با افزایش تنش ها با آمریکا، کارآفرینان فناوری چینی مشتاق «چین زدایی» هستند

کریس پریرا، مستقر در شنژن، که مؤسسه اکوسیستم آمریکای شمالی را اداره می‌کند، گفت: شرکت‌هایی که به دنبال تغییر پایگاه‌های فراساحلی و حتی «دی چین» از نظر هویت شرکت هستند، به یک روند تبدیل شده‌اند.

وزارت بازرگانی ایالات متحده به درخواست برای اظهار نظر در مورد نگرش نسبت به شرکت های چینی در داخل ایالات متحده پاسخی نداد.

تامی اکنون در حال راه‌اندازی یک استارت‌آپ جدید است و در نهایت می‌خواهد به ایالات متحده نقل مکان کند – این در حالی است که مقامات گمرک ایالات متحده به طور طولانی در مورد اینکه چرا او در سفر کاری اخیر به آنجا یک حساب بانکی در ایالات متحده داشت، سؤال شده بود.

رایان مستقر در شنژن، که به دلیل ترس از انتقام‌جویی در چین از ذکر نام خانوادگی خود امتناع کرد، می‌گوید استارت‌آپ نرم‌افزاری سه ساله‌اش به جایی رسیده است که گسترش در ایالات متحده – بزرگترین اقتصاد جهان – طبیعی است. شرکت او در حال حاضر یک میلیون کاربر در شرق آسیا و یک پایگاه قوی در آمریکای شمالی دارد.

دفتر اطلاعات شورای دولتی چین (SCIO) و وزارت خارجه چین به درخواست ها برای اظهار نظر در مورد تلاش های برخی از کارآفرینان برای مهاجرت به خارج یا ابراز ناامیدی آنها از چین پاسخی ندادند.

او گفت که در حالی که انجام تجارت از چین غیرممکن نیست، بی اعتمادی بین واشنگتن و پکن به حدی تبدیل شده است که “اگر خارج باشم برای کارمندان و سهامدارانم آسان تر است.”

تامی، یکی دیگر از کارآفرینان، پس از اینکه درخواست‌های سانسور دولت در مورد محصولش بسیار مکرر و مزاحم شد، از چین به خارج از کشور نقل مکان کرد و او را به تعطیلی تجارت سوق داد.

توسط دیوید کرتون

جیمز مک گرگور، رئیس چین بزرگ در مشاوره ارتباطات ایالات متحده می گوید: «روایت سیاسی در واشنگتن دی سی و در بسیاری از پایتخت های ایالت ها مبتنی بر این تصور غلط است که همه شرکت های چینی با دولت چین و حزب کمونیست چین در هم تنیده هستند و از آنها جهت می گیرند. APCO در سراسر جهان

این کارآفرینان گفتند که از ابراز حمایت پکن از صاحبان مشاغل خصوصی متقاعد نشده اند و نگران از دست دادن آزادی های مدنی هستند. جاه طلبی در چین اغلب مستلزم ایجاد روابط با حزب کمونیست چین است – گامی که آنها تمایلی به انجام آن ندارند، برخی از آنها نیز می گویند.

راه حل او؟ او در تلاش است تا در یکی دیگر از کشورهای آسیایی اقامت دائم کسب کند.

(گزارش توسط دیوید کرتون؛ گزارش اضافی توسط ادواردو باپتیستا در پکن و کیسی هال در شانگهای؛ ویرایش توسط برندا گو و ادوینا گیبس)



منبع

نقاط اشتعال عمده شامل محدودیت‌های صادراتی ایالات متحده بر روی تراشه‌ها و نگرانی‌های امنیتی داده‌ها است که باعث شده تا TikTok متعلق به ByteDance در دستگاه‌های دولتی ایالات متحده و به طور کلی توسط ایالت مونتانا ممنوع شود. به نوبه خود، چین اخیراً صنایع کلیدی را از استفاده از محصولات Micron Technology مسدود کرده است و به دنبال مهار مشاوران خارجی و شرکت‌های بررسی دقیق بوده است.

شین از اظهار نظر خودداری کرد و PDD به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.

یک سرکوب نظارتی دو ساله بر روی بخش فناوری چرخه آزاد چین از اواخر سال 2020 – که با محدودیت‌های شدید صفر کووید در طول همه‌گیری همپوشانی داشت – منجر به سرخوردگی آنها از چین در دوره شی جین پینگ شده است.

رویترز با هفت کارآفرین فناوری از سرزمین اصلی چین صحبت کرد که بیشتر آنها تحصیل کرده خارج از کشور هستند و مایلند تجارت خود را در ایالات متحده گسترش دهند. همه در تلاش برای به دست آوردن اقامت دائم یا شهروندی در جاهای دیگر هستند و اکثر آنها طیف وسیعی از گزینه ها از جمله هنگ کنگ، کانادا، ژاپن، ایالات متحده و سنگاپور را بررسی می کنند.

ویلسون، کارآفرینی که پس از اینکه شی در سال گذشته سومین دوره ریاست جمهوری بی‌سابقه خود را به دست آورد، گفت: «همه چیز در طول همه‌گیری تغییر کرد.

شنژن، چین (رویترز) – برای کارآفرین جاه‌طلب فناوری چین، گسترش به ایالات متحده همچنان سخت‌تر می‌شود.

اما حتی اگر گسترش به ایالات متحده بسیار دشوارتر شده باشد، هنوز هم این هدف نهایی برای اکثر کارآفرینانی است که رویترز با آنها صحبت کرده است. آنها افزودند که تمرکز بر بازار داخلی با وجود اندازه آن، به سختی گزینه جذابی است.

تا کنون در سال جاری، شرکت پریرا حدود 100 درخواست از شرکت های سرزمین اصلی داشته است که به دنبال کمک برای توسعه در خارج از کشور هستند. پریرا گفت که او به خیلی ها توصیه می کند که چگونه به طور موثر در خارج از کشور محلی سازی کنند و به جز پوشاندن هویت چینی خود بخشی از یک جامعه شوند.

شانه های سردتر

SCIO به درخواست برای اظهار نظر در مورد تأثیر سانسور بر مشاغل در چین پاسخ نداد.

به گفته کارآفرینان و مشاوران، تنش‌های ژئوپلیتیکی به معنای فضای بسیار دوستانه کمتری برای شرکت‌های چینی است که می‌خواهند در ایالات متحده فعالیت کنند یا بودجه کسب کنند.

شرکت‌هایی که به وضوح بر هویت چینی خود تأکید نکرده‌اند، شامل خرده‌فروشی آنلاین مد سریع شین است که یک شرکت سنگاپور را شرکت هلدینگ واقعی خود قرار داده است. در اوایل ماه مه، شرکت تجارت الکترونیک PDD Holdings دفتر مرکزی خود را از شانگهای به دوبلین منتقل کرد.

کمتر چینی شدن

از این هفت کارآفرین، سه نفر پذیرفتند که فقط با نام انگلیسی‌شان شناسایی شوند، در حالی که بقیه درخواست کردند نامشان فاش نشود و همه به نگرانی‌هایی در مورد عواقب در داخل چین اشاره کردند. آنها همچنین درخواست کردند که کسب و کار آنها به طور مفصل توضیح داده نشود.

اما او از اختلافات تجاری ایالات متحده و چین و محدودیت های تعداد فزاینده ای از شرکت های چینی که توسط قانونگذاران آمریکایی اعمال شده یا در حال پیشنهاد است، ناامید شده است.

آژانس گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

ما خیلی شبیه به پر کردن ساندویچ در وسط یک بیسکویت هستیم.»

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که برخی از کشورهای غربی می‌خواهند فناوری را سیاسی کنند و موانعی را برای همکاری‌های تجاری و فناوری منظم ایجاد کنند که به نفع هیچ‌یک از طرفین نیست و بر پیشرفت فناوری و رشد اقتصادی جهانی تأثیر منفی می‌گذارد.

در حالی که ممکن است تنش‌های آمریکا و چین در دوران دولت ترامپ که تعرفه‌ها را به طور گسترده اعمال کرد و تحریم‌هایی را علیه هوآوی اعمال کرد، انگیزه جدیدی داده شده باشد، این اصطکاک در زمان جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن، ادامه پیدا کرده است، زیرا هر دو کشور برای برتری در فناوری جهانی رقابت می‌کنند.

اکنون، برخی از صاحبان مشاغل فناوری در سرزمین اصلی چین می گویند که برای جلوگیری از محدودیت ها و تعصبات علیه شرکت های چینی در ایالات متحده، باید فراتر رفته و اقامت دائم یا شهروندی خارج از کشور را به دست آورند.

قبل از سال 2019، وجود یک شرکت چینی که از چین در ایالات متحده تجارت می کرد، چند مانع بزرگ وجود داشت. اما در بحبوحه تشدید تنش‌های تجاری آمریکا و چین، به ویژه پس از اعمال تحریم‌های واشنگتن علیه غول مخابراتی هوآوی، برخی شرکت‌های چینی شروع به ایجاد دفاتر مرکزی در خارج از کشور کردند – اقداماتی که می‌تواند به آنها کمک کند کمتر توجه دولت آمریکا را جلب کنند.

وی با ابراز تاسف از اینکه رقبای کشورهای دیگر هنگام تلاش برای توسعه در ایالات متحده با مشکلات مشابهی مواجه نشدند، گفت: این بسیار ناعادلانه است.