انحصاری-TikTok تلاش ها را برای دستیابی به توافق امنیتی ایالات متحده افزایش می دهد

TikTok در سه سال گذشته به دنبال این بوده است که به ادارات و آژانس‌های دولتی ایالات متحده اطمینان دهد که اطلاعات شخصی شهروندان ایالات متحده قابل دسترسی نیست و محتوای آن توسط حزب کمونیست چین یا هر نهاد دیگری تحت نفوذ دولت آن کشور قابل دستکاری نیست.

این منابع برای بحث در مورد نقش گسترده Oracle، هیئت مدیره پروکسی پیشنهادی و جزئیات استخدام و هزینه در TikTok که برای اولین بار در اینجا گزارش می‌شوند، خواستند نامشان فاش نشود.

به گفته این منابع، وزارت خزانه داری ایالات متحده و وزارت دادگستری که مذاکرات با TikTok را رهبری می کنند، برای جلوگیری از نوعی چالش حقوقی از سوی شرکتی که پیشنهاد ترامپ را برای اجبار واگذاری سرمایه گذاری کند، آماده معامله هستند.

سخنگوی TikTok گفت: “ما در سال گذشته پیشرفت قابل توجهی در اجرای این راه حل داشته ایم و مشتاقانه منتظر تکمیل این کار هستیم تا این نگرانی ها برطرف شود.”

نیویورک/واشینگتون (رویترز) – اپلیکیشن ویدیوی کوتاه محبوب TikTok در حالی که سعی دارد دولت ایالات متحده را متقاعد کند که به آن اجازه دهد تحت مالکیت فناوری چینی باقی بماند، ارائه می دهد تا تجارت خود را به صورت کاملا بازو انجام دهد و آن را تحت نظارت خارجی قرار دهد. به گفته افرادی که با این موضوع آشنا هستند، شرکت ByteDance.

این منابع گفتند که هیئت مدیره USDS دارای سه عضو خواهد بود که توسط کمیته سرمایه گذاری خارجی در ایالات متحده (CFIUS) که یک پانل امنیت ملی است، بررسی خواهند شد. این منابع افزودند که ByteDance کنترلی بر هیئت مدیره و تصمیمات آن نخواهد داشت، حتی اگر هزینه عملیات بخش USDS را بپردازد.

برای غلبه بر این موانع، TikTok به دنبال ارائه لایه‌های نظارتی جدیدی به دولت ایالات متحده است. این منابع گفتند که نقش اوراکل را برای اطمینان از جدا بودن زیرساخت فناوری TikTok از ByteDance گسترش داده است.

یکی از منابع گفت که مقامات آمریکایی درگیر در این گفتگوها نشان داده اند که بسیاری از اقدامات داوطلبانه TikTok برای تقویت امنیت خود ممکن است بخشی از هر توافقی باشد که به ByteDance اجازه می دهد مالکیت خود را حفظ کند. با این حال، مشخص نیست که آیا دولت بایدن در نهایت قرارداد امنیتی با TikTok را امضا خواهد کرد یا خیر.

اوراکل به درخواست نظر پاسخ نداد. سخنگوی وزارت خزانه داری، که ریاست CFIUS را بر عهده دارد، از اظهار نظر دیگری به جز گفتن اینکه این هیئت متعهد به حفظ امنیت ملی است، خودداری کرد. کاخ سفید از اظهار نظر در مورد بررسی CFIUS از TikTok خودداری کرد.

قانونگذاران آمریکایی که به دنبال سرکوب چین به عنوان بخشی از مناقشات گسترده‌تر بر سر تجارت، مالکیت معنوی و حقوق بشر هستند، نگرانی‌های امنیتی در مورد TikTok را برای تحت فشار قرار دادن کاخ سفید برای اتخاذ مواضع تند مورد استفاده قرار داده‌اند.

به گفته این منابع، TikTok همچنین به دنبال استخدام حسابرسان و ناظران مستقل است که توسط این شرکت حقوق دریافت می کنند اما به CFIUS گزارش می دهند. درخواست‌های پیشنهادی برای برخی از نقش‌ها را به شرکت‌ها و مشاوران ارسال کرده و مهلتی برای پاسخ‌ها در نیمه اول ژانویه تعیین کرده است.

سال گذشته، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، فرمان اجرایی سلف خود، دونالد ترامپ، مبنی بر ممنوعیت TikTok در ایالات متحده را لغو کرد، اما مذاکرات بین دولت او و این شرکت رسانه های اجتماعی بر سر یک توافق احتمالی که نگرانی های امنیتی را برطرف می کند، ادامه یافت.

توسط اکو وانگ و دیوید شپردسون

کاخ سفید برای تصمیم گیری

به گفته منابع، اوراکل هم کدهای برنامه را که ظاهر و احساس TikTok را تعیین می کند و هم کدهای سرور را که عملکردهایی مانند جستجو و توصیه ها را ارائه می دهند، بررسی می کند. یکی از منابع اضافه کرد که بررسی ها در “مراکز شفافیت” اختصاصی که توسط مهندسان اوراکل بازدید می شود، انجام می شود و اولین مورد قرار است در ماه ژانویه در مریلند افتتاح شود.

این منابع افزودند که نتیجه در نهایت توسط کاخ سفید تعیین خواهد شد، زیرا بایدن برای قضاوت در مورد استدلال‌های ادارات و سازمان‌های مختلف دولتی که یا از توافق حمایت می‌کنند یا رد می‌کنند، درخواست خواهد شد.

به گفته این منابع، اما برخی از مقامات دولتی، از جمله در وزارت دفاع ایالات متحده، دفتر تحقیقات فدرال و آژانس اطلاعات مرکزی، همچنان مخالف یک توافق امنیتی هستند. این مقامات استدلال می‌کنند که کاربران TikTok همچنان آسیب‌پذیر خواهند بود، زیرا این برنامه همچنان برای فناوری خود به ByteDance، که برنامه ویدیوی کوتاه چینی Douyin را نیز اجرا می‌کند، متکی است.

(گزارش توسط اکو وانگ در نیویورک و دیوید شپردسون در واشنگتن؛ ویرایش توسط گرگ روملیوتیس و متیو لوئیس)



منبع

به گفته این منابع، TikTok همچنین پیشنهاد تشکیل یک هیئت “پراکسی” را داده است که بخش USDS را مستقل از ByteDance اداره می کند. این بخش به طور موقت توسط اندرو بونیلو، یک مامور سابق سرویس مخفی ایالات متحده اداره می شود و تا زمانی که یک توافق امنیتی با ایالات متحده به دست آید، به Shou Zi Chew، مدیر اجرایی TikTok گزارش می دهد.

سخنگوی TikTok از اظهار نظر در مورد امتیازات خاصی که این شرکت به دولت ایالات متحده داده است خودداری کرد، اما گفت که راه حل برای نگرانی های امنیتی که به CFIUS ارائه کرده است “جامع” است. او افزود که TikTok از پایان تابستان هیچ بحثی با دولت ایالات متحده “در مورد اصل توافقنامه پیشنهادی” نداشته است.

TikTok قبلاً چندین تدابیر را با هدف جلب رضایت دولت ایالات متحده رونمایی کرده است، از جمله توافقی برای Oracle Corp برای ذخیره داده‌های کاربران این برنامه در ایالات متحده و یک بخش امنیت داده ایالات متحده (USDS) برای نظارت بر تصمیم‌گیری‌های حفاظت از داده‌ها و تعدیل محتوا. به گفته یک منبع آگاه، این کشور 1.5 میلیارد دلار برای هزینه های استخدام و سازماندهی مجدد برای ساخت این واحد هزینه کرده است.