز امید خود را از دست ندادیم که او زنده می‌ماند و به سلامت نزد ما به خانه می‌آید.”

در آن زمان، اف‌بی‌آی از اظهارنظر در مورد صحت این ویدئو خودداری کرد، اما خواهر فریچس، شارلین کاکورا، بیانیه‌ای صادر کرد و از طالبان برای انتشار این ویدئو تشکر کرد و آن را به عنوان «تأیید علنی باور دیرینه خانواده‌مان مبنی بر اینکه او زنده پس از بیش از دو سال اسارت.»

با این حال، هیچ نشانه علنی از حرکت واشنگتن در مورد هر نوع تجارت یا مبادله زندانیان وجود ندارد.

مذاکرات برای آزادی او بر توافقی متمرکز بود که شامل آزادی بشیر نورزی، یک قاچاقچی بدنام مواد مخدر و عضو طالبان نیز می‌شد که روز دوشنبه به خبرنگاران در کابل گفت که 17 سال و شش ماه را در اسارت ایالات متحده سپری کرده است.

___

دیگر مقامات طالبان مدعی شدند که نورزی در بازداشتگاه آمریکایی در خلیج گوانتانامو نگهداری می شود، اما چیزی برای حمایت از این ادعا ارائه نکردند.

فیض از اسلام آباد گزارش داد.



منبع

از زمان تسلط آنها بر افغانستان در ماه اوت سال گذشته، طالبان از ایالات متحده خواست نورزی را در ازای فریچ ها آزاد کند، در حالی که انتظار می رود چنین مبادلاتی برای شهروندان آمریکایی در افغانستان نگهداری شود.

مارک فریکس، کهنه سرباز نیروی دریایی که بیش از یک دهه را به عنوان یک پیمانکار غیرنظامی در افغانستان گذرانده بود، در ژانویه 2020 ربوده شد و گمان می‌رود که از آن زمان توسط شبکه حقانی مرتبط با طالبان ربوده شده است.

گاهی اوقات ویدئوهایی از گروگان ها برای نشان دادن زنده بودن آنها و تسهیل مذاکرات برای آزادی منتشر می شود، هر چند بلافاصله مشخص نبود که آیا در اینجا چنین است یا خیر. نیویورکر گفت که این کلیپ را از یک فرد ناشناس در افغانستان به دست آورده است.

امیرخان متقی وزیر امور خارجه منصوب شده از سوی طالبان نیز در این کنفرانس مطبوعاتی در کنار نورزی صحبت کرد و از این تبادل استقبال کرد و گفت که این آغاز یک “عصر جدید” در روابط ایالات متحده و طالبان است.

متقی در نشست خبری کابل گفت: «این می‌تواند فصل جدیدی بین افغانستان و ایالات متحده باشد، این می‌تواند دری تازه برای گفت‌وگو بین هر دو کشور بگشاید».

واشنگتن (AP) – خانواده وی روز دوشنبه گفتند که یک پیمانکار آمریکایی که بیش از دو سال در افغانستان توسط طالبان گروگان گرفته شده بود، آزاد شده است، زیرا یک قاچاقچی مواد مخدر طالبان که توسط ایالات متحده زندانی شده بود نیز آزاد شده و به کابل بازگردانده شده است.

گمان می رود فریکس، از لومبارد، ایلینوی، توسط شبکه حقانی وابسته به طالبان بازداشت می شود و مقامات ایالات متحده در دو دولت ریاست جمهوری تلاش کرده بودند تا او را به خانه بازگردانند. در این ویدئو که اولین باری است که فریکس از زمان ربوده شدنش دیده می شود، او می گوید که در نوامبر گذشته فیلمبرداری شده است.

فریکس، که در 31 ژانویه 2020 ربوده شد، آخرین بار در ویدئویی که در اوایل سال جاری توزیع شد، دیده شد و درخواست آزادی او را داشت تا بتواند دوباره به خانواده‌اش ملحق شود.

نورزی در این کنفرانس مطبوعاتی از دیدن “برادران مجاهد” خود – که اشاره ای به طالبان است – در کابل ابراز قدردانی کرد.