ایالات متحده از آریزونا به دلیل حمل کانتینر در مرز مکزیک شکایت کرد

امنیت مرزها کانون اصلی ریاست جمهوری دونالد ترامپ بود و همچنان موضوعی کلیدی برای سیاستمداران جمهوری خواه است.

فونیکس (AP) – دولت ایالات متحده روز چهارشنبه از داگ دوسی، فرماندار آریزونا و ایالت به دلیل قرار دادن کانتینرهای حمل و نقل به عنوان مانع در مرز با مکزیک شکایت کرد و گفت که این کشور در حال تجاوز به اراضی فدرال است.

شکایت ارائه شده در دادگاه منطقه ای ایالات متحده سه هفته قبل از اینکه فرماندار جمهوری خواه از فرماندار منتخب دموکرات، کیتی هابز، که گفته است با ساخت و ساز مخالف است کنار بکشد، صورت می گیرد.

این اقدام توسط رائول ام. گریجالوا، نماینده ایالات متحده، که نماینده جنوب آریزونا است، مورد تشویق قرار گرفت. او این پروژه را “دیوار مرزی زباله های غیرقانونی” خواند.

تلاش دوسی برای دیوار کانتینری در اواخر تابستان در یوما در غرب آریزونا، یک گذرگاه محبوب، با تعداد زیادی پناهجو که روزانه وارد می‌شوند و اغلب راه‌هایی برای دور زدن موانع جدید پیدا می‌کنند، آغاز شد. زمانی که دیوار مرزی ترامپ به طول 450 مایل (724 کیلومتر) باز مانده بود، کانتینرها مناطقی را پر کردند. اما دره دورافتاده سان رافائل – آخرین محل ساخت و ساز – معمولاً توسط مهاجران استفاده نمی شود و در طرح ساخت دیوار ترامپ در نظر گرفته نشده است.



منبع

این اقدام دوسی در بحبوحه ورود بی سابقه مهاجران به مرز انجام می شود. مقامات مرزی ایالات متحده در سال مالی منتهی به 30 سپتامبر 2.38 میلیون بار مهاجران را متوقف کرده اند که 37 درصد بیشتر از سال قبل است. مجموع سالانه برای اولین بار در ماه اوت از 2 میلیون فراتر رفت و بیش از دو برابر بالاترین سطح در دوره ریاست جمهوری ترامپ در سال 2019 است.

شکایت وزارت دادگستری از دادگاه می‌خواهد که به آریزونا دستور داده شود که استقرار کانتینرها را در دره سن رافائل دورافتاده در شرقی‌ترین شهرستان کوچیز متوقف کند. کار قرار دادن 3000 کانتینر با هزینه 95 میلیون دلار حدود یک سوم کامل است، اما معترضان نگران تأثیر آن بر محیط زیست در روزهای اخیر کار را متوقف کرده اند.

فرماندار این کشور نوشت: «آریزونا چاره‌ای جز رسیدگی به بحران در مرز جنوبی خود نداشت و شروع به ایجاد یک مانع مرزی موقت کرد.»

راس مک اسپادن، مدافع حفاظت از جنوب غربی مرکز تنوع زیستی، گفت این شکایت فدرال “باید آغاز پایان حمله غیرقانونی داگ دوسی به جنگل های ملی حفاظت شده و حیات وحش در خطر انقراض باشد.”

دوسی در اوایل این هفته به مقامات آمریکایی گفت که آریزونا آماده کمک به برداشتن کانتینرها است که به گفته او به عنوان یک مانع موقت قرار داده شده بودند. اما او از دولت آمریکا می‌خواهد که بگوید چه زمانی شکاف‌های باقی‌مانده در دیوار مرزی دائمی را همانطور که یک سال پیش اعلام کرده بود پر می‌کند.

دوسی از مقامات فدرال به دلیل اعتراض آنها به دیوار کانتینر در 21 اکتبر شکایت کرد و اصرار داشت که آریزونا به تنهایی یا مشترک صلاحیت قضایی را بر روی نوار 60 فوتی (18.2 متری) بر روی کانتینرها دارد و طبق قانون اساسی این حق را دارد که از ساکنان در برابر “خطر قریب الوقوع” محافظت کند. بحران های جنایی و بشردوستانه.»

او گفت که از اعلام قبلی دولت بایدن مبنی بر پر کردن شکاف های دیوار دلگرم شده است، اما این یک سال پیش بود.

دوسی پس از اطلاع از قصد آنها برای ثبت شکایت، به مقامات فدرال نوشت و استدلال آنها مبنی بر اینکه کانتینرها “خطرات جدی ایمنی عمومی و آسیب های زیست محیطی دارند” را رد کرد.

در این شکایت آمده است: «مقامات Reclamation و Forest Service به آریزونا اطلاع داده اند که در حال تجاوز به اراضی فدرال است. این اقدام همچنین به دنبال خسارت برای جبران خسارت ایالات متحده برای رفع هر گونه خسارت در طول مرز است.

هابز گفته است که این پروژه را یک شیرین کاری سیاسی می داند، اما تصمیمی در مورد این کانتینرها پس از افتتاحیه خود در 5 ژانویه نگرفته است.

او در نامه‌ای در روز سه‌شنبه، در پاسخ به اخبار شکایت فدرال در حال انتظار، نوشت: ایالات متحده «به آریزوناها و همه آمریکایی‌ها مدیون است تا جدول زمانی را منتشر کند».

دوسی همچنین ادعاهای دولت آمریکا مبنی بر تداخل این کانتینرها با توانایی آژانس های فدرال برای انجام وظایف رسمی خود و همچنین تکمیل ساخت زیرساخت های مرزی در برخی مناطق را رد کرد.

دوسی نوشت: «خطر شماره یک امنیت عمومی و آسیب زیست محیطی ناشی از عدم اقدام دولت فدرال برای تامین امنیت مرزهای ماست. به جریان خود در ایالت ادامه دهد.»