نیروهای تیگری اتیوپی می گویند مایل به ورود به روند صلح هستند

نایروبی، کنیا (AP) – نیروهای تیگری که با سربازان اتیوپی می‌جنگند می‌گویند که مایلند از توقف فوری خصومت‌ها تبعیت کنند و در روند صلح به رهبری اتحادیه آفریقا شرکت کنند، تغییر قابل توجهی که دولت هنوز به آن واکنش نشان نداده است.

درگیری در منطقه تیگری در شمال اتیوپی، ده‌ها هزار نفر را کشته و میلیون‌ها نفر را پس از شروع درگیری‌ها در اواخر سال 2020، بیش از یک سال از خدمات اولیه محروم کرده است.

بیانیه یکشنبه شب مقامات Tigray پس از فشارهای جدید ایالات متحده و دیگران پس از تجدید جنگ در ماه گذشته که ماه ها آرامش نسبی را در هم شکست.

مقامات Tigray از تلاش‌های میانجی‌گری اتحادیه آفریقا در زمان فرستاده ویژه اولسگون اوباسانجو انتقاد کرده بودند و بیانیه جدید آنها به وضوح نشان می‌دهد که انتظار دارند «میانجی‌های قابل قبول متقابل» به همراه ناظران و کارشناسان بین‌المللی این روند را هدایت کنند.

ایالات متحده، اتحادیه آفریقا و سازمان ملل متحد از بیانیه جدید مقامات تیگری استقبال کردند و ایالات متحده از اریتره و “دیگران” ناشناس خواست تا از دامن زدن به درگیری ها دست بکشند.



منبع

دولت اتیوپی اعلام کرده است که آماده مذاکره در هر زمان و بدون پیش شرط است. مقامات Tigray خواستار از سرگیری خدمات اولیه و خروج نیروهای متخاصم از اریتره همسایه شده بودند.