«ناگهان درگذشت» تراژدی‌های پیچیده را برای پیشبرد دروغ‌های واکسن منتشر می‌کند

برخی از مرگ و میرهایی که در فیلم مورد بهره برداری قرار می گیرند، مربوط به قبل از همه گیری هستند. دولورس کروز نویسنده کالیفرنیایی در سال 2022 مقاله ای درباره سوگواری برای پسرش منتشر کرد که در سال 2017 در یک تصادف رانندگی جان باخت. “ناگهان درگذشت” از اسکرین شات تیتر فیلم استفاده کرد و مرگ او را مرتبط با واکسن نشان داد.

ناتالیا اسکارابوتو در ریودوژانیرو در این گزارش مشارکت داشت.



منبع

یک حساب کاربری پرکار توییتر نام آناستازیا و پرتره رقص خندان را در توییتی با شکلک سرنگی منتشر کرد. یکی از کاربران فیس بوک به مادرش جسیکا دی ویور پیام داد تا او را به خاطر واکسینه کردن فرزندش “قاتل” خطاب کند.

مجری 37 ساله تلویزیون برزیلی است که به دلیل مشکل مادرزادی قلبی در پخش زنده از بدنش افتاد. گاو سوار 18 ساله واکسینه نشده که بر اثر یک بیماری نادر درگذشت. این بازیگر 32 ساله که بر اثر عوارض عفونت باکتریایی درگذشت.

برای برخی از خانواده ها، اطلاعات نادرست نشان دهنده یک نمایش فرعی برای تمرکز واقعی آنها است: درک دلیل مرگ عزیزانشان و جلوگیری از تراژدی های مشابه.

دکتر کاتلین جتلینا، اپیدمیولوژیست، گفت که این کمپین باعث آسیبی فراتر از اینترنت می شود.

دی ویور گفت که دیدن افرادی که از مرگ دخترش سوء استفاده می کنند در حالی که هیچ چیز در مورد او نمی دانند ناراحت کننده است. آنها نمی دانستند که او آنقدر مردم را دوست دارد که در والمارت غریبه ها را در آغوش می گیرد، یا اینکه او به تازگی یاد گرفته است که چگونه چنگ بزند.

مطالعه دقیق و شواهد واقعی از صدها میلیون واکسن انجام شده ثابت می کند که واکسن های COVID-19 ایمن و مؤثر هستند. مرگ و میر ناشی از واکسیناسیون بسیار نادر است و خطرات مرتبط با عدم واکسیناسیون بسیار بیشتر از خطرات واکسیناسیون است. اما این موضوع باعث نشده است که نظریه‌پردازان توطئه از انواع اتهامات نادرست در مورد واکسن‌ها استفاده کنند.

اریکسون گفت: «این من را آزار می دهد، استفاده از او در این راه. اما “بزرگترین مشکل شخصی من تلاش برای یافتن پاسخ یا بسته شدن برای آنچه باعث این شده است.”

بررسی AP از بیش از 100 توییت از این حساب در ماه های دسامبر و ژانویه نشان داد که ادعاهای مربوط به موارد مرتبط با واکسن عمدتاً غیرقابل اثبات بوده و در برخی موارد با اطلاعات عمومی در تناقض است. برخی از افراد برجسته به دلیل اختلالات ژنتیکی، مصرف بیش از حد دارو، عوارض آنفولانزا یا خودکشی جان باختند. یک نفر در یک تصادف موج سواری جان خود را از دست داد.

اما این حقایق آنلاین اهمیتی نداشتند، جایی که آناستازیا به سرعت به فهرست رو به رشدی از صدها کودک، نوجوان، ورزشکار و افراد مشهور اضافه شد که مرگ‌ها و جراحات غیرمنتظره‌شان به اشتباه به دلیل حملات کووید-19 مطرح شده است. با استفاده از هشتگ #مرگ ناگهان، نظریه‌پردازان توطئه آنلاین در ماه‌های اخیر رسانه‌های اجتماعی را با گزارش‌های خبری، آگهی‌های درگذشت و صفحات GoFundMe پر کرده‌اند و خانواده‌های داغدار را مجبور به مبارزه با دروغ‌ها کرده‌اند.

شرکت اطلاعات رسانه ای Zignal Labs در تجزیه و تحلیلی که برای The The Labs انجام شد، نشان داد که استفاده از “به طور ناگهانی درگذشت” – یا نسخه غلط املایی آن – در توییت های مربوط به واکسن ها در دو ماه گذشته در مقایسه با دو ماه قبل، بیش از 740 درصد افزایش یافته است. آسوشیتدپرس. انفجار این عبارت با اولین نمایش «مستند» آنلاین در اواخر نوامبر با همین نام آغاز شد و به آنچه کارشناسان می گویند کوتاه نویسی جدید و مضر است قدرت بخشید.

جتلینا که داده‌های کووید را برای وبلاگ خود، «اپیدمیولوژیست محلی شما» ردیابی و تجزیه می‌کند، گفت: «خطر واقعی این است که در نهایت منجر به اقدامات دنیای واقعی مانند عدم واکسیناسیون می‌شود.»

برخی از ادعاها در مورد کسانی که از مشکلات قلبی رنج می‌برند، هسته حقیقت را نیز به سلاح تبدیل می‌کنند – که واکسن‌های کووید-19 می‌توانند باعث التهاب نادر قلب، میوکاردیت یا پریکاردیت، به‌ویژه در مردان جوان شوند. کارشناسان پزشکی می گویند که این موارد معمولاً خفیف هستند و مزایای ایمن سازی بسیار بیشتر از خطرات آن است.

این روایت همچنین از لحظات پرمخاطب مانند سقوط دامار هملین ایمنی بوفالو بیلز استفاده کرده است، زیرا او در طول یک بازی ماه گذشته پس از یک ضربه شدید به سینه‌اش دچار ایست قلبی شد. اما ایست قلبی ناگهانی مدت‌هاست که یکی از دلایل برجسته مرگ در ایالات متحده بوده است – و کارشناسان پزشکی معتقدند که واکسن باعث آسیب هملین نشده است.

رنه دی رستا، مدیر تحقیقات فنی در رصدخانه اینترنت استنفورد، گفت: «این نوعی زبان درون گروهی است، نوعی چشمک زدن، تلنگر زدن. “آنها چیزی را انتخاب می کنند که روشی نسبتاً معمول برای توصیف چیزی است – مردم در واقع به طور غیرمنتظره ای می میرند – و سپس با اختصاص یک هشتگ به آن، همه این حوادث را در یک مکان جمع می کنند.”

به گفته جتلینا، بسیاری از پست‌های آنلاین هیچ مدرکی را ذکر نمی‌کنند، به جز اینکه فردی که فوت کرده در مقطعی در گذشته واکسینه شده است، به گفته جتلینا، با استفاده از یک استراتژی اطلاعات نادرست رایج که به عنوان مغالطه‌ی پست هوک شناخته می‌شود.

سیلوا گفت: «پیام‌هایی دریافت کردم که می‌گفتند باید می‌مردم تا نمونه‌ای برای افراد دیگری باشم که هنوز در فکر دریافت واکسن بودند.

نتایج کالبد شکافی آناستازیا ویور 6 ساله ممکن است هفته ها طول بکشد. اما فعالان آنلاین ضد واکسن تنها چند ساعت پس از تشییع جنازه او در این هفته نیاز داشتند تا بی‌اساس واکسن کووید-19 را مقصر بدانند.

تعداد کل مرگ و میرها در ایالات متحده از زمان شروع همه‌گیری کووید-19 تا حدی به دلیل ویروس، مصرف بیش از حد و سایر دلایل بیشتر از حد انتظار بوده است. واکسن‌های کووید-19 تنها در اولین سال استفاده از نزدیک به 2 میلیون مرگ در ایالات متحده جلوگیری کردند.

با این حال، دی ویور گفت: «از دست دادن یک کودک را برای کسی آرزو نمی کنم. حتی آنها.»

___

دیگرانی که در این فیلم حضور داشتند جان سالم به در بردند – اما مجبور شدند کلیپ هایی از فوریت های پزشکی خود را تماشا کنند که در سرتاسر جهان به اشتباه معرفی شده است. برای رافائل سیلوا، مجری تلویزیون برزیلی، که در حین گزارش روی آنتن به دلیل یک ناهنجاری مادرزادی قلب از بین رفت، اطلاعات نادرست آنلاین موجی از آزار و اذیت را برانگیخت حتی قبل از اینکه فیلم «ناگهان مرد» از این فیلم استفاده کند.

فیلم “ناگهان مرد” مونتاژی از عناوین یافت شده در گوگل را به نمایش می گذارد که به دروغ نشان می دهد آنها ثابت می کنند که مرگ های ناگهانی “تا به حال هرگز به این شکل اتفاق نیفتاده است.” این فیلم بیش از 20 میلیون بازدید در یک وب سایت به اشتراک گذاری ویدیوی جایگزین به دست آورده است و حساب کاربری توئیتر همراه آن روزانه در مورد مرگ و میر و جراحات بیشتری پست می کند.

سازندگان فیلم به سؤالات خاصی از AP ​​پاسخ ندادند، اما در عوض بیانیه‌ای صادر کردند که به «افزایش مرگ‌ومیرهای ناگهانی» و «میزان ثابت شده مرگ‌ومیرهای بیش از حد» اشاره کرد، بدون ارائه اطلاعات.

کروز در مصاحبه ای گفت: “بدون اجازه من، کسی داستان خود را برای نشان دادن یک طرف گرفته است و من از آن قدردانی نمی کنم.” میراث و یاد او در حال خدشه دار شدن است.»

او گفت: “مردم تصور می کنند که یک چیز باعث دیگری شده است، صرفاً به این دلیل که اولین چیز مقدم بر دیگری بوده است.”

پسر کلینت اریکسون، تایلر، در ماه سپتامبر درست قبل از تولد 18 سالگی خود هنگام گلف در نزدیکی خانه آنها در فلوریدا درگذشت. خانواده می دانند که قلب او از کار افتاده است اما هنوز دقیقاً دلیل آن را نمی دانند. تایلر واکسینه نشده بود، اما داستان او در فیلم «ناگهان مرد» ظاهر شد.

در واقع، کودک کودک اوهایو از زمان تولد نارس مشکلات سلامتی مادام‌العمر را تجربه کرده بود، از جمله صرع، آسم و بستری شدن مکرر در بیمارستان با ویروس‌های تنفسی. دکترها هیچ اطلاعاتی به ما نداده اند جز اینکه به خاطر همه بیماری های مزمن او بوده است. دی ویور درباره مرگ دخترش گفت: هرگز تصور نمی شد که این واکسن باشد.