هشدار رهبر اسرائیل به حزب الله هنگام بازدید از مرزها

اسرائیل و لبنان که از زمان تأسیس اسرائیل در سال 1948 رسماً در جنگ بوده اند، هر دو مدعی وسعت 860 کیلومتر مربع (330 مایل مربع) از دریای مدیترانه هستند. لبنان امیدوار است از ذخایر گازی فراساحلی بهره برداری کند زیرا با بدترین بحران اقتصادی در تاریخ مدرن خود دست و پنجه نرم می کند.



منبع

یایر لاپید که نخست وزیر موقت اسرائیل را در اول ژوئیه برعهده گرفت، گفت: «اسرائیل آماده است تا در برابر هر تهدیدی اقدام کند. ما هیچ علاقه ای به تشدید تنش نداریم، اما تجاوز حزب الله غیرقابل قبول است و ممکن است کل منطقه را به یک تنش غیرضروری سوق دهد. “

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل و مقامات ارشد نظامی در جریان بازدید از منطقه به وی پیوستند.

این دیدار در زمان تشدید تنش ها با حزب الله انجام شد، یک گروه به شدت مسلح که در طول یک جنگ یک ماهه در سال 2006 با اسرائیل می جنگید. روز دوشنبه، اسرائیل گفت که یک پهپاد را که از خاک لبنان عبور کرده بود، رهگیری کرده است، و هفته گذشته رهبر حزب الله اسرائیل را تهدید کرد که تشدید تنش نظامی در صورتی که اختلاف بر سر مرز دریایی به نفع لبنان حل نشود.

لبنان مدعی است که میدان گازی کاریش در شرق مدیترانه منطقه مورد مناقشه است، در حالی که اسرائیل می گوید در محدوده آب های اقتصادی شناخته شده بین المللی خود قرار دارد. ایالات متحده از اکتبر 2020 مذاکرات غیرمستقیم را میانجیگری کرده است.

اواخر روز سه شنبه، لاپید در پیامی آشکار به لبنان بر فراز میدان گازی پرواز کرد. وی گفت: ذخایر گاز طبیعی اسرائیل این پتانسیل را دارد که در راه حل بحران جهانی انرژی مشارکت کند.

رهبر حزب‌الله در سخنرانی هفته گذشته گفت لبنان باید بتواند نفت و گاز را در آب‌های لبنان استخراج کند و هشدار داد که ارسال پهپادها «شروعی ساده به سمتی است که وضعیت می‌تواند پیش برود».

اورشلیم (AP) – نخست وزیر جدید اسرائیل روز سه شنبه در سفری اعلام نشده از مرز با لبنان تهدید کرد که به تجاوزات «غیرقابل قبول» گروه شبه نظامی حزب الله لبنان پاسخ نظامی سختی خواهد داد.

اسرائیل، حزب‌الله را جدی‌ترین تهدید فوری خود می‌داند و تخمین می‌زند که این گروه مورد حمایت ایران حدود 150000 راکت و موشک به سمت اسرائیل هدف قرار داده است.

در اوایل ماه جاری، ارتش اسرائیل اعلام کرد که سه هواپیمای بدون سرنشین را که حزب الله به سمت منطقه ای که اخیراً یک سکوی گازی اسرائیل در دریای مدیترانه نصب شده بود، سرنگون کرد. حزب الله تایید کرد که سه پهپاد غیرمسلح را به سمت منطقه دریایی مورد مناقشه پرتاب کرده است.

به نظر می‌رسد پرتاب این پهپادها تلاشی از سوی حزب‌الله برای تأثیرگذاری بر مذاکرات میان اسرائیل و لبنان بر سر مرز دریایی آنها، منطقه‌ای که سرشار از گاز طبیعی است، باشد.