ژاپن کشتی های جنگی چین و روسیه را در نزدیکی جزایر مورد مناقشه مشاهده می کند

کیهارا گفت که حمله روز دوشنبه به منطقه همجوار، که بین دریای سرزمینی و منطقه انحصاری اقتصادی گسترده تر است، توسط کشتی جنگی چینی چهارمین رویداد مشابه از ژوئن 2016 بوده است.

این وزارتخانه اعلام کرد که حضور کشتی جنگی چین حدود 40 دقیقه پس از ورود یک ناوچه روسی به آب ها برای بیش از یک ساعت تایید شد.

هنوز مشخص نیست که چه چیزی پشت آخرین فعالیت نظامی چین و روسیه در این منطقه بوده است. مقامات دفاعی ژاپن به احتمال زیاد این کشتی ها برای جلوگیری از طوفان در آنجا بوده اند.

___

سیجی کیهارا، معاون وزیر کابینه، گفت که ژاپن اعتراض خود را با ابراز نگرانی شدید به پکن در مورد این حادثه اعلام کرد.

کن موریتسوگو، نویسنده آسوشیتدپرس در پکن در این گزارش مشارکت داشت.



منبع

وی گفت: هیچ گونه تجاوزی به آب های سرزمینی صورت نگرفته است.

توکیو (AP) – ژاپن پس از مشاهده کشتی‌های جنگی چین و روسیه در خارج از آب‌های سرزمینی خود در اطراف جزایر مورد مناقشه دریای چین شرقی روز دوشنبه به پکن اعتراض کرد.

ژاپن فعالیت نظامی قاطعانه فزاینده چین در دریاهای چین شرقی و جنوبی را تهدیدی برای ثبات منطقه می داند. تویو به ویژه نسبت به فعالیت های چینی در نزدیکی جزایر مورد مناقشه حساس است.

وی در یک کنفرانس خبری عادی گفت: «فعالیت کشتی‌های چینی در آب‌های نزدیک قانونی و موجه است». ژاپن حق ندارد چنین اظهارات غیرمسئولانه ای را بیان کند.

جزایر سنکاکو از نظر تاریخی و بر اساس قوانین بین المللی بخشی ذاتی از قلمرو ژاپن است. کیهارا گفت که دولت برای حفاظت از زمین، آب های سرزمینی و فضای هوایی ژاپن با آرامش اما قاطعانه با این موضوع برخورد خواهد کرد.

در پکن، چین ورود ناو را توجیه کرد و از اعتراض توکیو انتقاد کرد. ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت این جزایر در قلمرو چین هستند.

وزارت دفاع ژاپن گفت که یک ناوچه چینی در داخل «منطقه همجوار»، درست خارج از آب‌های سرزمینی ژاپن در اطراف جزایر سنکاکو، که پکن نیز آن را ادعا می‌کند و دیائیو می‌نامد، برای چند دقیقه صبح دوشنبه به حرکت درآمد.