ترامپ در حال مبارزه با قانون نیویورک است که برای مقابله با غول های شرکتی استفاده می شود

جیمز به نوبه خود در کنفرانس مطبوعاتی چهارشنبه خاطرنشان کرد که دادگاه ها ادعاهای ترامپ را رد کرده اند و راه را برای شکایت او که ترامپ را متهم به دروغگویی در مورد ارزش دارایی هایش برای تضمین شرایط وام و حق بیمه مطلوب کرده است، باز کرده است.

و این اساسنامه به دفتر دادستان کل – تنها آژانسی که اختیار دارد پرونده ها را تحت قانون قرار دهد – اختیارات قابل توجهی برای تحقیق در مورد شرکت ها قبل از شکایت از آنها می دهد. در حالی که شاکیان در یک دعوای مدنی معمولی نمی‌توانند اسناد را جمع‌آوری کنند یا تا پس از طرح دعوی، مصاحبه انجام دهند، «63 12» به دادستان کل این اختیار را می‌دهد که قبل از تصمیم‌گیری در مورد شکایت کردن، احضاریه‌ها را صادر کند، ودیعه را انجام دهد و کارهای دیگری را انجام دهد.

مانند هزاران اقدام قبلی توسط دفتر دادستان کل – از جمله اقدامات علیه غول نفتی اکسون موبیل، بانک جهانی UBS، شرکت تنباکو Juul، و شرلی و شرکت داروسازی سابقش – شکایت جیمز علیه ترامپ به یک قانون عضلانی بستگی دارد که دفتر او را فراهم می کند. با دست بالا در بررسی و مجازات تخلفات شرکتی.

اکسون در تسطیح ادعاهای انگیزه های سیاسی منحصر به فرد نیست – یک اتهام رایج در پرونده های حساس سیاسی که توسط دادستانی کل مطرح می شود، نه فقط مواردی که مربوط به “63 12” است.

برای دهه‌ها، دفتر دادستان کل نیویورک برای مقابله با آنچه که به‌عنوان فاجعه‌بارترین شرور شرکت‌ها از جمله تولیدکنندگان نفت، بانک‌های بزرگ، شرکت‌های دخانیات و مارتین شکرلی می‌داند، بر قانون کمی شناخته شده اما قدرتمند تکیه کرده است. حالا این باشگاه مشکوک یک عضو جدید دارد: دونالد ترامپ.

شکایت جیمز اولین مورد اعتراض ترامپ با این قانون خاص نیست. پیشینیان او از آن در اقدامات قانونی علیه سرمایه‌گذاری تحصیلی انتفاعی او، دانشگاه ترامپ، و خیریه خانوادگی او، بنیاد ترامپ استفاده کردند، که هر دو میلیون‌ها دلار برای حل این پرونده‌ها پرداخت کردند. (بنیاد هم منحل شد).

او گفت که شکایت او “نشان می دهد که دونالد ترامپ به دروغ میلیاردها دلار دارایی خالص خود را افزایش داده تا به ناحق خود را ثروتمند کند و سیستم را فریب دهد و در نتیجه همه ما را فریب دهد.”

با ترامپ، جیمز تحت سوگند از او بازجویی کرد، اما او با استناد به حق متمم پنجم قانون اصلاحیه پنجم خود علیه خود اتهامی، واقعیتی که در شکایت او علیه او برجسته شد، از پاسخگویی به سوالات او امتناع کرد.

سازمان ترامپ با تکرار مخالفت های ترامپ، در پاسخ به پرونده جیمز در این هفته گفت که اقدام او محصول “سیاست، ناب و ساده” بوده است.

اکسون به نوبه خود از ایالت در دادگاه فدرال شکایت کرد، تا حدی به این دلیل که تحقیقات با انگیزه سیاسی انجام شده است. دادگاه این پرونده را رد کرد و دادگاه بالاتر اوایل سال جاری شکایت را رد کرد.

این قانون همچنین برای متهمان پیش‌بینی می‌کند که دستاوردهای غیرقانونی خود را از بین ببرند و به دادستان کل اهرم قابل‌توجهی در مذاکرات بالقوه حل و فصل پیش از محاکمه شدن پرونده می‌دهد. شکایت علیه ترامپ به دنبال 250 میلیون دلاری است که ادعا می کند او از طریق فریبکاری های خود به دست آورده است و از قاضی می خواهد که اساساً او را در ایالت از بین ببرد.

ترامپ همچنین به اسلاف جیمز حمله کرده بود که با استفاده از «63 12» به دنبال او آمدند. در سال 2013، اریک اشنایدرمن، دادستان کل وقت، شکایتی را علیه دانشگاه ترامپ، سرمایه‌گذاری آموزشی انتفاعی، تنظیم کرد و آن را عملیاتی چند ساله «طعمه و تغییر» نامید. تیم حقوقی ترامپ این تحقیقات را “با انگیزه سیاسی” و “هدر دادن فوق العاده پول مالیات دهندگان” خواند.

ترامپ در آخرین مورد هرگونه تخلفی را رد کرده و جیمز، دموکراتی که برای انتخاب مجدد نامزد شده است، به انجام یک «شکار جادوگر» با انگیزه سیاسی متهم کرده است. ادعای ترامپ مبنی بر اینکه تحقیقات به دلیل سیاست انجام شده است، موضوع دعوای متقابلی بود که امسال توسط دو قاضی کنار گذاشته شد.

ترامپ پس از سال ها مبارزه با این پرونده، در سال 2016 با تسویه حساب 25 میلیون دلاری این موضوع را حل کرد.

دیوید ناچمن، که در طول 10 سال حضورش در دادستانی کل پرونده‌هایی را مطرح کرد، از جمله شکایت گسترده علیه شرکت‌های مواد افیونی، گفت: «این یک قانون بسیار قدرتمند است. ناچمن اکنون یک مدرس مدعو در دانشکده حقوق ییل است.

در سال 2019، پس از سال ها دعوای حقوقی تلخ و یک محاکمه مدنی 12 روزه، یک قاضی منهتن به نفع اکسون رای داد و دریافت که دفتر دادستان کل نتوانسته است ثابت کند که غول نفتی در نمایندگی های عمومی شرکت در مورد تغییرات آب و هوایی تقلب کرده است. . این شکایت – که قاضی در حکم خود آن را “هذلولی” خواند – در سال 2018 توسط سلف جیمز، باربارا دی آندروود، ثبت شد.

ترامپ در اواخر سال گذشته از جیمز در دادگاه فدرال شکایت کرد و به دنبال ممانعت از تحقیقات او بود و به اظهارات انتقادی او درباره رئیس جمهور وقت در اولین مبارزات انتخاباتی خود برای دادستان کل بیان کرد.

این قانون که تقریباً 70 سال پیش در زمانی که جیکوب کی جاویتز دادستان کل نیویورک بود به تصویب رسید، به ستون اصلی این دفتر تبدیل شده است. این امر در طیف گسترده ای از اقدامات مدنی اخیر که صدها میلیون دلار در شهرک سازی به دست آورده اند، محور بوده است.

© 2022 شرکت نیویورک تایمز



منبع

جیمز در یک کنفرانس مطبوعاتی روز چهارشنبه که پرونده علیه ترامپ و تجارت خانوادگی او را اعلام کرد، خاطرنشان کرد که این قانون “به دادستان کل اختیارات گسترده و ویژه ای می دهد.”

اکثر متهمان این قانون تصمیم به حل و فصل می گیرند، اما در دادگاه، نتایج متفاوتی در سال های اخیر داشته است.

رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ، برج ترامپ را در نیویورک، 10 اوت 2022 ترک می کند. (بریتانی نیومن/نیویورک تایمز)

در سال 2005، الیوت اسپیتزر، دادستان کل وقت، از قانون برای شکایت از غول بیمه American International Group و رهبر آن موریس آر. گرینبرگ استفاده کرد که به نوبه خود اسپیتزر را متهم کرد که از این پرونده برای تقویت حرفه سیاسی خود استفاده می کند.

لتیتیا جیمز، دادستان کل، روز چهارشنبه از رئیس جمهور سابق، کسب و کار خانوادگی و سه فرزندش شکایت کرد و آنها را متهم کرد که به وام دهندگان و بیمه گران دروغ گفته اند و به طور متقلبانه و زیاده روی دارایی های او – به میزان میلیاردها دلار – ارزش گذاری کرده اند.

رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ، برج ترامپ را در نیویورک، 10 اوت 2022 ترک می کند. (بریتانی نیومن/نیویورک تایمز)

او گفت که این قدرت عمدتاً از یک نوار نسبتاً پایین برای اثبات تقلب ناشی می شود. در این موارد، دادستانی کل مجبور نیست نشان دهد که متهمان قصد کلاهبرداری از کسی را داشته اند یا اینکه اقدامات آنها منجر به ضرر مالی شده است. می تواند پرونده ای را صرفاً بر اساس اظهارات نادرست یا اقدامات فریبکارانه تشکیل دهد.

برای خبرنامه The Morning از نیویورک تایمز ثبت نام کنید

این اساسنامه، که به عنوان قانون اجرایی 63 (12) شناخته می شود، بیشتر شبیه یک فرمان محرمانه به نظر می رسد تا یک بند قدرتمند در برابر تخلفات شرکتی. و با این حال، زرادخانه قانونی غیرمعمول گسترده ای را در اختیار دادستان کل قرار می دهد تا در مورد مشاغل و افرادی که در «کلاهبرداری یا غیرقانونی مداوم» دخیل هستند تحقیق کند.

هارلان لوی که از سال 2011 تا 2015 به عنوان معاون دادستان کل خدمت کرده است، گفت: «رفتار ادعا شده در این پرونده متناسب با اساسنامه است.