اوکراین در آخرین روز انتخابات ریاست جمهوری روسیه حملات گسترده ای را با هواپیماهای بدون سرنشین انجام داد

اوکراین موج گسترده جدیدی از حملات پهپادی را روز یکشنبه به راه انداخت، زیرا روس‌ها در آخرین روز رای گیری ریاست جمهوری که قرار است تمدید شود، رای دادند. رئیس جمهور ولادیمیر پوتینحکومت او برای شش سال دیگر.

وزارت دفاع روسیه از سرنگونی 35 پهپاد اوکراینی در شبانه روز خبر داد که چهار فروند آن در منطقه مسکو بوده است.

سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو گفت که پنجمین پهپاد در نزدیکی فرودگاه دوموددوو پایتخت بعداً صبح یکشنبه سرنگون شد. تلفات یا خسارات احتمالی گزارش نشده است.

به گفته وزارت دفاع روسیه، دو پهپاد دیگر بر فراز منطقه کالوگا در جنوب پایتخت روسیه و منطقه یاروسلاول در شمال شرق مسکو شلیک شدند.

حملات به منطقه یاروسلاول، که در حدود 800 کیلومتری مرز اوکراین قرار دارد، از دورترین حملاتی بود که اوکراین تاکنون انجام داده است.

وزارت دفاع گفت: پهپادهای اوکراینی بیشتری بر فراز مناطق بلگورود، کورسک و روستوف هم مرز با اوکراین و کراسنودار جنوبی سرنگون شدند.

ویاچسلاو گلادکوف، فرماندار بلگورود گفت که گلوله باران اوکراینی روز یکشنبه یک دختر 16 ساله را کشت و پدرش را مجروح کرد.

به گفته مقامات منطقه ای، یک پهپاد بر روی یک پالایشگاه در منطقه کراسنودار سقوط کرد که باعث آتش سوزی شد که چند ساعت بعد خاموش شد. به گفته مقامات، یکی از کارگران این پالایشگاه بر اثر سکته قلبی جان خود را از دست داد.

پالایشگاه ها و پایانه های نفتی اهداف اصلی حملات پهپادهای اوکراینی بوده اند.

این حملات به دنبال مجموعه‌ای از حملات پهپادهای اوکراینی و سایر حملات در چند روز گذشته صورت گرفت که پوتین آن را تلاشی از سوی اوکراین برای ترساندن ساکنان و منحرف کردن انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه توصیف کرد.

او در جلسه روز جمعه شورای امنیت خود قول داد: «آن حملات دشمن بدون مجازات نمانده و نخواهد ماند. من مطمئن هستم که مردم ما، مردم روسیه، با انسجام بیشتر به آن پاسخ خواهند داد.»

در همین حال، ارتش اوکراین اعلام کرد که 14 پهپاد روسیه روز یکشنبه بر فراز منطقه اودسا سرنگون شده است. این حمله به دنبال حمله موشکی بالستیک روسیه به شهر بندری جنوبی در روز جمعه انجام شد که منازل مسکونی را منفجر کرد و حداقل 21 نفر را کشت. به گفته مقامات، موشک دوم سپس نیروهای اولیه را که به محل حادثه رسیدند هدف قرار داد.

وزارت دفاع بریتانیا روز یکشنبه گفت که گرانت شاپس، وزیر دفاع این کشور، سفر خود به اودسا را ​​در اوایل ماه جاری به دلیل تهدید موشکی روسیه رها کرد. ساندی تایمز گزارش داد که شاپس که در 7 مارس از کیف بازدید کرده بود، توسط اطلاعات بریتانیا هشدار داده شده بود که روسیه از برنامه های سفر او مطلع شده است.

نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد، نیروهای روسیه همچنین پنج موشک هدایت شونده ضد هوایی S-300 را به مناطق تحت کنترل اوکراین در مناطق خارکف و دونتسک و همچنین دو موشک هدایت شونده X-59 در منطقه Chernihiv پرتاب کردند.

در حالی که جنگ به سومین سال می‌گذرد، نیروهای روسی با تکیه بر قدرت آتش خود به موفقیت‌های آهسته و تدریجی در خط مقدم دست یافته‌اند، در حالی که اوکراین با حملات پهپادی بیشتر در عمق روسیه و حملات فرامرزی به مقابله پرداخته است.

روز شنبه، در گلوله باران اوکراین به شهر مرزی بلگورود روسیه که با حملات منظم روبرو شده است، دو نفر کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند.

ارتش روسیه همچنین مدعی شد که تلاش دیگری برای تهاجم مرزی توسط “گروه های خرابکار و شناسایی” اوکراین در روز شنبه خنثی شده است.

سپاه داوطلب روسیه – که شامل روس‌هایی است که در کنار نیروهای اوکراینی می‌جنگند – روز شنبه ویدئویی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد که در آن ادعا کرد 25 سرباز روسی را اسیر کرده است. ادعا را نمی توان به طور مستقل تأیید کرد.

حملات برون مرزی در این منطقه از زمان شروع جنگ به صورت پراکنده صورت گرفته و موضوع ادعاها و ادعاهای متقابل و همچنین اطلاعات نادرست و تبلیغاتی بوده است. –

جیل لاولس، نویسنده آسوشیتدپرس در لندن در این گزارش مشارکت داشت.

منبع