تهدید ایالات متحده به تحریم، محدودیت ویزا علیه اوگاندا به دلیل قانون ضد دگرباشان جنسی


واشنگتن – یک قانون جدید ضد دگرباشان جنسی – یکی از محدودکننده ترین قوانین در جهان – در اوگاندا محکومیت جهانی و یک بحث آنلاین را در میان مردم به دنبال دارد. چند محافظه کار برجسته آمریکایی. متحدان این کشور آفریقای شرقی، از جمله ایالات متحده، تهدید به تحریم می کنند و کمک ها در حال حاضر در خطر است.

مجازات های قانون برای رابطه جنسی همجنس گرایان شامل مجازات اعدام و حبس ابد است.

سناتور تامی بالدوین، D-Wisc، “قانون شرم آور ضد دگرباشان جنسی اوگاندا ناعادلانه و به سادگی ظالمانه است.” سه شنبه در توییتی گفت. صرف نظر از اینکه کجا زندگی می کنید، هر فردی سزاوار این آزادی است که خود واقعی خود را بدون تبعیض زندگی کند. من در کنار جامعه LGBTQ+ اوگاندا هستم و خواستار لغو فوری آن هستم.”

بایگانی - جولیوس ماله، رهبر مبارزان آزادی اقتصادی (EFF) در 4 آوریل 2023 در جریان اعتراض خود علیه لایحه ضد همجنسگرایی اوگاندا در کمیسیون عالی اوگاندا در پرتوریا، آفریقای جنوبی در 4 آوریل 2023 صحبت می کند. یووری موسوینی، رئیس جمهور اوگاندا دوشنبه 29 مه 2023 اعلام شد که قانون جدید و سختگیرانه ضد همجنس گرا را امضا کرده است که توسط بسیاری در کشور حمایت می شود، اما به طور گسترده توسط فعالان حقوق بشر و دیگران در خارج از کشور محکوم شده است. (AP Photo/Themba Hadebe, File) ORG XMIT: NAI104

بایگانی – جولیوس مالما، رهبر مبارزان آزادی اقتصادی (EFF) در 4 آوریل 2023 در جریان اعتراض خود علیه لایحه ضد همجنسگرایی اوگاندا در کمیسیون عالی اوگاندا در پرتوریا، آفریقای جنوبی در 4 آوریل 2023 صحبت می کند. یووری موسوینی، رئیس جمهور اوگاندا، قانون جدید و سخت ضد همجنس گرایی را امضا کرده است. قانون همجنس گرایان که توسط بسیاری در کشور حمایت می شود، اما به طور گسترده توسط فعالان حقوق و دیگران در خارج از کشور محکوم شده است، دوشنبه، 29 مه 2023 اعلام شد. (AP Photo/Themba Hadebe، فایل) ORG XMIT: NAI104

کالین آلرد، قانونگذار دموکرات از تگزاس گفت که این قانون “وحشتناک است و باید توسط جامعه جهانی محکوم شود” و رابرت گارسیا، نماینده دموکرات از کالیفرنیا، گفت که این قانون “افراد را که به هویت خود وفادار هستند و به آنها عشق می ورزند مجازات اعدام تهدید می کند.” چه کسی را انتخاب می کنند.”

ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز سه شنبه به رویترز گفت که امیدوار است قوه قضاییه اوگاندا این قانون را که به گفته او ناقض قانون اساسی این کشور و قوانین بین المللی حقوق بشر است، بررسی کند. جاستین ترودو نخست وزیر کانادا قانون نامیده می شود “وحشتناک و نفرت انگیز.”

حتی تد کروز، سناتور محافظه‌کار، جمهوری‌خواه تگزاس، که با حمایت صریح از ازدواج همجنس‌گرایان در ایالات متحده مخالفت کرده است، این قانون را مورد بررسی قرار داد. او در توییتی نوشت: «هر قانونی که همجنس‌گرایی را جرم‌انگاری کند یا برای «همجنس‌گرایی تشدیدشده» مجازات اعدام وضع کند، فحش‌آمیز و ناپسند است. همه کشورهای متمدن باید در محکوم کردن این نقض حقوق بشر با یکدیگر بپیوندند.»

اظهارات او در زمانی که فعالان آن کسب و کارهایی را که آشکارا از جامعه LGBTQ حمایت کرده اند، هدف قرار داده اند، بحثی آنلاین را در جامعه محافظه کار برانگیخت.

کمک های آمریکا به اوگاندا در خطر است

رئیس جمهور جو بایدن روز دوشنبه در بیانیه ای طولانی خواستار لغو قانون اوگاندا شد و گفت که این “نقض غم انگیز حقوق بشر جهانی” است که چشم انداز اقتصادی این کشور را به خطر می اندازد.

بایدن گفت: “اوگاندایی های بی گناه اکنون از رفتن به بیمارستان ها، کلینیک ها یا سایر موسسات برای دریافت مراقبت های پزشکی نجات دهنده می ترسند که مبادا مورد تلافی جویانه نفرت انگیز قرار گیرند. برخی از خانه های خود اخراج شده اند یا از مشاغل خود اخراج شده اند.” و چشم انداز تهدیدات شدیدتر – از جمله محکومیت های طولانی زندان، خشونت، آزار و اذیت – هر تعداد اوگاندایی را که چیزی جز زندگی در امنیت و آزادی نمی خواهند، تهدید می کند.

‘دلهره آور.’ بایدن و کروز از قانون ضد دگرباشان جنسی در اوگاندا انتقاد کردند که شامل مجازات اعدام می شود

کاخ سفید سال گذشته، زمانی که این لایحه در پارلمان اوگاندا تصویب شد، گفت که “نگرانی های جدی” در مورد قانون “افزایش خشونت علیه افراد دگرباش جنسی+” دارد و می تواند از گردشگری و سرمایه گذاری در این کشور جلوگیری کند.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید در آن زمان گفت: «این لایحه یکی از افراطی‌ترین قوانین ضد دگرباشان جنسی+ در جهان است.

کاخ سفید در بیانیه روز دوشنبه خود پس از تصویب این قانون تاکید کرد که ایالات متحده سالانه نزدیک به یک میلیارد دلار در اوگاندا سرمایه گذاری می کند. دولت بایدن قبلاً اشاره کرده بود که اگر لایحه ضد همجنس‌گرایان به قانون تبدیل شود، این سرمایه‌گذاری‌ها ممکن است در خطر باشد.

آمریکا در حال بررسی تحریم ها و محدودیت های ویزا است

بایدن روز دوشنبه گفت که این قانون بخشی از “روند نگران کننده نقض حقوق بشر و فساد در اوگاندا” است و تهدیدی برای همه در اوگاندا از جمله گردشگران و کارکنان دولت ایالات متحده است.

رئیس جمهور گفت که او به شورای امنیت ملی خود دستور داده است تا پیامدهای این قانون را بر تمام جنبه های تعامل ایالات متحده با اوگاندا، از جمله کمک به ایدز و سایر کمک ها، ارزیابی کند.

بایدن گفت: «ما در حال بررسی گام‌های اضافی از جمله اعمال تحریم‌ها و محدودیت ورود به ایالات متحده علیه هر کسی هستیم که در نقض جدی حقوق بشر یا فساد دخالت داشته باشد.»

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک بایدن در شورای امنیت ملی، اوایل سال جاری، پس از تصویب نسخه‌ای از این لایحه در پارلمان اوگاندا، گفت که ایالات متحده به دقت این قانون را زیر نظر خواهد داشت، اما هیچ تصمیمی در مورد چگونگی واکنش اتخاذ نکرده است. .

کربی در ماه مارس در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌های احتمالی علیه اوگاندا به خبرنگاران گفت: «و ما باید بررسی کنیم که آیا ممکن است در صورت تصویب این قانون، عواقبی داشته باشیم، شاید از لحاظ اقتصادی. تصویب شد.”

در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، شامگاه دوشنبه گفت که دولت بایدن “از حقوق افراد LGBTQI+ در اوگاندا حمایت خواهد کرد” و “پاسخگویی مقامات اوگاندا و دیگر افرادی را که مسئول یا شریک نقض حقوق بشر آنها هستند، ارتقا خواهد داد.” از جمله از طریق استفاده بالقوه از محدودیت های ویزا.

این مقاله در ابتدا در USA TODAY منتشر شد: ایالات متحده اوگاندا را به دلیل قانون ضد LGBTQ تحریم می کند





منبع