اسلواکی ممکن است هواپیماهای جنگی ساخت روسیه را به اوکراین بدهد

با این حال، ایالات متحده و متحدانش تمایلی به دادن جت‌های جنگنده‌ای که به اوکراین درخواست می‌کند، ندارند، زیرا می‌ترسند که این امر باعث واکنش تند مسکو شود، زیرا ناتو به ناتو هشدار داده است که تامین هواپیماهای جنگی اوکراین می‌تواند به منزله پیوستن به درگیری باشد.

اسلواکی قراردادی برای خرید 14 فروند جنگنده F-16 Block 70/72 برای جایگزینی MiG-29 های خود امضا کرده است، اما شروع تحویل آنها دو سال به سال 2024 موکول شد.

ناد گفت: “هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است، هیچ بحثی در حال حاضر در جریان نیست و ما آماده ایم که بعدا در مورد آن بحث کنیم.”

اسلواکی قبلاً با متحدان ناتو جمهوری چک و لهستان برای نظارت بر فضای هوایی اسلواکی از ابتدای سپتامبر مذاکره کرده است.

ناد گفت که ارائه هواپیماهای جنگی به اوکراین مستلزم بحث گسترده‌تری با متحدان درباره عواقب چنین تحویلی است.

وزیر دفاع اسلواکی، یاروسلاو ناد، در کنار همتای بریتانیایی خود، بن والاس، گفت: «ما می توانیم درباره آینده» 11 جت جنگنده میگ-29 کشورش پس از اینکه «به احتمال زیاد» تا پایان ماه اوت زمین گیر شوند، صحبت کنیم.

اسلواکی از زمان شروع جنگ تسلیحات سنگین اوکراین را تامین کرده است. کمک های مالی این سازمان شامل یک سیستم دفاع هوایی اس-300 متعلق به شوروی، بالگردهای نظامی و هزاران راکت پرتابگر چند راکتی Grad است. اسلواکی همچنین هویتزرهای خودکششی اوکراین را فروخت.

___

از زمان شروع تهاجم در 24 فوریه، اوکراین از متحدان غربی خواسته است تا هواپیماهای جنگی را برای به چالش کشیدن برتری هوایی روسیه در اختیار آن قرار دهند.

والاس گفت که بریتانیا اکنون در حال بررسی دادن هواپیماهای جنگی به اوکراین نیست، اما به اسلواکی هواپیماهای جنگنده برای کمک به حفاظت از حریم هوایی این کشور پیشنهاد خواهد کرد.

پوشش AP از جنگ را در https://apnews.com/hub/russia-ukraine دنبال کنید



منبع

اما از نظر سیاسی، بله، می توانم به شما بگویم که کمک به اوکراینی ها با Mi-29 نگرش مثبتی وجود دارد.

براتیسلاوا، اسلواکی (AP) – وزیر دفاع اسلواکی روز دوشنبه گفت که اسلواکی ممکن است در نظر داشته باشد که ناوگان هواپیماهای جنگی میگ دوران شوروی خود را به اوکراین اهدا کند.