چرا سفر پلوسی به تایوان باعث تنش می شود؟

پلوسی در طول بیش از سه دهه حضور خود در کنگره از منتقدان سرسخت چین بوده است و زمانی در میدان تیان‌آن‌من پکن بنری را به یاد کشته‌شدگان در سرکوب خونین معترضان دموکراسی‌خواه در سال 1989 باز کرد. او همچنین از حامیان سرسخت سال 2019 بود. تظاهرات دموکراسی در هنگ کنگ، او را هدف انتقاد شدید پکن قرار داد.

پایتخت تایپه روز دوشنبه یک رزمایش دفاع غیرنظامی برگزار کرد و تسای روز سه شنبه در تمرینات نظامی سالانه شرکت کرد، اگرچه هیچ ارتباط مستقیمی با تنش ها بر سر سفر احتمالی پلوسی وجود نداشت. در حالی که مردم تایوان به شدت درخواست های چین برای اتحاد را رد می کنند، توانایی ارتش این جزیره برای دفاع در برابر PLA بدون کمک ایالات متحده بسیار مشکوک است، بنابراین تقویت نیروهای مسلح یکی از مشخصه های دوره ریاست Tsai بوده است.

نگرش تایوان نسبت به یک بازدید چیست؟

تایوان از حمایت قوی دو حزبی در کنگره برخوردار است و پلوسی هفته گذشته گفت که “برای ما مهم است که از تایوان حمایت کنیم.” رئیس‌جمهور تایوان، تسای اینگ ون، تهدیدات پکن را به چالش کشیده است و دولت او از ارزش‌های دموکراتیک اصلی و سیاست‌های لیبرالی نزدیک به قلب پلوسی، از جمله ازدواج همجنس‌گرایان و شبکه امنیت اجتماعی قوی حمایت می‌کند.

دولت پرزیدنت جو بایدن مایل است روابط مهم، اما اغلب پرتلاطم و بسیار پیچیده آمریکا با چین را یکنواخت نگه دارد.

چرا پلوسی می خواهد از تایوان بازدید کند؟

چرا زمان حساس است؟

___

___

چرا این بازدید باعث افزایش تنش می شود؟

___

پکن با تمام تماس های رسمی بین تایپه و واشنگتن مخالفت می کند و به طور معمول تهدید به تلافی می کند. این بار، به نظر می رسد که ریسک بالاتر است. چین در پاسخ به دیدار رئیس جمهور وقت تایوان در سال 1995 از ایالات متحده توسط لی تنگ هوی، تمرینات نظامی و شلیک موشک به آب های نزدیک تایوان را آغاز کرد، اما توانایی های نظامی این کشور از آن زمان به بعد پیشرفت زیادی کرده است.

پلوسی در ردیف دوم ریاست جمهوری قرار دارد و بالاترین رتبه سیاستمدار آمریکایی خواهد بود که از سال 1997 به تایوان سفر می کند. چین تهدید کرده است که در صورت ادامه اقدامات وی “اقدامات قاطع و قوی” نامشخصی دارد، که به گفته تحلیلگران می تواند باعث افزایش تنش در تنگه تایوان شود. یک بشکه باروت بالقوه آسیایی محسوب می شود.

در اینجا نگاهی به آنچه اتفاق می افتد است.

تسای از همه مقامات خارجی، در حال خدمت و بازنشستگی، از ایالات متحده، اروپا و آسیا استقبال کرده است و از چنین بازدیدهایی به عنوان سنگری در برابر امتناع چین از برخورد با دولت خود و کمپین بی امان انزوای دیپلماتیک استفاده می کند. با این حال، لفاظی‌های او در چنین مواقعی عموماً نسبتاً کم‌اهمیت بوده و منعکس‌کننده رفتار آرام او و احتمالاً تمایل او برای عدم تضاد بیشتر با چین است که یک شریک اقتصادی مهم باقی می‌ماند و حدود یک میلیون تایوانی ساکن سرزمین اصلی چین است.

در حالی که کارشناسان می گویند بعید است چین از زور برای جلوگیری از فرود هواپیمای دولت پلوسی آمریکا در تایپه استفاده کند، واکنش آن همچنان غیرقابل پیش بینی است. مانورهای نظامی تهدیدآمیز و تهاجم توسط کشتی ها و هواپیماها سناریوهای بالقوه ای در نظر گرفته می شوند که کل منطقه را در معرض خطر قرار می دهند.

چین مدعی است تایوان به عنوان قلمرو خود در صورت لزوم با زور ضمیمه می شود و افزایش نظامی آن در سال های اخیر عمدتاً به سمت چنین مأموریتی معطوف شده است.

پلوسی برنامه ریزی کرده بود که در ماه آوریل دیدار کند اما پس از ابتلا به COVID-19 به تعویق افتاد. او از بحث در مورد برنامه های گزارش شده برای سفر به تایوان در هفته های آینده خودداری کرده است. این می تواند همزمان با جشن چین در اول اوت سالگرد تأسیس ارتش آزادیبخش خلق، شاخه نظامی حزب کمونیست حاکم، و احتمالاً با یک تماس تلفنی برنامه ریزی شده بین بایدن و رئیس جمهور شی جین پینگ همپوشانی داشته باشد.

واکنش قوی‌تر چین نیز می‌تواند ناشی از تمایل شی برای تقویت اعتبار ملی‌گرایانه‌اش پیش از کنگره حزب در اواخر سال جاری باشد که انتظار می‌رود در آن او برای سومین دوره پنج ساله ریاست جمهوری خود را انتخاب کند. گسترش قدرت‌های شی در همه حوزه‌ها و واکنش تندرو او به ویروس کووید صفر به همه‌گیری داخلی، تا حدی نارضایتی ایجاد کرده است و توسل به میهن‌پرستی خام، به‌ویژه در مورد تایوان، ممکن است به او در دفع انتقاد کمک کند.

سان لی فانگ، سخنگوی وزارت دفاع، روز سه‌شنبه در جریان تمرین‌ها گفت که ارتش تمام تحرکات کشتی‌های جنگی و هواپیماهای چینی را در اطراف جزیره زیر نظر دارد. سان گفت: «در عین حال، ما اعتماد و توانایی تضمین امنیت کشورمان را داریم.



منبع

پکن (AP) – چین هشدار داده است که اگر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به سفر خود به تایوان، جزیره‌ای که دموکراسی خودگردانی است که آن را قلمرو خود می‌داند، پاسخ قاطعانه خواهد داد.

___