تسلیحات کره شمالی چه کمکی به روسیه می کند؟

ناظران به مفید بودن مهمات کره شمالی برای عملیات روسیه در اوکراین که به گفته آنها ارتش را تحلیل برده است، تردید دارند. عکس‌هایی از تفنگ‌های روسی شکسته شده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

با توجه به اینکه دو کشور سیستم های تسلیحاتی مشترکی دارند که به دوران شوروی باز می گردد، تعدادی اقلام وجود دارد که کره شمالی می تواند در اختیار روسیه قرار دهد. مون سونگ موک، تحلیلگر مؤسسه تحقیقاتی استراتژی ملی کره جنوبی، گفت: اما نوع مهماتی که کره شمالی در اختیار روسیه قرار می دهد «احتمالاً قدیمی و نزدیک به انقضا است».

____

روسیه که تحت سیلی تحریم‌های بین‌المللی و کنترل‌های صادراتی قرار گرفته بود، در ماه اوت هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ایران را خریداری کرد که مقامات آمریکایی گفتند دارای مشکلات فنی هستند. برای روسیه، کره شمالی احتمالاً گزینه خوبی دیگر برای تامین مهمات خود است، زیرا کره شمالی انبار قابل توجهی از گلوله ها را در اختیار دارد که بسیاری از آنها کپی هایی از گلوله های دوران شوروی هستند.

___

یانگ گفت این امکان وجود دارد که کره شمالی به دنبال فناوری‌های پیشرفته تسلیحاتی روسیه باشد که تلاش‌های این کشور را برای ساخت موشک‌های قدرتمندتر و با فناوری پیشرفته‌تر با هدف قرار دادن ایالات متحده و متحدانش افزایش دهد.

مشخص نیست کمبود مهمات روسیه چقدر جدی است. در ماه ژوئیه، یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده به خبرنگاران گفت که روسیه روزانه ده ها هزار گلوله توپ پرتاب می کند و نمی تواند آن را برای همیشه حفظ کند.

در ازای تسلیحات، کره شمالی احتمالاً از روسیه غذا، سوخت، قطعات هواپیمای جنگی و سایر مواد می خواهد. شین گفت که شمال خرید چنین کالاهایی از خارج را تحت تحریم های سازمان ملل که بر سر برنامه هسته ای خود اعمال کرده است، دشوار می یابد.

___

یانگ گفت: «این قطعا بدترین سناریو خواهد بود.

او گفت برای روسیه و کره شمالی دشوار است که مهمات را از طریق مرز باریک 15 کیلومتری (9 مایلی) خود جابجا کنند، جایی که تنها یک پل ریلی تک مسیر روی رودخانه وجود دارد. بنت گفت چین ممکن است با اجازه دادن به استفاده از راه آهن خود کمک کند. کارشناسان دیگر می گویند کره شمالی و روسیه می توانند از یک مسیر دریایی و همچنین راه آهن برون مرزی خود استفاده کنند.



منبع

کره شمالی دقیقا چه چیزی را به روسیه عرضه خواهد کرد؟

هیچ موشک کره شمالی مورد انتظار نیست

روسیه گزارش اطلاعاتی آمریکا در مورد طرح خرید را “جعلی” خوانده است. اما مقامات آمریکایی می گویند که این نشان دهنده ناامیدی روسیه از جنگ در اوکراین است و این که مسکو می تواند تجهیزات نظامی بیشتری از کره شمالی خریداری کند.

در جریان بمباران توپخانه ای کره شمالی به جزیره یئونپیونگ در خط مقدم کره جنوبی در سال 2010 که منجر به کشته شدن چهار نفر شد، بنت گفت که تنها 80 سلاح از 300 تا 400 سلاحی که کره شمالی باید شلیک می کرد احتمالاً به هدف آنها برخورد می کند. لی در ارزیابی خود گفت که حدود نیمی از گلوله های پرتاب شده کره شمالی قبل از رسیدن به جزیره در آب سقوط کردند.

«این عملکرد بد توپخانه است. روس‌ها ممکن است همان چیزی را تجربه کنند که آنها را خیلی خوشحال نخواهد کرد.

اما بروس بنت، یک کارشناس ارشد امنیتی در شرکت رند مستقر در کالیفرنیا، گفت که بیشتر گلوله‌های توپخانه‌ای که به روسیه ارسال می‌شود احتمالاً مهمات سلاح‌های کوچک مانند تفنگ AK-47 یا مسلسل است.

به گفته بنت، کره شمالی مایل است با سوخت غرامت دریافت کند. او گفت که برای تسلیحات پیشرفته‌تر خود، می‌تواند به دنبال فناوری‌های تسلیحات پیشرفته از روسیه باشد، احتمالاً از جمله آن‌هایی که برای آزمایش هسته‌ای مورد انتظارش که اولین نمونه از این نوع در پنج سال گذشته است، نیاز دارد.

سلاح های کره شمالی چقدر خوب هستند؟

سئول، کره جنوبی (AP) – کره شمالی ظاهراً در حال حرکت برای فروش میلیون ها موشک و گلوله های توپخانه است – که بسیاری از آنها احتمالاً از انبار قدیمی خود هستند – به متحد خود در جنگ سرد، روسیه.

مهمات کره شمالی که طبق گزارش ها قصد دارد به مسکو بفروشد احتمالاً کپی از سلاح های دوران شوروی است که می تواند برای پرتابگرهای روسی مناسب باشد. اما هنوز سوالاتی در مورد کیفیت تدارکات و میزان کمک آنها به ارتش روسیه وجود دارد.

__

جوزف دمپسی، دستیار تحقیقات دفاعی و تحلیل نظامی در مؤسسه بین المللی مطالعات استراتژیک (IISS) گفت: کره شمالی “ممکن است بزرگترین منبع مهمات توپخانه ای سازگار خارج از روسیه، از جمله تاسیسات تولید داخلی برای تامین بیشتر باشد.”

دمپسی گفت: «در حالی که احتمالاً ذخایر قابل توجهی هنوز وجود دارد، ممکن است به طور فزاینده‌ای به مواردی که برای احتمال درگیری گسترده‌تر در آینده محفوظ است، تجاوز کنند.

رسانه‌های دولتی کره شمالی توپخانه‌های این کشور را «نخستین بازوی ارتش خلق و قدرتمندترین بازوی جهان» نامیده‌اند که می‌تواند موقعیت دشمن را به «دریایی از شعله‌ها» تبدیل کند.

یانگ اوک، تحلیلگر مؤسسه مطالعات سیاستی آسان سئول گفت: بعید است کره شمالی موشک های بالستیکی را به روسیه ارائه دهد که آن را در استراتژی های نظامی خود در قبال واشنگتن و سئول حیاتی می داند.

کره شمالی در مقابل چه چیزی می تواند دریافت کند؟

لی ایلوو، کارشناس شبکه دفاعی کره در کره جنوبی، گفت که هر دو کره شمالی و جنوبی – که در امتداد شدیدترین مرزهای جهان برای بیش از 70 سال گذشته تقسیم شده اند – هر کدام ده ها میلیون گلوله توپخانه را نگه می دارند. او گفت که کره شمالی احتمالاً گلوله‌های قدیمی‌تری را که می‌خواهد با گلوله‌های جدیدتر برای سیستم‌های پرتاب موشک‌های متعدد یا موشک‌های پیچیده در پایگاه‌های ارتش خط مقدم خود جایگزین کند، خواهد فروخت.

بر اساس ارزیابی IISS، کره شمالی حدود 20000 قبضه توپ از جمله چندین موشک انداز در خدمت دارد که دمپسی آن را “به طور قابل توجهی بیشتر از هر کشور دیگری در جهان” توصیف کرد.

و اگر کره شمالی تصمیم به تامین موشک به روسیه داشته باشد، باید سکوهای پرتاب خود را نیز بفرستد، زیرا روسیه پرتابگرهایی برای موشک های اسکاد شمالی و دیگر موشک ها ندارد. کره شمالی یک موشک بالستیک با کابل اتمی با قابلیت مانور بالا ساخته است که احتمالاً از اسکندر روسیه الگوبرداری شده است. به گفته شین جونگ وو، کارشناس نظامی در انجمن دفاع و امنیت کره مستقر در سئول، اما این دو موشک اندازه های متفاوتی دارند.

این میلیون‌ها گلوله توپخانه و راکت نیست – این بیشتر از مصرف احتمالی است. این می تواند میلیون ها گلوله اسلحه کوچک باشد.

اما سیستم های توپخانه قدیمی آن، که مهمات آن احتمالاً به روسیه عرضه می شود، به دلیل دقت ضعیف شهرت دارند.