چرا ممکن است مهمانی برای “باحال ترین نخست وزیر جهان” تمام شود؟

من فکر نمی‌کنم که ما باید این فضا را برای تبعیض جنسی یا زن‌ستیزی قائل شویم. من فکر می کنم همه ما باید فقط خودمان باشیم و مردم می توانند رای دهند.”



منبع

بدهی عمومی فنلاند 71 درصد تولید ناخالص داخلی است که در زمان روی کار آمدن خانم مارین 65 درصد بود. این یک رقم تکان دهنده برای کشوری است که به طور سنتی در امور مالی خانوار خود محتاط است.

سنا مارین، رهبر حزب دوست فنلاند که زمانی “باحال ترین نخست وزیر جهان” خوانده می شد، در سرتاسر جهان به عنوان یک سیاستمدار راک استار تجلیل می شود.

خانم مارین، که جوان‌ترین نخست‌وزیر جهان در زمان انتخابش در سال 2019 بود، رهبری یک ائتلاف چپ میانه متشکل از پنج حزب را رهبری می‌کند که همگی توسط زنان رهبری می‌شوند، که پس از همه‌گیری به دلیل هزینه‌های ناشی از بدهی‌ها مورد انتقاد شدید قرار گرفته‌اند.

امیلیا پالونن، مدرس ارشد علوم سیاسی و متخصص سیاست و پوپولیسم در دانشگاه هلسینکی، گفت: «این موضوعی است که سر و صدای زیادی به پا کرده است.

اصرار خانم مارین مبنی بر اینکه فنلاند باید راه خود را به سمت رشد بگذراند، باعث کاهش بیشتر محبوبیت او شده است.

اما به گفته خانم پالونن، فنلاندی‌ها پیوستن به ناتو را با خانم مارین مرتبط نمی‌دانند، بلکه رئیس‌جمهور فنلاند را که از حزب دیگری است، مرتبط می‌دانند.

من می خواهم اقتصاد خود را اصلاح کنم. من می‌خواهم رشد اقتصادی را تقویت کنم، او گفت که مارین نگران اقتصاد نیست. او نگران بدهی نیست.»

اما جوان‌ترین نخست‌وزیر تاریخ فنلاند در مواجهه با رکود اقتصادی، افزایش نرخ بهره و انتقاد از برنامه‌های متورم هزینه‌های عمومی وی از رونق افتاده است و اکنون در حالی که رأی دهندگان روز یکشنبه به پای صندوق‌های رای می‌روند، در انتخابات با شکست مواجه شده است.

رسانه‌ها بر جایی متمرکز شده‌اند که ما باید از آن کم کنیم، در حالی که سوسیال دموکرات‌ها به خدمات و رفاه نیاز دارند.»

برای منتقدان او، “پارتی گیت” تنها تایید کرد که خانم مارین به اندازه کافی جدی نیست که نخست وزیر فنلاند باشد، نقشی که او پس از استعفای سلف خود در سال 2019 بر عهده گرفت.

من زندگی ام را می گذرانم، و هنوز هم می رقصم، گاهی اوقات مشروب می نوشم، با دوستانم ملاقات می کنم و همه چیزهایی که برای سنم عادی است.”

اکنون مومنتوم به طرف فنلاندی‌ها تغییر کرده است، یک حزب بدبین و مهاجر، که تنها حزبی از سه حزب بزرگ بود که در برخی از آخرین نظرسنجی‌ها مورد حمایت قرار گرفت.

حالا که به نظر می رسد جشن می تواند در فنلاند به پایان برسد، چه اتفاقی برای سانا مارین می افتد؟

خانم مارین در اروپا به خاطر هدایت فنلاند به ناتو پس از حمله روسیه به اوکراین و انتقاد شدید او از ولادمیر پوتین مورد تحسین قرار می گیرد.

خانم مارین پشیمان نبود. او در ماه فوریه به رای دهندگان گفت که «اگر بخواهند» می توانند او را از دفتر اخراج کنند.

در حالی که حزب ائتلاف ملی و فنلاندی ها می توانند ائتلافی تشکیل دهند، هیچ شانسی برای حضور خانم مارین در دولت خانم پورا وجود ندارد.

آخرین نظرسنجی ها نشان می دهد که سوسیال دموکرات های خانم مارین به رتبه سوم سقوط کرده اند، حزب ضد مهاجرت و ناسیونالیست فنلاند و حزب ائتلاف ملی راست میانه که پس از هفته ها رقبای گردن و گردن، پیشتاز اندکی را حفظ کردند.

خانم پالونن گفت: «مانند هر کشوری، این رهبرانی نیستند که در خارج از کشور بیشترین تحسین را می‌برند که در کشور خود نیز محبوب هستند، به تونی بلر نگاه کنید.»

این تا حدی به این دلیل است که او – طبق استانداردهای فنلاند – نسبتاً صریح است و از موضع گیری آشکارا در جناح چپ ابایی ندارد. در نتیجه، او یک هدف بزرگ برای جناح راست است.»

خانم مارین در فنلاند از محبوبیت بالایی برخوردار است - جاناتان ناکستراند/ خبرگزاری فرانسه

اگر مذاکرات ائتلاف بین دو حزب راست‌گرا پس از انتخابات شکست بخورد، خانم مارین می‌تواند ائتلاف بزرگی با حزب ائتلاف ملی تشکیل دهد اما این به معنای کناره‌گیری او از سمت نخست‌وزیری است.

خانم مارین به خاطر هدایت فنلاند به ناتو مورد تحسین قرار می گیرد، اما فنلاندی ها پیوستن به رئیس جمهور را که از حزب دیگری است مرتبط می دانند - جاناتان ناکستراند/ خبرگزاری فرانسه

خانم مارین در فنلاند از محبوبیت بالایی برخوردار است – جاناتان ناکستراند/ خبرگزاری فرانسه

ستاره چپ اروپا به عنوان اسپیتزن کاندیدا، نامزد اصلی سوسیالیست های اتحادیه اروپا برای ریاست بعدی کمیسیون اروپا در انتخابات سال آینده معرفی شده است.