پنتاگون متعهد شد در صورت حمله شبه نظامیان تحت حمایت ایران، بدون در نظر گرفتن مذاکرات هسته ای، به سربازان حمله کند.

ادامه مطلب را بخوانید: ارتش در یافتن مکان برای سربازان تخلیه شده برای زندگی در فورت براگ مشکل دارد

حادثه 15 اوت تنها آخرین حمله علیه نیروهای آمریکایی در سوریه بود که مظنون به انجام آن توسط نیروهای همسو با ایران بود، از جمله در اکتبر گذشته که فرماندهی مرکزی آن را یک حمله “عمدی و هماهنگ” هواپیماهای بدون سرنشین توصیف کرد.

حدود 900 نیروی آمریکایی در سوریه برای آموزش نیروهای محلی متحد که در حال مبارزه با داعش هستند، حضور دارند.

— Rebecca Kheel را می توان در [email protected] در دسترس قرار داد. او را در Twitter@reporterkheel دنبال کنید.

کال روز چهارشنبه گفت که ایالات متحده به دلایل متعددی اکنون تصمیم گرفت به آن پاسخ دهد.

در حالی که کال روز چهارشنبه صحبت می کرد، همچنین گزارش هایی مبنی بر تبادل آتش با حضور نیروهای آمریکایی در سوریه منتشر شد. کال گفت که از این گزارش ها آگاه است، اما جزئیات بیشتری در اختیار ندارد.

او گفت: «بخشی از آن انباشتگی است. ما نمی‌خواهیم ایران به این نتیجه غلط برسد که می‌تواند به این کار ادامه دهد و از آن دور شود.»

در بیانیه فرماندهی مرکزی آمده است که این حملات در پاسخ به “حمله هایی مانند حملات 15 اوت علیه پرسنل آمریکایی توسط گروه های مورد حمایت ایران” انجام شده است. در 15 اوت، چندین هواپیمای بدون سرنشین به یک مجتمع مورد استفاده نیروهای آمریکایی در شرق سوریه حمله کردند، اما هیچ تلفاتی گزارش نشد.

یک مقام ارشد پنتاگون روز چهارشنبه گفت که حملات این هفته ایالات متحده علیه شبه نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه نشان می دهد که ایالات متحده بدون توجه به مذاکرات جاری برای احیای توافق هسته ای با ایران، به حملات علیه نیروهای خود پاسخ خواهد داد.

آنچه حملات شب گذشته نشان داد این است که تعهد ما برای عقب‌نشینی از حمایت ایران از تروریسم، ستیزه‌جویی و تهدیداتی که آنها علیه مردم ما در منطقه یا جاهای دیگر انجام می‌دهند، به هر کجا که به توافق هسته‌ای ختم می‌شود مرتبط نیست.» کالین کاهل، معاون وزیر دفاع در امور سیاست در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت.

اظهارات کال پس از آن بیان شد که فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد که حملات هوایی شبانه خود را در دیرالزور در شرق سوریه علیه تأسیسات مورد استفاده شبه نظامیان مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران انجام داده است.

او گفت که علاوه بر این، ایالات متحده در مورد ماهیت حمله 15 اوت نگران بود زیرا این حمله همزمان علیه دو تأسیسات هماهنگ شده بود. او افزود که مقامات توانستند ایران را “مرده به حقوق” در انتساب حمله 15 اوت اعلام کنند، زیرا قطعات هواپیماهای بدون سرنشین جمع آوری شده از این حادثه را می توان در تهران ردیابی کرد.

مربوط: مقامات می گویند که حمله پهپادی پایگاه آمریکایی در سوریه را هدف قرار داده است



منبع

اما زمان‌بندی حملات ایالات متحده همچنان باعث نگرانی‌ها می‌شود، زیرا این حملات زمانی رخ داد که طبق گزارش‌ها، ایالات متحده و ایران به توافقی برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام نزدیک شده‌اند.

پرزیدنت جو بایدن با وعده مذاکره درباره یک توافق هسته ای «طولانی تر و قوی تر» روی کار آمد، اما در بحبوحه درخواست های ایران برای کاهش بیشتر تحریم ها و انتقاد شدید جمهوری خواهان در ایالات متحده که تا حدی استدلال می کنند، حتی برای احیای توافق دوران اوباما تلاش کرده است. ایران می‌تواند از کمک‌های مالی کاهش تحریم‌ها برای تشدید حملات به نیروهای آمریکایی در منطقه استفاده کند.

این توافق در ابتدا در دولت اوباما برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌ها برای تهران امضا شد. اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 2018 ایالات متحده را از توافق خارج کرد و ایران متعاقباً برنامه هسته ای خود را افزایش داد.

کال روز چهارشنبه تاکید کرد: چه برجام دوباره متولد شود یا نه، در واقع هیچ ارتباطی با تمایل و عزم ما برای دفاع از خود ندارد. و من فکر می‌کنم اعتصاب دیشب یک ارتباط کاملاً واضح برای ایرانی‌ها بود که این چیزها در مسیرهای متفاوتی قرار دارند.»