تهدیدات هسته ای و معنای آنها برای ساعت قیامت

در همین حال، دیمیتری مدودف، یکی از متحدان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، هفته گذشته تهدیدات هسته ای خود را تجدید کرد. او با ارسال پستی در تلگرام گفت که کشورهای غربی حتی اگر «روسیه مجبور شود از ترسناک‌ترین سلاح علیه رژیم اوکراین استفاده کند» مداخله نمی‌کنند.

اما این بیش از هشت ماه پیش بود، قبل از اینکه روسیه به اوکراین حمله کند و قبل از اینکه کره شمالی آخرین سری آزمایش های تحریک آمیز موشک بالستیک خود را آغاز کند. در دو هفته گذشته، کره شمالی شش پرتاب از این نوع را انجام داده است.

ساعت قیامت که توسط بولتن دانشمندان اتمی ساخته شده است، 100 ثانیه تا نیمه شب را نشان می دهد.

روز سه‌شنبه، یکی از موشک‌های بالستیک میان‌برد پرتاب شده توسط کره شمالی بر فراز شمال ژاپن به پرواز درآمد و باعث وحشت گسترده ساکنان شد که با آژیرها و پیام‌های هشدار از خواب بیدار شدند. این اولین موشکی بود که در پنج سال گذشته بر فراز ژاپن پرتاب شد و ایالات متحده را بر آن داشت تا جلسه شورای امنیت سازمان ملل را تشکیل دهد.

ساعت قیامت که توسط بولتن دانشمندان اتمی ایجاد شده است، در ژانویه 2020 100 ثانیه تا نیمه شب خوانده می شود. (اوا هامباخ/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ)

اما اسکواسونی گفت: واضح است که کره شمالی از از سرگیری رزمایش توسط ایالات متحده و جمهوری کره ناراحت هستند، اما این با آنچه در مورد روسیه و اوکراین اتفاق می‌افتد هم رده نیست.

عکسی که روز سه شنبه توسط سرویس مطبوعاتی وزارت دفاع روسیه منتشر شد، یک راکت انداز روسی را نشان می دهد که به سمت نیروهای اوکراینی در مکانی نامعلوم شلیک می کند. (عکس سرویس مطبوعاتی وزارت دفاع روسیه از طریق AP)

در پاسخ، ایالات متحده و کره جنوبی مانورهای نظامی مشترکی را در منطقه برگزار کردند که طی آن یک موشک بالستیک کره جنوبی در تمرین شلیک مستقیم دچار نقص شد. ارتش کره جنوبی روز بعد عذرخواهی کرد. مقامات سئول گفتند که موشک هیونمو-2 یک کلاهک حمل می کرد اما هنگام سقوط منفجر نشد. آنها همچنین تایید کردند که تلفات جانی نداشته است.

صفحه ای در توکیو گزارشی خبری از شلیک موشک بالستیک کره شمالی بر فراز ژاپن را نشان می دهد.

لندن – در ماه ژانویه، رهبران بولتن دانشمندان اتمی برای سومین سال متوالی اعلام کردند که جهان در “آستانه عذاب” قرار دارد. این گروه اعلام کرد که ساعت روز رستاخیز در 100 ثانیه به نیمه شب ایستاده است – نزدیکترین چیزی است که جهان از زمان ایجاد ساعت در سال 1947 تاکنون به فاجعه رسیده است.

اعضای بولتن دانشمندان اتمی قرار است ماه آینده برای بحث در مورد پیامدهای سال گذشته گرد هم آیند – و شاید بتوان ساعت را حتی به نیمه شب نزدیک‌تر کرد.



منبع

شارون اسکواسونی، رئیس هیئت علمی و امنیت بولتن به یاهو نیوز گفت: «تا جایی که ساعت روز قیامت پیش می‌رود، این چیزی نیست که به هر حادثه خطرناک یا حتی رویداد مثبتی که رخ می‌دهد واکنش نشان دهد. همه چیز هسته ای نیست. اما مطمئناً در سال گذشته تحولات واقعاً نگران کننده ای رخ داده است و بیشتر آنها به حمله روسیه به اوکراین مربوط می شود.

یک صفحه در توکیو گزارش خبری روز سه شنبه در مورد شلیک موشک بالستیک کره شمالی بر فراز ژاپن را نشان می دهد. (ایسی کاتو/ رویترز)

پیونگ یانگ روز پنجشنبه در واکنش به “تشدید تنش های نظامی آمریکا در شبه جزیره کره” دو موشک بالستیک کوتاه برد شلیک کرد. این تنها یک ماه پس از تصویب قانونی کره شمالی مبنی بر اعلام یک کشور تسلیحات هسته‌ای صورت گرفت، اقدامی که رهبر کیم جونگ اون آن را «غیرقابل بازگشت» خواند.

اسکواسونی به یاهو نیوز گفت: «من فکر می‌کنم نسبت به گذشته متفاوت است، زیرا روسیه با برخی از سرزمین‌های اوکراین جهنم به نظر می‌رسد. این یک دیدگاه استراتژیک آقای پوتین است، هر چند غیرقانونی باشد. اما این مانند جنگ در افغانستان یا سوریه نیست. شبیه هیچ یک از آن درگیری های 20 سال گذشته نیست. و به همین دلیل، من فکر می کنم ما باید کاملا مراقب باشیم.»

روسیه دارای بزرگترین زرادخانه هسته ای جهان است که شامل موشک های مافوق صوت جدید و همچنین سلاح های هسته ای تاکتیکی کوچکتر می شود. یکی دیگر از حامیان پوتین، رهبر چچن، رمضان قدیروف، گفت که روسیه باید استفاده از سلاح هسته ای کم بازده در اوکراین را در نظر بگیرد.

یک موشک انداز روسی که حرف Z روی در آن نقش بسته است، به سوی نیروهای اوکراینی شلیک می کند.