بایدن پس از اصابت موشک به لهستان، نشست «اضطراری» برگزار کرد

بایدن به خبرنگارانی که پرسیدند آیا او درباره وضعیت لهستان به‌روزرسانی می‌کند، پاسخ «نه» داد.

بایدن که یک شبه توسط کارکنان با خبر انفجار موشک از خواب بیدار شده بود در حالی که در اندونزی برای اجلاس گروه 20 به سر می برد، بامداد چهارشنبه با آندری دودا، رئیس جمهور لهستان تماس گرفت تا “تسلیت عمیق” خود را برای از دست دادن زندگی ابراز کند. بایدن در توییتر قول “حمایت و کمک کامل ایالات متحده از تحقیقات لهستان” را داد و “تعهد آهنین ایالات متحده به ناتو را مجدداً تایید کرد.”

رئیس جمهور ایالات متحده در یک میز گرد بزرگ در سالن رقص هتل خود میزبان رهبران G-7 بود که شامل کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و اتحادیه اروپا به همراه رئیس جمهور شورای اروپا و نخست وزیران کشورهای متحد ناتو، اسپانیا و هلند.

اساس اتحاد ناتو این اصل است که حمله به یک عضو حمله به همه آنهاست.



منبع

NUSA DUA، اندونزی (AP) – پس از اینکه لهستان، متحد ناتو گفت، یک موشک «ساخت روسیه» دو نفر را در شرق این کشور کشت، جو بایدن، رئیس جمهور، صبح چهارشنبه نشست «اضطراری» رهبران گروه هفت و ناتو را برای رایزنی در اندونزی تشکیل داد. بخشی از کشور خود در نزدیکی مرز اوکراین.

در بیانیه وزارت خارجه لهستان، این موشک در روسیه ساخته شده است. اما رئیس‌جمهور لهستان، دودا، در مورد منشأ آن محتاط‌تر بود و گفت که مقامات به طور قطع نمی‌دانند چه کسی آن را شلیک کرده یا از کجا ساخته شده است. او گفت که “به احتمال زیاد” ساخت روسیه است، اما هنوز در حال تایید است. در صورت تایید، این اولین بار از زمان تهاجم به اوکراین خواهد بود که یک سلاح روسی به یکی از کشورهای ناتو سقوط می کند.