وزارت دادگستری یادداشت دوران مولر در مورد پیگرد قانونی ترامپ را منتشر کرد

این مقامات بارها تاکید کردند که مولر شواهد کافی برای متهم کردن هیچ جنایتی پیدا نکرده است، که به گفته آنها با احتمال نقض قوانین مانع تراشی توسط ترامپ مقایسه می شود.

در یادداشت 9 صفحه‌ای که روز چهارشنبه فاش شد، دو تن از بلندپایه‌ترین مقامات وزارت دادگستری به ویلیام بار، دادستان کل وقت، توصیه کردند که تهدیدهای ترامپ به اخراج مولر و حملات مختلف عمومی و خصوصی او علیه شاهدانی که او آنها را خصمانه یا مفید برای او می‌دانست. به اندازه مواردی است که دادستان ها تحت استانداردهای تعیین شده خود قرار می دهند.

انگل و اوکالاگان به این نتیجه رسیدند که رفتار ترامپ در درجه اول منعکس کننده ناامیدی از تحقیقات مولر و آنچه که او سیاست پشت آن بود و همچنین گزارش های خبری که می گفتند ترامپ واقعاً معتقد است ناقص است. آنها همچنین پیشنهاد کردند که توصیه‌های ترامپ به برخی از متحدان ارشد خود علیه “تغییر” به منظور جلوگیری از ارائه شهادت دروغ توسط آنها بوده است – نه پنهان کردن حقیقت.

انگل و اوکالاگان نوشتند: «در غیاب یک جرم زمینه‌ای، قانع‌کننده‌ترین استنباط در ارزیابی رفتار رئیس‌جمهور این است که او به طور منطقی معتقد بود که تحقیقات بازپرس ویژه با دستور کار حکومتی وی تداخل دارد».

پس از اینکه وزارت دادگستری در مقابل یک قاضی دادگاه منطقه شکست خورد، مسیر خود را تغییر داد و استدلال کرد که این یادداشت به شکل‌گیری بیانیه‌های عمومی کمک می‌کند که بار توضیح دهد که چرا به این نتیجه رسیده است که شواهد برای حمایت از اتهام جنایی کافی نیست – حتی اگر ترامپ رئیس جمهور نباشد. .

با بررسی این گزارش با توجه به اصول قانونی حاکم و اصول دادستانی فدرال، به این نتیجه رسیدیم که هیچ یک از این موارد، بدون در نظر گرفتن محدودیت قانون اساسی برای طرح چنین دعوی علیه یک جلسه، پیگرد قانونی را به دلیل ممانعت از اجرای عدالت تضمین نمی کند. رئیس جمهور، استیون انگل، دستیار دادستان کل دفتر مشاور حقوقی و ادوارد اوکالاگان، معاون دادستان کل در یادداشت 24 مارس 2019 نوشتند.

وزارت دادگستری سال‌ها با انتشار این یادداشت مبارزه کرد و استدلال کرد که این یادداشت بخشی از یک فرآیند مشورتی است که به بار توصیه می‌کند در پاسخ به گزارش مولر چه کاری انجام دهد. با این حال، قضات به این نتیجه رسیدند که در زمان نگارش این یادداشت، بار قبلاً تصمیم گرفته بود که ترامپ را متهم نکند، بنابراین مسائلی که در این یادداشت هش شده بودند، تئوری بودند و به هیچ تصمیم معوقی مرتبط نبودند.

با این حال، یک دادگاه استیناف فدرال هفته گذشته حکم داد که استدلال آنقدر دیر مطرح شده که قابل بررسی نیست.

وزارت دادگستری یک یادداشت حقوقی طولانی منتشر کرده است که در آن استدلال می‌کند که اقدامات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در جریان تحقیقات ترامپ و روسیه، بازرس ویژه رابرت مولر، محاکمه را برای ممانعت از اجرای عدالت، حتی اگر رئیس‌جمهوری در زمان ریاست جمهوری مستعد اتهامات جنایی باشد، تضمین نمی‌کند.

انگل بعداً تبدیل به یک نقطه کلیدی مقاومت در برابر تلاش ترامپ برای استفاده از وزارت دادگستری برای کمک به براندازی انتخابات 2020 شد. انگل یکی از سه شاهد وزارت دادگستری دوران ترامپ بود که در جلسه علنی کمیته منتخب در 6 ژانویه شهادت داد و در مورد تهدید خود به استعفا به همراه سایر مقامات ارشد وزارتخانه صحبت کرد، اگر ترامپ طرحی را برای جایگزینی این وزارتخانه انجام داده بود. رهبری با چهره هایی که از تلاش های او برای ماندن در قدرت حمایت می کنند.



منبع

شهروندان برای مسئولیت و اخلاق در واشنگتن، یک گروه نظارتی لیبرال، سه سال پیش در تلاش برای عمومی کردن این یادداشت بر اساس قانون آزادی اطلاعات شکایت کردند.