ایالت گجرات، نخست‌وزیر هند، نخست‌وزیر هند، در نظرسنجی‌های محلی کلیدی رای می‌دهد

دهلی نو (AP) – رأی دهندگان در ایالت گجرات، زادگاه نخست وزیر نارندرا مودی، روز پنجشنبه در انتخابات محلی مهم رأی دادند، رأیی که به عنوان فشارسنج محبوبیت حزب حاکم بهاراتیا جاناتا در آستانه انتخابات عمومی در هند در سال 2024 تلقی می شود.

دور دوم رای گیری روز دوشنبه قبل از شمارش آرا در 8 دسامبر برگزار خواهد شد.

در همین حال، BJP با چالش سختی از سوی حزب Aam Aadmi روبرو است که از سال 2015 بر دهلی، پایتخت حکومت می کند. اوایل امسال، با سرنگونی حزب کنگره، در انتخابات در ایالت پنجاب شمالی به پیروزی رسید.

این نظرسنجی ها اولین مرحله از دو مرحله رأی گیری در ایالت غربی است که مودی بیش از یک دهه قبل از رهبری حزب ملی گرای هندو حاکم خود به پیروزی در انتخابات ملی در سال های 2014 و 2019 به عنوان وزیر ارشد حکومت کرد.

حزب اصلی مخالف کنگره هند امیدوار است که ثروت خود را احیا کند و محبوبیت خود را در این ایالت به دست آورد. در ماه اکتبر، حزب رئیس جمهور جدید را انتخاب کرد، اقدامی که به نظر می رسید وجهه خود را به عنوان یک سلسله خانوادگی از بین می برد. در سپتامبر، راهول گاندی، برجسته‌ترین رهبر آن، راهپیمایی وحدت بین کشوری را در شهرها، شهرک‌ها و روستاهای هند به راه انداخت تا حزب را جوان کند و حمایت مردم را جلب کند. اما تحلیلگران می گویند که هیچ یک از این رویدادها در انتخابات گجرات از نظر انتخاباتی به حزب کمک نمی کند.

مودی و ده ها تن از رهبران ارشد حزبش در گجرات مبارزات انتخاباتی خود را آغاز کرده اند و رأی دهندگان یک ماه پس از فروریختن پل معلق در شهر موربی که 135 نفر را به کام مرگ کشید پای صندوق های رای خواهند رفت. این فاجعه خشم مردم در سراسر ایالت را برانگیخت، اما تحلیلگران می گویند که این امر به محبوبیت BJP در نظرسنجی ها لطمه نمی زند.

حزب Aam Aadmi، که از یک جنبش سراسری ضد فساد در سال 2012 نشأت گرفت، نیرویی است که باید در دهلی با آن حساب کرد. از زمان پیروزی غیرمنتظره خود در ایالت پنجاب، این حزب در تلاش است تا حضور خود را در سراسر کشور تقویت کند. یک نمایش قوی در گجرات می تواند نشان دهد که آیا این حزب می تواند رأی دهندگان را در طول انتخابات عمومی سال 2024 تجدید نظر کند یا خیر، که عمدتاً به ضرر حزب کنگره ملی هند است که از سال 2014 با مشکل مواجه شده است.



منبع

حزب مودی علیرغم انتقاد از تورم و بیکاری محبوبیت خود را حفظ می کند و انتظار می رود که پیروز ظاهر شود. اکثر نظرسنجی‌های پیش از انتخابات و چندین تحلیلگر سیاسی پیش‌بینی کرده‌اند که اکثریت ۱۸۲ کرسی این ایالت را برای هفتمین بار متوالی به دست خواهد آورد و حزب اصلی مخالف کنگره و حزب تازه‌وارد «آم آدمی» را شکست خواهد داد.

BJP از سال 1995 در گجرات، ایالتی بیش از 60 میلیون نفر، قدرت را در دست دارد.