بر اساس این گزارش، دانشمندان در آزمایشگاه هسته‌ای آمریکا توسط چین برای طراحی موشک‌ها و پهپادها استخدام شدند.

مقامات لس آلاموس سوالاتی را به وزارت انرژی ارجاع دادند که از پرداختن به یافته های خاص گزارش خودداری کردند.

دانشمندان از طریق مشارکت در «برنامه‌های استعداد» دولت چین، که برای جذب دانشمندان چینی برای بازگشت به چین طراحی شده‌اند، بالغ بر یک میلیون دلار دستمزد دریافت کردند. چنین برنامه‌هایی برای استعدادیابی مدت‌هاست که به‌عنوان یک منبع نگران‌کننده شناخته می‌شوند، اما مقامات آمریکایی گفته‌اند که قبلاً گزارشی طبقه‌بندی نشده که این پدیده را با این جزئیات توصیف کند، و نام دانشمندان خاص و پروژه‌هایی را که روی آنها کار کرده‌اند، ندیده‌اند.

این گزارش با استناد به اطلاعات عمومی منتشر شده در وب سایت های ایالات متحده و چین، حاوی اطلاعات خاصی در مورد تعدادی از دانشمندان است.

ژائو اکنون معاون رئیس دانشگاه علوم و فناوری جنوبی چین، معروف به SUStech است که تحقیقات دفاعی را انجام می دهد. او به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ نداد.

بر اساس این گزارش، بسیاری از دانشمندان بعدا برای کمک به پیشرفت در فناوری هایی مانند کلاهک های نفوذگر در عمق زمین، موشک های مافوق صوت، زیردریایی های آرام و پهپادها به چین بازگشتند.

رابرت دالی، کارشناس چین در مرکز ویلسون، یک مؤسسه تحقیقاتی غیرحزبی با مجوز کنگره، می‌گوید: «ما از ورود استعدادهای چینی بسیار سود برده‌ایم. و من امیدوارم که بتوانیم این کار را ادامه دهیم – این برای ایالات متحده ضروری است. اما چین اکنون در حال توسعه سیستم‌های تسلیحاتی، قابلیت‌ها، دکترین‌ها و صراحتاً، نگرش‌هایی نسبت به قدرت خود است که به این معنی است که ما باید در برخی از این زمینه‌ها به نقشه برگردیم.

سپس، در سال 2016، ژائو به یک برنامه استعدادیابی پیوست، استرایدر پیدا کرد، و ایالات متحده را برای کار در یک مرکز تحقیقاتی در چین ترک کرد. این گزارش خاطرنشان می کند که قبل از آن، زمانی که او در لس آلاموس بود، یک دانشمند چینی دیگر را استخدام کرد که با او در تحقیقات بمب کار می کرد. بر اساس این گزارش، این دانشمند در سال 2007 حق اختراعی را برای یک “کلاهک نافذ بسیار ضخیم” در چین به ثبت رساند.

کارگران آزمایشگاه ملی لس آلاموس (آزمایشگاه ملی لس آلاموس از طریق فایل AP)

اگرچه یک دانشمند سابق لوس آلاموس در سال 2020 به دروغ گفتن در مورد مشارکت خود در یک برنامه استخدام چینی اعتراف کرد، به نظر می رسد بیشتر رفتارهای توصیف شده در این گزارش قانونی بوده است. علاوه بر این، مقامات و کارشناسان ایالات متحده می گویند که اکثر دانشمندان چینی که به ایالات متحده مهاجرت می کنند در اینجا باقی می مانند – و بسیاری از آنها سهم قابل توجهی در فناوری دفاعی ایالات متحده داشته اند.

سفارت چین در واشنگتن به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

گرگ لوسک، یکی از بنیانگذاران استرایدر و نویسنده اصلی گزارش، گفت که انتقال استعداد “یک تهدید مستقیم برای امنیت ملی ایالات متحده است.” چین در حال انجام بازی‌ای است که ما برای آن آماده نیستیم و باید واقعاً بسیج شویم.»

ایوانینا و سایر مقامات گفتند که لوس آلاموس به هیچ وجه دور از ذهن نیست – چین در حال استخدام دانشمندان در دیگر آزمایشگاه‌های ملی و مراکز تحقیقاتی بزرگ در سراسر ایالات متحده است.

این گزارش که توسط Strider Technologies منتشر شده است، آنچه را که تلاش سیستماتیک دولت چین برای استقرار دانشمندان چینی در آزمایشگاه ملی لوس آلاموس، جایی که برای اولین بار تسلیحات هسته‌ای در آنجا ساخته شد، توصیف می‌کند.

این آژانس افزود: «در پاسخ به تهدیدات امنیتی فزاینده تحقیقاتی، وزارت انرژی در سال‌های اخیر گام‌های مهمی از جمله تصویب بررسی دقیق، بررسی‌های ضد جاسوسی، و محدودیت‌هایی برای مشارکت در برنامه‌های استعدادهای خارجی برداشته است». “وزارت انرژی همچنین رویه هایی را برای اطمینان از انطباق با الزامات مجوز صادرات ایالات متحده، از جمله موارد حاکم بر انتشار فناوری کنترل شده برای اتباع خارجی در ایالات متحده، اجرا می کند.”

حداقل 154 دانشمند چینی که در دو دهه گذشته بر روی تحقیقات تحت حمایت دولت در بزرگترین آزمایشگاه امنیت ملی ایالات متحده کار می کردند، برای انجام کارهای علمی در چین استخدام شده اند – که برخی از آنها به پیشرفت فناوری نظامی که امنیت ملی آمریکا را تهدید می کند – کمک کردند. گزارش جدید اطلاعات خصوصی که توسط NBC News بدست آمده است.

وزارت انرژی در بیانیه‌ای به ان‌بی‌سی نیوز گفت که «امنیت و دفاع ملی آمریکا مستلزم حفاظت شدید از توسعه فناوری حیاتی است، حتی اگر از تحقیقات علمی باز که رهبری فناوری ایالات متحده را تضمین می‌کند، محافظت کنیم.

لوس آلاموس، جایی که بمب اتمی در طول جنگ جهانی دوم ساخته شد، به علم و مهندسی برای حمایت از امنیت ملی ایالات متحده اختصاص دارد. اما بسیاری از تحقیقات در آنجا طبقه بندی نشده است و بسیاری از دانشمندان خارجی در آزمایشگاه کار می کنند.

کارگران آزمایشگاه ملی لس آلاموس (آزمایشگاه ملی لس آلاموس از طریق فایل AP)

به عنوان مثال، طبق این گزارش، ژائو یوشنگ در طول 18 سال کار در لوس آلاموس، نزدیک به 20 میلیون دلار کمک مالی از مالیات دهندگان آمریکایی دریافت کرد، جایی که او یک مجوز فوق محرمانه Q را انجام داد و یک پروژه دفاعی توسعه بمب‌هایی را رهبری کرد که می‌توانند به اعماق زیرزمین نفوذ کنند.

این مقاله در ابتدا در NBCNews.com منتشر شده است

گزارش Strider می گوید که در سال 2019 وزارت انرژی قانونی را تصویب کرد که کارمندان و پیمانکاران را از شرکت در برنامه های استعدادیابی مرتبط با چین، روسیه، ایران و کره شمالی منع می کرد. گزارش می گوید به نظر می رسد این قانون فرار مغزها را کاهش داده است.

گزارش استرایدر نشان داد که 15 کهنه سرباز لوس آلاموس در SUStech کار می کنند، از جمله رئیس جمهور، چن شییی، که سهم عمده ای در برنامه موشکی مافوق صوت چین داشته است. چن به ایمیل ها پاسخ نداد.

بیل اوانینا که از سال 2014 تا 2021 به عنوان عالی ترین مقام ضد جاسوسی در دولت ایالات متحده کار می کرد، گفت که گزارش های طبقه بندی شده زیادی را در طول سال ها مشاهده کرده است که مشکل انتقال فناوری از طریق شکار استعدادها را مستند می کند.

با این حال، او گفت: «این اولین باری است که ما یک گزارش جامع و منبع باز داریم که افراد، مکان‌ها، خدمات و سازمان‌هایی را در چین شناسایی می‌کند که از استعدادهایی که زمانی در آزمایشگاه‌های ملی کار می‌کردند، بهره می‌برند. ”

اوانینا گفت: «هیچکس نمی تواند بگوید که این یک موضوع امنیت ملی نیست. «از آنجایی که از مافوق صوت گرفته تا قابلیت‌های صوتی و کلاهک‌های جنگی، ما توانایی استفاده از سلاح‌های دشمنان را علیه ما اعمال می‌کنیم. و این برای هر آمریکایی سخت است که بلعیده شود.»

وزارت دادگستری در سال 2018 آنچه را که «ابتکار چین» نامید، راه‌اندازی کرد، تلاشی برای جلوگیری از سرقت تحقیقات پیشرفته توسط چین. مجموعه ای از پرونده ها در بحبوحه اتهامات نژادپرستانه منفجر شد و وزارت دادگستری سال گذشته این طرح را رها کرد. مقامات امنیت ملی می گویند تهدید جاسوسی چین – و کسب قانونی مالکیت معنوی ایالات متحده توسط چین – همچنان ادامه دارد.

کریستوفر رای، مدیر اف‌بی‌آی در یک سخنرانی در سال 2020 گفت: «از طریق برنامه‌های جذب استعداد مانند هزار استعداد، چین به دانشمندان دانشگاه‌های آمریکا پول می‌دهد تا دانش و نوآوری ما را مخفیانه به چین برگردانند – از جمله تحقیقات ارزشمند و با بودجه فدرال.» به صراحت، این بدان معناست که مالیات دهندگان آمریکایی به طور موثری هزینه توسعه فناوری خود چین را پرداخت می کنند.

اما مقامات اطلاعاتی فعلی و سابق آمریکا گفتند که گزارش استرایدر نشان می‌دهد که چگونه دولت چین از برنامه‌های جذب استعداد برای به دست آوردن بینش در مورد فناوری ایالات متحده برای کمک به ایجاد ارتشی که تهدیدی جدی برای امنیت ملی ایالات متحده است، استفاده کرده است. این مقامات افزودند که چرخش تندرو چین در دوره ریاست جمهوری شی جین پینگ جرقه ارزیابی مجدد تاریخ طولانی تبادل علمی بین دو کشور است.

در سال 2019، یک گزارش دو حزبی سنا گفت که برنامه هزار استعداد چین و ترتیبات مشابه، عاملی برای استفاده چین از تحقیقات ایالات متحده است.