ترکیه خواستار اقدام سوئد امیدوار به ناتو در مورد حادثه پرچم است

ترکیه پیشنهاد فنلاند را در ماه مارس تصویب کرد اما همچنان با سوئد مخالف است و می‌گوید استکهلم اعضای گروه‌های شبه‌نظامی را که تروریست می‌داند پناه می‌دهد و به بخشی از قرارداد سال گذشته خود که برای کاهش نگرانی‌های امنیتی آنکارا بود، عمل نکرده است.

این سخنگوی در ایمیلی افزود: «افراد زمانی که محافظان امنیتی Riksdag آمدند، آنجا را ترک کردند.

سخنگوی مجلس گفت: در طول شب منتهی به دوشنبه، تعدادی از مردم در اسکله ای در آن سوی آب که از ساختمان ریکسداگ (مجلس سوئد) دیده می شود، ایستاده و پیام هایی را به ساختمان ریکسداگ پخش کردند.

فیلمی که ابتدا توسط کمیته موسوم به همبستگی سوئدی برای روژاوا در توییتر به اشتراک گذاشته شد – اشاره ای به مناطق کردنشین سوریه – پرچم حزب کارگران کردستان (PKK) را بر روی ساختمان پارلمان نشان داد.

آنکارا (رویترز) – ترکیه روز سه‌شنبه از سوئد امیدوار به ناتو خواست تا کسانی را که مسئول به اهتزاز درآوردن پرچم یک گروه غیرقانونی بر روی ساختمان پارلمان در استکهلم هستند، در روز انتخابات ترکیه که حکومت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه را تمدید کرد، تحت تعقیب قرار دهد.

آلتون گفت که امیدوار است سوئد قانون جدید ضد تروریسم را که از اول ژوئن اجرایی می شود به درستی اجرا کند و از تظاهرات اعضای پ ک ک در اعتراض به عضویت سوئد در ناتو که توسط کمیته همبستگی برای 4 ژوئن فراخوانده شده بود، جلوگیری کند.

سخنگوی پارلمان سوئد گفت که تعدادی از مردم اواخر روز یکشنبه پیام‌هایی را به ساختمان پایتخت سوئد ارسال کردند و افزود که هیچ سندی در مورد آنچه پیش‌بینی شده است ندارد.

این واقعه پس از آن رخ داد که اردوغان در دور دوم انتخابات برای ادامه سیاست خارجی عضلانی خود که طی آن ترکیه با پیشنهاد سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو در سال گذشته در مواجهه با تهاجم روسیه به اوکراین مخالفت کرده بود، به دست آورد.

وی گفت: “این عوامل در تصمیم پارلمان ما در مورد عضویت سوئد مهم خواهند بود. اما نکته مثبت، همانطور که در مورد فنلاند مشاهده می کنید، ترکیه برای گسترش ناتو باز است و ما همان استاندارد را برای سوئد نیز اعمال خواهیم کرد.” مصاحبه.

(گزارش توسط حسین حیاتسور در آنکارا، جاناتان اسپایسر در استانبول و آنا رینگستروم در استکهلم، ویلیام مکلین)



منبع

پیشنهادات عضویت باید توسط تمامی اعضای ناتو تایید شود.

تصویر دیگری که توسط این حساب به اشتراک گذاشته شده است شامل متنی با خواندن “آزادی برای اوجالان” است که به رهبر زندانی پ.ک.ک، عبدالله اوجالان اشاره دارد و همچنین بر روی ساختمان پخش شده است.

این هشدار می تواند خطرات را پیش از نشست سران ناتو در اواسط جولای که در آن برخی از اعضای ائتلاف از ترکیه می خواهند از پیشنهاد عضویت سوئد حمایت کند، پس از یک سال تأخیر به دلیل نگرانی ها مبنی بر اینکه استکهلم باید اقدامات بیشتری برای مقابله با گروه های شبه نظامی انجام دهد، افزایش یابد.

احمد برات کانکار، رئیس سابق کمیته روابط خارجی پارلمان و رئیس هیئت ترکیه در مجمع پارلمانی ناتو، گفت که ترکیه انتظار دارد سوئد در مورد نحوه اجرای قوانین تروریسم تعامل بیشتری داشته باشد.

فخرالدین آلتون، مدیر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه، گفت: “ما از مقامات سوئدی انتظار داریم این حادثه را بررسی کنند، مسئولین را مورد بازخواست قرار دهند و از فعالیت اعضای خودشناس پ ک ک – که اتحادیه اروپا آن را یک نهاد تروریستی می شناسد – در خاک سوئد متوقف کنند.” در توییتر گفت.