انحصاری-روسیه در تلاش است تا پرداخت های نفتی را جمع آوری کند زیرا چین، امارات و ترکیه نظارت بانکی را افزایش می دهند.

مسکو (رویترز) – هشت منبع آگاه به این موضوع، شرکت‌های نفتی روسیه با تأخیر چند ماهه برای پرداخت نفت خام و سوخت مواجه هستند، زیرا بانک‌های چین، ترکیه و امارات متحده عربی نسبت به تحریم‌های ثانویه آمریکا محتاط‌تر شده‌اند. گفت.

تأخیر در پرداخت، درآمد کرملین را کاهش می دهد و آنها را نامنظم می کند، و به واشنگتن اجازه می دهد تا به اهداف تحریمی دوگانه خود دست یابد – مختل کردن پول ارسالی به کرملین برای مجازات آن برای جنگ در اوکراین در حالی که جریان جهانی انرژی را قطع نمی کند.

به گفته هشت منبع بانکی و تجاری، چندین بانک در چین، امارات و ترکیه الزامات پایبندی به تحریم‌های خود را در هفته‌های اخیر افزایش داده‌اند که منجر به تاخیر یا حتی رد انتقال پول به مسکو شده است.

بانک‌ها، با احتیاط از تحریم‌های ثانویه ایالات متحده، شروع به درخواست از مشتریان خود کردند که تضمین‌های کتبی ارائه کنند که هیچ شخص یا نهادی از فهرست SDN (اتباع ویژه تعیین‌شده) ایالات متحده در معامله دخالت نداشته یا از پرداختی بهره‌مند نیست.

این منابع به دلیل حساسیت موضوع و به دلیل اینکه اجازه ندارند با رسانه ها صحبت کنند، خواستند نامشان فاش نشود.

دو منبع گفتند در امارات، بانک های First Abu Dhabi Bank (FAB) و Dubai Islamic Bank (DIB) حساب های مرتبط با تجارت کالاهای روسی را به حالت تعلیق درآورده اند.

چهار منبع گفتند که بانک مشرق امارات، زیارت و وکف بانک ترکیه و بانک های چینی ICBC و بانک چین هنوز پرداخت ها را پردازش می کنند، اما پردازش آنها هفته ها یا ماه ها طول می کشد.

بانک مشرق از اظهار نظر خودداری کرد. بانک های FAB و DIB امارات، Ziraat و Vakifbank ترکیه، ICBC چین و بانک چین به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت که مشکلات پرداخت زمانی وجود دارد که در مورد گزارش‌هایی مبنی بر اینکه بانک‌ها در چین پرداخت‌ها را کند کرده‌اند، سؤال می‌شود.

پسکوف در کنفرانس تلفنی روزانه خود با خبرنگاران گفت: البته فشار بی سابقه ایالات متحده و اتحادیه اروپا بر جمهوری خلق چین همچنان ادامه دارد.

پسکوف گفت: «البته این مشکلات خاصی ایجاد می کند، اما نمی تواند مانعی برای توسعه بیشتر روابط تجاری و اقتصادی ما (با چین) شود.

دستور اجرایی ایالات متحده

غرب پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022، تحریم‌های زیادی را علیه روسیه اعمال کرده است. معامله با نفت روسیه تا زمانی که زیر سقف قیمتی 60 دلار در هر بشکه توسط غرب فروخته شود، غیرقانونی نیست.

صادرات نفت روسیه و پرداخت‌های آن در ماه‌های اول جنگ مختل شد، اما بعداً با تغییر مسیر مسکو به آسیا و آفریقا و دور شدن از اروپا عادی شد.

یکی از منابع تجاری گفت: «مشکلات از دسامبر پس از اینکه بانک‌ها و شرکت‌ها متوجه شدند تهدید تحریم‌های ثانویه آمریکا واقعی است، بازگشت.

این منبع به یک فرمان اجرایی خزانه داری ایالات متحده که در 22 دسامبر 2023 منتشر شد، اشاره کرد که هشدار می داد ممکن است تحریم هایی را برای فرار از سقف قیمتی روسیه بر بانک های خارجی اعمال کند و از آنها خواسته بود تا پایبندی را افزایش دهند.

این اولین هشدار مستقیم در مورد احتمال تحریم های ثانویه علیه روسیه بود که آن را در برخی زمینه های تجاری با ایران برابری می کند.

به گفته منابع تجاری، پس از دستور ایالات متحده، بانک های چینی، امارات و ترکیه که با روسیه همکاری می کنند، چک ها را افزایش داده اند، شروع به درخواست اسناد اضافی کرده اند و کارکنان بیشتری را آموزش داده اند تا مطمئن شوند معاملات با سقف قیمت مطابقت دارند.

اسناد اضافی همچنین می‌تواند شامل جزئیات مالکیت همه شرکت‌های درگیر در معامله و داده‌های شخصی افراد کنترل‌کننده نهادها باشد، به طوری که بانک‌ها می‌توانند هرگونه قرار گرفتن در معرض فهرست SDN را بررسی کنند.

به گفته یکی از منابع بانکی آشنا، در پایان فوریه، بانک‌های امارات متحده عربی مجبور شدند نظارت دقیقی بر پرداخت‌ها انجام دهند، زیرا از آنها خواسته شد در صورت داشتن تراکنش‌هایی که از طرف یک نهاد روسی به چین انجام می‌شود، داده‌هایی را در اختیار بانک‌های خبرنگار و خزانه‌داری آمریکا قرار دهند. موضوع.

یکی از این منابع گفت: «این به معنای تاخیر در پردازش پرداخت‌ها به روسیه بود.

یک منبع گفت که یکی از پرداخت ها دو ماه به تعویق افتاده است، در حالی که منبع دیگری گفت که تاخیر دو تا سه هفته است.

یکی از معامله گران گفت: “این امر حتی برای معاملات دلار سخت شده است. گاهی اوقات هفته ها طول می کشد تا معامله مستقیم یوان-روبل انجام شود.”

(گزارش توسط خبرنگاران رویترز در مسکو، آیژو چن در سنگاپور، انگن تام در پکن، گزارش اضافی توسط زیی تانگ، فلورانس تان، کان سزر، جاناتان اسپایسر، فدریکو ماچیونی، نیدی ورما، هادیل آل سایق و کوین هوانگ؛ ویرایش توسط دیوید ایوانز )

منبع