کوبایی ها با اشتیاق به سیاست مهاجرتی جدید ایالات متحده پاسخ می دهند

سپس دولت بایدن از سیاست جدید خود رونمایی کرد: 30000 مهاجر هر ماه از کوبا، نیکاراگوئه، ونزوئلا و هائیتی پذیرفته خواهند شد. مهاجران می توانند تا دو سال اقامت داشته باشند، اما باید یک حامی مالی از قبل در ایالات متحده داشته باشند. کسانی که بدون مجوز خطر رسیدن به مرزها را دارند، اخراج خواهند شد و تا پنج سال نمی توانند وارد خاک ایالات متحده شوند.

همه این ارقام رکوردی هستند و در بحبوحه بحران های اقتصادی جدی در جزیره ناشی از همه گیری ویروس کرونا، ناکارآمدی در اصلاحات اقتصادی و تشدید شدید تحریم های ایالات متحده، که به دنبال تحت فشار قرار دادن دولت این کشور برای تغییر مدل خود هستند، به دست می آیند. خاموشی، کمبود، تورم، خطوط طولانی سوخت و دلار شدن بخش‌هایی از سال‌های 2021 و 2022 در کوبا را رقم زد، در حالی که این کشور شاهد اولین تظاهرات خیابانی خود در دهه‌ها با هزاران نفر از مردمی بود که خواستار پایان قطعی برق شدند.

طبق آمار مقامات مرزی ایالات متحده، در سال مالی 2021-2022 – که از اکتبر سال گذشته آغاز شد و در سپتامبر به پایان رسید – مقامات رکورد 224000 برخورد با مهاجران کوبایی در مرز مکزیک داشتند. در اکتبر 2022، 29878 مهاجر کوبایی متوقف شدند، در نوامبر 35881 و در دسامبر 44064.

مارزو تصدیق کرد که به مهاجرت از مسیر «آتشفشان‌ها» فکر می‌کرده است، همانطور که کوبایی‌ها آن را سفر آمریکای مرکزی می‌نامند، اما والدینش او را از این سفر منصرف کردند. تعداد افرادی که در این سفر جان باخته اند مشخص نیست.

کاردوزو در حالی که در مقابل یک اداره دولتی برای دریافت گواهی تولد و گواهی سابقه کیفری صحبت می کرد، گفت که یکی از بستگان خود در ایالات متحده این روند را به عنوان حامی مالی او، پسر 16 ساله و همسرش آغاز کرده است، اما در عرض سه هفته. هیچ پاسخی دریافت نکرده بودند

مارزو قبل از رفتن به آسوشیتدپرس به آسوشیتدپرس گفت: «این خیلی سخت بوده است که در هفت روز زندگی‌تان به شدت تغییر می‌کند، شما را پر از امید می‌کند، اما در عین حال شما را پر از ترس می‌کند.» حوضه آبخیز شخصی

آندره آ رودریگز در توییتر: www.twitter.com/ARodriguezAP





منبع

برخی از کارشناسان از این برنامه دفاع می کنند، اما اذعان دارند که بدون تغییر در اقتصاد کوبا، بعید است که رکورد تعداد خروج از کشور کاهش یابد.

کوبایی‌هایی که به همراه نیکاراگوئه‌ها، هائیتی‌ها و ونزوئلایی‌ها واجد شرایط این برنامه هستند، با غیرت پاسخ داده‌اند و جستجو برای حامیان مالی و صف‌های طولانی برای به دست آوردن اسناد را آغاز کرده‌اند. حامیان این برنامه امیدوارند که به مهاجران بالقوه کمک کند تا از خطرات مسیر عبوری از مکزیک – که توسط قاچاقچیان گرفتار شده است – اجتناب کنند و به جریان مهاجران نظم بخشد.

____

مارزو که با پدر و مادرش در هاوانا زندگی می‌کرد، گفت: «این گزینه مانند یک چراغ ظاهر شده است. اکنون در ایالات متحده، رویای او این است که مدرک کارشناسی ارشد خود را در موسسه فناوری ماساچوست بگذراند و به عنوان مهندس کار کند، که به گفته خودش علاقه اوست.

در همین حال، گارد ساحلی 6182 کوبایی را که تلاش می کردند از طریق دریا در سال مالی 2021-2021 وارد شوند، رهگیری کرد. به این تعداد 4795 در سه ماه گذشته اضافه کنید.

هاوانا (AP) – در عرض یک هفته، مهندس 25 ساله مارکوس مارزو از سوار شدن بر موتورسیکلت برقی کوچک خود از کنار ساختمان های کم ارتفاع منطقه ودادو هاوانا به سفر در بزرگراه های فلوریدا رفت و از بلندی های بلند و سر به فلک کشیده شگفت زده شد. سوپرمارکت های غول پیکر

در همین حال، کوبایی‌ها دفاتر دولتی را برای درخواست پاسپورت و سایر اسناد شلوغ می‌کنند و در برخی موارد قبل از طلوع صبح صف‌هایی را تشکیل می‌دهند. AP دریافت که تمبرهای پستی مورد نیاز برای این فرآیند کمیاب شده است.

مارزو با مجوز چاپی خود در دست و یک چمدان آبی کوچک، جمعه گذشته سوار هواپیما به سمت هیاله شد، که از سرعت همه چیز لرزید.

یودیت کاردوزو، یک خانه دار 46 ساله، گفت که برنامه جدید آزادی مشروط “فرصتی منحصر به فرد” است که می تواند جان انسان ها را نجات دهد.

استفاده گسترده بایدن از آزادی مشروط بشردوستانه مورد انتقاد شدید حامیان سیاست های محدودتر مهاجرتی از جمله استفان میلر، مشاور ارشد سابق دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا قرار گرفته است. تگزاس و 19 ایالت دیگر تحت رهبری جمهوری خواهان برای توقف این سیاست شکایت کرده اند و استدلال می کنند که عملاً عفو 360000 نفر در سال است. بسیاری از جناح چپ از این سیاست استقبال می کنند، اما هشدار می دهند که نمی توان از آن به عنوان جایگزینی برای پناهندگی استفاده کرد. .

هنوز سوالاتی در مورد این برنامه وجود دارد، از جمله اینکه چه تعداد نفر از هر یک از چهار کشور پذیرفته خواهند شد.

او گفت: «نیکاراگوئه یک خطر کامل است، مکزیک، تمام آن سفر یک خطر کامل است.

و این برنامه در کوبا در بحبوحه رونق مهاجران در ماه های اخیر بدون بحث نیست، زیرا بسیاری از مردم قبلاً سفر خود را به سمت ایالات متحده در مسیر قبلی آغاز کرده بودند. برخی حتی خانه‌ها و اتومبیل‌هایی را فروخته بودند تا از طریق آمریکای مرکزی سفر کنند که با پرواز به نیکاراگوئه آغاز می‌شود و از مکزیک تا مرز ایالات متحده ادامه می‌یابد. این مسیری است که گرفتار خطرات و قاچاقچیان انسان است.

تا 5 ژانویه، کوبایی‌هایی که به مرز شمالی مکزیک می‌رسیدند، مجوزهایی را دریافت می‌کردند که به آنها اجازه ورود به خاک ایالات متحده را می‌داد، با این فرض که ترسی معتبر وجود داشت که مانع بازگشت آنها به جزیره می‌شد. بعداً آنها معمولاً با مزایای پناهندگی و یک سال پس از آن حمایت از قانون تعدیل کوبا به پایان رسیدند.

بسیاری از کوبایی‌هایی که مایل به مهاجرت هستند، نمی‌توانند برای این برنامه درخواست دهند، زیرا در ایالات متحده حامی مالی ندارند

در رسانه های اجتماعی، میم ها به سرعت در مورد کوبایی ها منتشر شده است که پسرعموهای دور یا عموهای ناشناخته قبلی خود را در ایالات متحده پیدا می کنند، و سفارت ایالات متحده به کوبایی ها هشدار داد که مراقب باشند تا از کلاهبرداری و حتی قاچاق انسان جلوگیری کنند.

ویلیام لئوگراند، دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه آمریکایی در واشنگتن، گفت که برنامه آزادی مشروط “تا حدی به مهاجرت کوبا ایمن تر، منظم تر و قانونی تر کمک خواهد کرد.” اما تعداد کوبایی‌هایی که در حال حاضر تلاش می‌کنند به ایالات متحده بیایند آنقدر زیاد است که برنامه آزادی مشروط به اندازه کافی برای پاسخگویی به تقاضا نیست.

ایالات متحده که پس از انجام این سفر خطرناک از طریق آمریکای مرکزی و افزایش قایق‌های موقتی که از تنگه فلوریدا عبور می‌کنند، غرق در ازدحام هزاران کوبایی در مرز جنوبی خود شده‌اند، اوایل ژانویه تغییر سیاستی را تصویب کرد که باعث می‌شود مهاجران قبل از آن درخواست مجوز یا آزادی مشروط به صورت آنلاین داشته باشند. ورود با حمایت مالی یکی از اقوام یا آشنایان در ایالات متحده

یکی از بستگان نزدیک به مارزو در 21 ژانویه گفت که او به صورت آنلاین برای حمایت مالی از سفر این مهندس جوان به فلوریدا، طبق برنامه جدید آزادی مشروط برای مهاجران کوبایی که توسط دولت بایدن تنظیم شده بود، درخواست داده است. روز بعد اسپانسر تایید شد و فردای آن روز تایید شد.