اوبراین سابق آژانس امنیت ملی در 6 ژانویه به کمیته 6 ژانویه گفت که تیم مک کانل نگرانی خود را در مورد حمله به مراسم تحلیف بایدن افزایش داد.

دو روز پس از حمله شورشیان طرفدار دونالد ترامپ به ساختمان کنگره، رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی آن زمان از سوی میچ مک کانل، رهبر جمهوری خواه مجلس سنا و یکی از دستیارانش تماس گرفت که از او خواستند چیزی را که شنیده بود بررسی کند: پرسنل نظامی بازنشسته همدل هستند. به دونالد ترامپ ممکن است برای جلوگیری از تحلیف جو بایدن آماده شود.

مهمتر از آن، اوبراین گفت که او پیام مشابهی را در دو تماس با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن دریافت کرد، که اوبرایان گفت که ظاهراً احساسات خود بایدن را منتقل می کند.

دانیل لیپمن در این گزارش مشارکت داشت.



منبع

اوبراین شهادت داد: “جیک از من خواسته بود که استعفا ندهم و به عنوان مشاور امنیت ملی در جایگاه خود بمانم.”

از جمله سناتور بن ساس (R-Neb.) و معاون سابق رئیس جمهور دان کویل، دیگرانی بودند که از او خواستند استعفا ندهد.

اوبراین این تماس را در شهادت کمیته منتخب 6 ژانویه در طول این مدت شرح داد یک مصاحبه تازه فاش شده در 23 اوت. او به هیئت گفت که هرگز نگرانی های مشابهی را از منابع دیگر نشنیده بود و در صحت آنها تردید داشت، اما به دو مرد گفت که با جان رتکلیف، مدیر وقت اطلاعات ملی، بررسی خواهد کرد. او گفت که در نهایت، این ترس ها هیچ بود، و او اذعان کرد که آنها در دوره ای از نگرانی های گسترده و آماده سازی برای امنیت مراسم تحلیف بایدن رخ داده اند.

“[H]اوبراین در این مصاحبه گفت: e نگران بود که گزارش‌هایی مبنی بر وجود پرسنل نظامی بازنشسته وجود داشته باشد که با رئیس‌جمهور همدل هستند و ممکن است در حال سازماندهی باشند. اوبراین گفت که دستیار امنیت ملی خود مک کانل، رابرت کرم، نیز در این تماس تلفنی بود و نگرانی های مشابهی را در مورد نیروی دریایی SEAL مطرح کرد.

اوبراین همچنین حداقل شک و تردیدهایی را در مورد تبادل نظر کسیدی هاچینسون، ستاره کمیته ششم ژانویه، گفت که از طریق تلفن با او داشته است. او گفت که مبادله ای که هاچینسون با او توصیف کرده بود «بعید» رخ می داد زیرا او مستقیماً به میدوز می رفت و نه از طریق او.

او گفت: «من با مارک امتیازاتی داشتم.

با این حال، گفتگوی فوق‌العاده بر ترس و بی‌ثباتی شدیدی که واشنگتن را در دو هفته بین حمله 6 ژانویه و رسیدن بایدن به ریاست‌جمهوری فراگرفته بود، تأکید کرد. این ترس ها در سراسر شهادت اوبراین، که رونوشت 210 صفحه ای آن روز جمعه منتشر شد، شایع بود.

اوبرایان همچنین تلاش های خود را به همراه سایر اعضای کابینه ترامپ مانند مایک پمپئو وزیر امور خارجه و رتکلیف برای ایجاد آرامش و رهبری توصیف کرد و عکسی را که این سه مرد اندکی پس از حمله به کنگره گرفتند را توصیف کرد تا به جهان نشان دهد که نگهبانان روی برج بودند.»

اوبراین، کاخ سفید بایدن و دستیاران مک کانل بلافاصله به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

اوبراین گفت: «سناتور مک‌کانل به من و سناتور لی می‌گفت که باید به واشنگتن برگردم و نمی‌توانم استعفا بدهم.

وکیل هاچینسون بلافاصله به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.

او گفت: “من فکر می کنم ما می توانستیم حمله هوایی چین به واشنگتن را در آن روز دفع کنیم.”

«آیا او از شما خواسته است که خواسته‌های او یا رئیس‌جمهور آینده مبنی بر ماندن شما به‌عنوان مشاور امنیت ملی را بیان کنید؟» یک بازپرس کمیته ناشناس پرسید.

اوبراین در شهادت خود درخواست‌ها و پیام‌های فوری متحدان سنا، از جمله مک‌کانل، مبنی بر عدم استعفا در روزهای پایانی ریاست‌جمهوری ترامپ را تشریح کرد – تماس‌هایی که به گفته او به دلیل گزارش‌های خبری مبنی بر اینکه او در حال بررسی استعفا بوده است، تحریک شده است. اوبراین به یاد می آورد که در جریان شورش 6 ژانویه، سناتور مایک لی (R-Utah) با او تماس گرفت و مک کانل را روی تلفن بلندگو گذاشت.

اوبراین در شهادت گسترده خود همچنین گفت که چند دقیقه پس از تخلیه مایک پنس معاون رئیس جمهور وقت به اسکله بارگیری در زیر کاپیتول، جایی که در میان شورش پناه گرفته بود، صحبت کرد. اوبراین گفت که او دقیقاً در زمانی که ترامپ با عصبانیت درباره امتناع پنس از کمک به تلاشش برای براندازی انتخابات توییت کرد، به یاد می آورد که با پنس در تماس تلفنی بوده است.

بازرسان این پنل خاطرنشان کردند که اوبراین از حساب‌های رسمی و شخصی خود در حمایت از پنس و علیه خشونت‌هایی که در حال وقوع بود، توییت کرد، حتی در حالی که دستیاران ترامپ در تلاش بودند ترامپ را متقاعد کنند که احساسات مشابهی را در 6 ژانویه ابراز کند.

اوبراین علیرغم شهادت انفجاری‌اش، حداقل در کمیته 6 ژانویه حضور داشت. گزارش نهایی. این هیئت خاطرنشان کرد که او به ترامپ و متحدانش اطلاع داده است که هیچ مدرک قابل‌توجهی مبنی بر تقلب گسترده در انتخابات نمی‌داند و همچنین نشان داد که نگرانی‌هایی در مورد خشونت از سوی معترضان متقابل در 6 ژانویه شنیده است. گزارش تماس‌هایش با پنس، مک‌کانل، کویل و بایدن. انتقال ارجاع داده نشد. پانل همچنین به پیام متنی اشاره کرد که لی برای اوبراین ارسال کرد که در آن نامه صوتی او از رودی جولیانی در عصر 6 ژانویه دریافت کرده بود.

متیو پاتینگر، معاون اوبراین در آن زمان، اندکی پس از 6 ژانویه استعفا داد و تصمیم خود را به اقدامات ترامپ در جریان شورش، به ویژه توئیت او در حمله به پنس نسبت داد. پاتینگر به طور علنی به کمیته 6 ژانویه در جریان جلسات استماع آن در تابستان شهادت داد.

اوبراین گفت: «پس این غذای آماده من بود.