وزارت دادگستری در سنجیدن پاسخ به حکم ترامپ با درخواست‌های سختی مواجه است

اگر وزارتخانه تصمیم بگیرد که یک چالش همه جانبه در مورد حکم کانن را دنبال کند، سپس در دادگاه تجدید نظر شکست بخورد، این خطر وجود دارد که تعریف گسترده‌تر و بالقوه انعطاف‌پذیرتری از اختیارات اجرایی را در سابقه‌ای که ممکن است تلاش‌ها برای پاسخگویی به ترامپ و روسای جمهور آینده را به خطر بیندازد، به خطر می‌اندازد.

اما مشاوران رئیس‌جمهور سابق در حال حاضر به گونه‌ای عمل می‌کنند که گویی انتصاب استاد ویژه یک واقعیت انجام‌شده است – و به گفته یک فرد آشنا با شرایط، چندین نامزد بالقوه قابل قبول برای دادگاه از جمله قضات سابق را بررسی کرده‌اند.

مک کارتی گفت که مقامات وزارتخانه ممکن است به این فکر کنند که «احتمالاً ارزش آن را دارد که به سختی قورت بدهند و منتظر بمانند اگر آن فرد یک نامزد جدی است، به جای انداختن تاس برای درخواست تجدیدنظر».

برای خبرنامه The Morning از نیویورک تایمز ثبت نام کنید

این حکم که توسط قاضی آیلین کانن در روز دوشنبه صادر شد، به احتمال زیاد تحقیقات در مورد حفظ اسناد بسیار محرمانه متعلق به دولت توسط ترامپ را به تاخیر می اندازد تا از مسیر خارج شود. اما دفاع صریح و گسترده قاضی از حقوق ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور سابق، معضلی را برای مریک گارلند، دادستان کل و مقامات ارشد او ایجاد می‌کند که تا زمان صدور حکم، روایت عمومی پیرامون تحقیقات را کنترل می‌کردند.

طی چند روز گذشته، مقامات ارشد این وزارتخانه به دنبال گزینه های بازی بودند. آنها از مرحله نسبتاً ایمن ارائه درخواست با کانن، که توسط ترامپ به عنوان قاضی فدرال در فلوریدا منصوب شده بود، برای تجدید نظر در تمام یا بخشی از حکم خود متغیر است. درخواست از دادگاه برای محدود کردن زمان و محدوده رسیدگی استاد ویژه؛ به حرکت پرمخاطره تر درخواست تجدید نظر از حکم تا یازدهمین دادگاه استیناف ایالات متحده در آتلانتا، که دارای حداقل شش نفر منصوب ترامپ است.

مریک گارلند، دادستان کل، در 18 مارس 2022 در کنوانسیون مقامات مجری قانون در باتون روژ، لا.، سخنرانی می کند. (کنی هولستون/نیویورک تایمز)

اندرو مک کارتی، دادستان فدرال سابق که مرتباً برای نشریه نشنال ریویو با گرایش محافظه‌کار می‌نویسد، در ابتدا معتقد بود که دادستان‌ها به سرعت تجدیدنظر خواهند کرد، اما اکنون فکر می‌کند که وزارتخانه می‌تواند تلاش‌های خود را بر انتخاب استاد ویژه‌ای متمرکز کند که کار را به سرعت انجام دهد. حداقل اختلال در تحقیقات

انتظار می رود که مقامات وزارتخانه با درخواست قاضی برای داوری که به عنوان استاد ویژه شناخته می شود، تا مهلت نیمه شب جمعه مخالفت کنند. سوال این است که آیا آنها رویکرد محدودی را برای گرفتن امتیازات نسبتاً کوچک از قاضی اتخاذ خواهند کرد تا بررسی مستقل را تسریع بخشند، یا اگر برای معکوس کردن آنچه به عنوان افزایش خطرناک قدرت ریاست جمهوری می‌دانند، درخواست تجدیدنظر جامع‌تر و پرمخاطره‌تری را برنامه‌ریزی می‌کنند.

او گفت: «تا حدی، تصمیم به اعتراض نکردن به این تصمیم – و صرفاً پذیرش استاد ویژه – ممکن است امن‌ترین راه باشد، زیرا هر زمان که چیزی را به دادگاه تجدیدنظر می‌برید، همیشه ناشناخته است.

این حکم عملاً استفاده دولت از اسناد را برای تحقیقات جنایی در مورد اینکه آیا رئیس جمهور سابق قانون جاسوسی را نقض کرده و بازرسان را با احتکار و مخفی کردن مواد در ملک خود در فلوریدا، مار-آ-لاگو، ممانعت کرده است، متوقف می کند. این همچنان به آژانس های اطلاعاتی اجازه می دهد تا به ارزیابی خطرات احتمالی امنیت ملی ناشی از ذخیره سازی ناامن اسناد بسیار طبقه بندی شده در اطراف باشگاه خصوصی و محل اقامت ترامپ ادامه دهند.

این تصمیم همچنین بسیاری از سوالات مهم را بی پاسخ گذاشت، از جمله اینکه آیا دادستان ها می توانند از اطلاعاتی که پس از هفته ها دسترسی به انبار توقیف شده جمع آوری کرده اند برای تعقیب دیگر سرنخ های تحقیقاتی استفاده کنند، یا اینکه آیا می توانند به مصاحبه با شاهدان یا اسناد احضاریه ای که به بیش از 11000 نفر مربوط نمی شود، ادامه دهند. فایل های بازیابی شده در طول جستجوی ماه گذشته.

آلن روزنشتاین، یکی از مقامات سابق وزارت دادگستری که اکنون در دانشکده حقوق دانشگاه مینه‌سوتا تدریس می‌کند، درباره این حکم گفت: «همه چیز بسیار عجیب و مخرب است». “اما من فکر می کنم وزارت دادگستری باید درخواست تجدید نظر کند.”

دانیل سی ریچمن، دادستان فدرال سابق و استاد حقوق در دانشگاه کلمبیا، گفت که اگر پرونده اسناد به یک رفراندوم برای بازتعریف امتیاز اجرایی تبدیل شود، به جای یک تحقیق جنایی ساده که ریشه در قانون و سابقه دارد، می تواند بر وزارت دادگستری تأثیر بگذارد. گسترش تحقیقات درباره اقدامات ترامپ در 6 ژانویه 2021.

این پرونده چندین درخواست سخت را به وزارتخانه ارائه می کند که نیازمند تعادل دقیق بین تمایلات برای حل سریع تحقیقات و محدود کردن گسترش قدرت اجرایی مورد حمایت تیم ترامپ است.

مری مک‌کورد که از سال 2014 تا 2017 در دولت اوباما چندین مقام عالی در وزارت دادگستری داشت، گفت: «این یک سری تصمیم‌گیری بسیار سخت است.

لیبرال ها گارلند را ترغیب کرده اند که در اصل حکم تجدید نظر کند. و در طول هفته گذشته، آنها یک متحد بعید را انتخاب کردند – بیل بار، دادستان کل سابق ترامپ، که روز سه شنبه به فاکس نیوز گفت که حکم کانن “اشتباه بود، و من فکر می کنم دولت باید از آن درخواست تجدید نظر کند.”

مک‌کورد گفت که دولت احتمالاً انتصاب استاد ویژه را به عنوان یک امر معین می‌پذیرد، اما از قاضی می‌خواهد تا یک ضرب‌الاجل قطعی برای تکمیل بررسی تعیین کند. او افزود که دادستان ها همچنین می توانند بخواهند که مطالب به سرعت غربال شود، بنابراین هر چیزی که توسط وکلای ترامپ به چالش کشیده نمی شود، فوراً به بازرسان بازگردانده شود و استاد ویژه اسناد را به محض اینکه غیرقابل اعتراض تشخیص داده شود، به وزارت بازگرداند.

هیچ مسیر آسانی برای تیم گارلند وجود ندارد.

در انجام این کار، قاضی نوشت که از اظهارات دولت مبنی بر اینکه امتیاز اجرایی در مورد اسناد بازیابی شده از مار-آلاگو اعمال نمی شود، «متقاعد نشده» است، و روندی را ایجاد می کند که از طریق آن وکلای ترامپ به طور بالقوه می توانند به دنبال بازپس گیری مطالب مرتبط با موضوع باشند. ارتباطات داخلی او به عنوان رئیس جمهور دولت به سوابق قانونی استناد کرد و استدلال کرد که این گونه حمایت‌ها با ترک ریاست جمهوری ترامپ از بین رفت.

© 2022 شرکت نیویورک تایمز



منبع

اما برخی از کارشناسان حقوقی می گویند که تصمیم کانن بسیار گسترده و تحریک آمیز است که نمی توان آن را به سادگی نادیده گرفت. او نه تنها استدلال وزارت دادگستری مبنی بر اینکه با ترامپ مانند هر موضوع تحقیقاتی دیگری رفتار می شود را رد کرد، بلکه پیشنهاد کرد که برخی از مطالب گرفته شده از مار-آلاگو ممکن است مشمول ادعای امتیازات اجرایی باشد.

واشنگتن – وزارت دادگستری این هفته با یک تصمیم پیچیده و پیامد روبرو است: آیا درخواست تجدید نظر برای تمام، بخشی یا هیچ یک از حکم دادگاهی که باید آن را به یک داور مستقل تحویل دهد که ماه گذشته از خانه دونالد ترامپ در فلوریدا ضبط شده بود.

مقامات مطلع گفتند که کانن در اقدامی غیرمعمول قصد خود را برای اجابت درخواست ترامپ برای یک استاد ویژه قبل از صدور دستور خود نشان داد، اما وسعت آن وزارتخانه را مجبور کرد تا برنامه های خود را مجدداً تنظیم کند.

استنلی برند، وکیل دفاع جنایی کهنه کار که وکالت دن اسکاوینو، دستیار ترامپ را در تعاملاتش با کمیته مجلس نمایندگان برای بررسی شورش 6 ژانویه داشته است، گفت که وزارتخانه گزینه های خوبی ندارد.

آیا این دپارتمان «نظری در آنجا می‌خواهد که دیدگاهی واقعاً گسترده و خطرناک نسبت به امتیازات اجرایی داشته باشد؟» ریچمن پرسید.

وزارت دادگستری و تیم حقوقی ترامپ از اظهار نظر خودداری کردند.

مریک گارلند، دادستان کل، در 18 مارس 2022 در کنوانسیون مقامات مجری قانون در باتون روژ، لا.، سخنرانی می کند. (کنی هولستون/نیویورک تایمز)

مک کورد، استاد مرکز حقوقی دانشگاه جورج تاون، گفت: این دپارتمان باید منافع خود را در پیشبرد تحقیقات بسنجید و از دادگاه بخواهد که مدت زمان کوتاهی را برای رسیدگی به پرونده ارائه کند. “تعدادی از کارها وجود دارد که آنها می توانند انجام دهند تا آن را قابل کنترل کنند، به نفع چشم پوشی از درخواست تجدید نظر که ممکن است ماه ها و شاید بیش از یک سال طول بکشد تا تصمیم گیری شود.”